Föryngring

Plantera gran i en glänta?

20 inlägg 2244 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantera gran i en glänta?

KM  
#828569 Hej!
Har en liten skogsfastighet i Västergötland som jag sköter tillsammans med min bror. På gården finns även ett mindre sågverk som pappa byggde upp och drev mellan 1970-2000. Skogen har plockhuggits och tagits ur vindfällen ur så den är ganska ojämn i bestånden men trevlig att vistas i.
Vi har bestämt att fortsätta i samma anda att avverka 40-50 stora granar varje år för att driva runt gården samt ta hand om vindfällen. Så det blir några helger varje vinter med motorsåg och Rottne Blondinen för att få ut virket.
Nu till den egentliga frågan: Är det lönt att plantera i en glänta om man plockar ut 3-4 granar och får en liten glänta på 10-15 meter i diameter med halvstora granar runt?
Vad kommer att hända med plantorna? Kommer de bara att stå och stampa?
Det är mestadels granmark (G26-G28)
/KM67


Senast redigerad av KM mån 22 jan 2024, 22:02, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantera gran i en glänta?

maltex  
#828570 Räcker inte självföryngringen till då,bör bli onödigt arbete och kostnader med plantor. Ni kör lite blädnings stuk på riktigt, borde nog bli bra om ni inte nojar för mycket.

Avatar Fallback

Re: Plantera gran i en glänta?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#828571 Är nog rätt så meningslöst. Du tror inte att du behöver köra i gläntan om du fortsätter bruka skogen sådär.?

Avatar Fallback

Re: Plantera gran i en glänta?

KM  
#828575 Tänkte mest att plantera för att komma igång lite snabbare.
Tar man ner en gran sätter man 10 nya, är planen!🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plantera gran i en glänta?

Lars Lundqvist SLU  
#828578 Planterade granar ställer om sig på 2-3 år och kommer i fortsättningen uppföra sig som naturligt föryngrade.
Om du aktivt lyckas skapa en liten tätning med granar på varje ställe där du avverkat några träd, vad är planen framåt? Har du tänkt att sköta den lilla "dungen" på nåt sätt?

Avatar Fallback

Re: Plantera gran i en glänta?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#828580 Om du bestämmer dig för var du vill börja föryngra skogen och utökar din glänta lite varje år så kanske det blir ordning på det. Så kanske vi får göra allihop om knätofsarna tar över.

Användarvisningsbild

Re: Plantera gran i en glänta?

Mellberg  
#828616
KM skrev:Tänkte mest att plantera för att komma igång lite snabbare.
Tar man ner en gran sätter man 10 nya, är planen!🙂


Nu tänker du trakthyggesbruk och plantering. Du vill förkorta föryngringsfasen helt enkelt. Ett mindre hygge på 1 ha och du är igång och fördubblar tillväxten på den ytan.

Att plantera i ett bestånd blir i bästa fall ett viloläge för plantorna.

Plockhuggning är tyvärr Ebberöds Bank helt enkelt.

Avatar Fallback

Re: Plantera gran i en glänta?

Sörlänningen  
#828661
Mellberg skrev:
KM skrev:Tänkte mest att plantera för att komma igång lite snabbare.
Tar man ner en gran sätter man 10 nya, är planen!🙂


Nu tänker du trakthyggesbruk och plantering. Du vill förkorta föryngringsfasen helt enkelt. Ett mindre hygge på 1 ha och du är igång och fördubblar tillväxten på den ytan.

Att plantera i ett bestånd blir i bästa fall ett viloläge för plantorna.

Plockhuggning är tyvärr Ebberöds Bank helt enkelt.


Jag är inte heller mycket för plockhuggning som övergripande skogsskötselmetod. Men samtidigt kommer man framöver vara tvungen att kunna visa på att man har varierad skogsskötsel och något som kan tolkas som kontinuerlig skötsel här och där. Det behöver inte vara så rationellt, men man kommer behöva ha områden att visa upp. Eftersom de flesta (inklusive mig, onekligen) förstår skog sämre än Lars Lundqvist så gör det inte så mycket om det är lite irrationellt. Bara det växer hyfsat.

