Föryngring

Brist på lärkplantor?

4 inlägg 954 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Brist på lärkplantor?

Erik K3C  
#834026 För ungefär ett år sedan bestämde jag med min inspektor att plantera bl.a. lärk. Nu ringde den min nya inspektor mig (den andra killen har slutat under året) och berättade att det är brist på lärkplantor. Tydligen har man haft problem med att få fram frö. Därmed får jag inte några plantor nu i vår.
Har någon mer information om detta?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Brist på lärkplantor?

LesterCGarreth  
#834028 Ja, jag har hört samma. Ringde till en som jobbar på ett större skogsbolag som ansvarar för plantor som jag är ytligt bekant med för jag hade glömt att beställa plantor i höstas.

Då verkade det svårt att få tag i lärk med jag fick tag i det jag skulle ha för att det hade varit ett återbud. Tror detta bolag brukar boka upp sig lite på en del specialsortiment för att tillfredsställa de som vill experimentera med lite mer udda trädslag på mina breddgrader.

Har sett på en plantskola jag kollade på som hade väntelistor man kunde skriva upp sig på om någon lämnade återbud.

Avatar Fallback

Re: Brist på lärkplantor?

LesterCGarreth  
#834031 Bristen ska bero på att föra året var ett dåligt fröår pga varm försommar. Har ingen aning om lärk precis som tall har bra och dåliga fröår eller inte. De lärkar jag sett verkar sätta kort varje år.

Användarvisningsbild

Re: Brist på lärkplantor?

Saläng  
#834181 Efterfrågan på lärk speciellt hybridlärk har varit stor inför den här säsongen. Jag började tidigt och fick köpa från flera olika leverantörer. Det som krånglade mest var att jag bara vill ha Holbaek. Kan du tänka dig Truust eller Maglehem tror jag du fortfarande kan beställa.
Kolla av direkt med plantskolorna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).