Föryngring

Varför sätta Sitka, Kustgran eller Douglas?

52 inlägg 5270 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Varför sätta Sitka, Kustgran eller Douglas?

skogshare  
#832919
Badger skrev:
Sörlänningen skrev:
Nej, statusen ändras inte.

Är man inte FSC-certifierad så får man dock ha väldigt mycket exoter, även om man måste anmäla. Även PEFC tillåter stor andel exoter (några tiotals procent).

Tanken bland de som tänker långsiktigt på detta i Sverige är ju tydligen att man vill kolla mer på exoter för att man tror att det kan behövas en större mängde exoter i framtiden pga klimatförändringar. Och att man på grund av den eventualiteten vill ta fram sorter som är utprovade för och fungerar bra i Sverige. Som jag har förstått det tittar man mest på Douglas. Men stora volymer lär det nog inte bli tal om på länge.
.


Tack för svaren. Som de flesta som läst mina inlägg här på forumet så är det klimatförändringarna och problemen med tidigare granplanteringar på min fastighet som skapat nyfikenheten för alternativ hos mig också. Det ligger lång fram i tid, men antagligen kommer statusen att förändras OM det visar sig att det blir en stor andel av någon exot som visar sig nödvändig och framgångsrik, men det finns kanske ingen praxis för när det paradigmskiftet sker.


För att få bästa möjliga plattform för en givande diskussion om lovande "exoter" för svenskt vidkommande, vore det värdefullt om någon skogsforskare med god sakkunskap inom området vill presentera en lättillgänglig sammanställning av de främmande barr- och lövträdslag, som av olika angelägna skäl i första hand kan och bör komma ifråga i större skala. Gärna tillsammans med en hyfsat ingående beskrivning av de olika trädslagens krav på växtplats, tillväxt och virkesegenskaper. Vore tacksam om @Lars Lundqvist vill ta den bollen vidare.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Varför sätta Sitka, Kustgran eller Douglas?

Älgfoderodlare  
#832924 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 01 mar 2024, 14:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Varför sätta Sitka, Kustgran eller Douglas?

skogshare  
#832929
Älgfoderodlare skrev:[quoteKul för dig att det gått bra med ditt försök. Ibland lönar det sig att ge sig ut i det okända. Vad är det för träd som du har haft som amträd?


Självföryngrad Björk. Snabbt etablerad o gratis. Ju större Sitkan blivit, ju högre stamvistar jag Björken. Ett " win- win" för båda arterna.[/quote]

Härligt att se att du är tillbaka, @Älgfoderodlare!

Användarvisningsbild

Re: Varför sätta Sitka, Kustgran eller Douglas?

JesperGunnar  
#833039 På SLUs forskningsstation på Tönnersjöheden bedrivs prover på alla dessa grantyper där du kan söka mer information.
Kustgran får så dålig kvalitet på sitt timmer att hela stocken blir massa. Dock växer den väldigt bra på rätt marker och den totala massa blir väldigt mycket större än den svenska granen att det är möjligt att avkastningen blir bättre i slutändan pga mer volym, beroende på priset. Du får helt enkelt räkna på det. Forskningsförsöket jämför även hur röt-känsliga de olika gran-typerna är, vilket skiljer sig åt.
Angående tvillingarna i Hyssna är det avgörande att man har väldigt god tillgång på rörligt markvatten för så många stammar annars blir det problematiskt.

Jag har själv en fråga angående Douglasgran. Vart kan man få tag på att köpa ett mindre parti Douglasgran?
Vad vi har funnit behöver man köpa ganska många plantor.

Användarvisningsbild

Re: Varför sätta Sitka, Kustgran eller Douglas?

Badger  
#833041 Vad räknar du med som många plantor? Det är nog som alla andra plantor att det minsta man kan köpa är en säck eller ett par lådor. 100 plantor brukar vara minimum, men det brukar vara en dålig affär med tanke på frakt och påslag. Men som ett test kan det kanske kvitta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varför sätta Sitka, Kustgran eller Douglas?

JesperGunnar  
#833074 Ja 100 plantor Douglas är nog max.
Går det att köpa så "få" eller färre?
Vet du vart man gör det i sådana fall?

Användarvisningsbild

Re: Varför sätta Sitka, Kustgran eller Douglas?

Badger  
#833088 Har inte beställt någon exot själv, bara teoretiskt intresserad än. Jag googlade och såg att svenska skogsplantor har 250 styck som minsta beställning för sina plantor.

https://plantweb.skogsplantor.se/products/index/84812

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).