Den lokala kunskapen där jag har skog är att det aldrig fungerar att plantera gläntor. Jag har dock sätt exempel där det fungerar jättebra, ända in till skogsbrynet (sen återstår ju det rationella brukandet, men det är en senare fråga). Ofta fungerar det inte alls. Det beror på marken. Men jag har ett exempel där jag har fått en fantastisk tillväxt i en planterad glänta. Skogen är nu femtonårig, lite för tät, men väldigt snabbväxande granskog på en liten plätt.

Användarvisningsbild

Re: Plantera gran i en glänta?

Hodal  
#828685 Enligt min mening är plantering i småluckor bortkastad. På marker som är lämpade för granodling utan slutavverkning brukar det komma smågran i luckor och gamla stickvägar, och då behövs då ingen plantering. Föryngringen är inte problemet med blädning.

Jag har sett contorta som planterats i luckor. Det var det bland det ynkligaste jag har sett. Även lärk på kulisshyggen var en sorglig syn. Buskar efter 20 år. Pionjärerna är svårodlade utan riktiga hyggen.

Användarvisningsbild

Re: Plantera gran i en glänta?

Sjögård 4  
#828736 Enligt Lars handbok om blädning kommer plantorna inte i luckor utan finns ojämnt spridda i skogen innan blädning.

Användarvisningsbild

Re: Plantera gran i en glänta?

HannuRöj  
#828751 Ser ingen orsak varför skulle planterad gran inte växa i luckorna som trådstartaren beskrev.
Rotkonkurres av kvarvarande halvstora granar i närheten är största utmaning för nyplantering, så jag skulle höglägga ordentligt.
😀 Rekommenderar även att förröja hela beståndet völdigt nogrant så man kan vara säkert i fortsättningen att alla plantorna är unga och livskraftiga.

Avatar Fallback

Re: Plantera gran i en glänta?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#828753
Sörlänningen skrev:[ Men samtidigt kommer man framöver vara tvungen att kunna visa på att man har varierad skogsskötsel och något som kan tolkas som kontinuerlig skötsel här och där.


Återstår att kombinera det med mer tall, björk och andra pionjärträd.

Användarvisningsbild

Re: Plantera gran i en glänta?

Lars Lundqvist SLU  
#828756
HannuRöj skrev: 😀 Rekommenderar även att förröja hela beståndet völdigt nogrant så man kan vara säkert i fortsättningen att alla plantorna är unga och livskraftiga.

Granplantor har förmågan att knappt överleva i decennier och sen ändå gradvis ställa om och börja växa bra när det bli bättre tider.
Att röja bort allt smått betyder att du röjer bort flera decenniers fröfall och föryngring.

Avatar Fallback

Re: Plantera gran i en glänta?

jannee  
#828757 Luckor som bildats i skogen p.g.a. storm eller barkborre är INGEN mening att åtgärda.
Kommer det ingen återväxt naturligt är det ingen ide att plantera något.
Om du ändå planterar något måste du räkna med att det planterade för ALLTID hamnar i underläge = saknar tillräcklig ljustillgång kommer att växa väldigt långsamt och vid en slutavverkning av runt omkring växande skog blir det då endast en hobbe ljusskygga individer som kommer att få både en ljuschock men även bli utsatta för vind.

Användarvisningsbild

Re: Plantera gran i en glänta?

HannuRöj  
#828764 😀 Frågan var ju, att plantera.

Presis det tänker jag helt annorlunda, Lars. Håller man beståndet hela tiden röjda och ren, dyker upp unga och livskraftiga plantor när de behövs. Bra plantor med bra årstillskott kan sparas, men allt skräp ner. Kommer aldrig att bli en bra skog av gamla plogkäppar.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).