Föryngring

Övergång från jordbruk till Skog

70 inlägg 6848 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Övergång från jordbruk till Skog

Rättselarn  
#826355 Håller med Busholle att tall på åkermark har sina utmaningar. När vi köpte vårt ställe som ligger i Arvidsjaur med gårdsplanen på 400 meters höjd så hade inte åkermarken brukats på många år. Det växte enstaka tallar i åkerkanten och jag högg ut några av dem.
De var 32 - 35 år i stubben, men det blev en sågbar rotstock ca 18 cm i toppänden. Resten av trädet var bara en boll med grenar och kvistar. Jag sparade några som studieobjekt, men så mycket bättre har de inte blivit på 20 år.
Provsågade en av bitarna och vad man ska använda det virket till har jag ännu inte kommit på.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Övergång från jordbruk till Skog

r93  
#826361
Rättselarn skrev:Håller med Busholle att tall på åkermark har sina utmaningar. När vi köpte vårt ställe som ligger i Arvidsjaur med gårdsplanen på 400 meters höjd så hade inte åkermarken brukats på många år. Det växte enstaka tallar i åkerkanten och jag högg ut några av dem.
De var 32 - 35 år i stubben, men det blev en sågbar rotstock ca 18 cm i toppänden. Resten av trädet var bara en boll med grenar och kvistar. Jag sparade några som studieobjekt, men så mycket bättre har de inte blivit på 20 år.
Provsågade en av bitarna och vad man ska använda det virket till har jag ännu inte kommit på.


Det var intressant, då vet jag lite hur jag ska förhålla mig till det, grannen som är storbonde har en del skiften som är gammal åkermark där är det galet med kubik, ser ungefär ut som vedproducents skogar, så då får gran gå före tall.

Avatar Fallback

Re: Övergång från jordbruk till Skog

Torleif  
#829885 Här i bördiga Österbotten måste gran stå extremt tätt på gammal åkermark om virket inte skall bli som balsa. Att plantera tall på åkermark brukar sluta med att man får bröten av lutande eller omkullblåsta kvistvargar för kronan växer så snabbt att rötterna inte hinner med.

Bäst brukar det bli med björk och så kalhugger man och tar ut björkmassaved och brännved och får bort litet näring på det viset. Sedan kan man plantera gran.

Detta utgående från en numera död grannes erfarenheter. De planterade igen mycket åkermark på olika vis på 70-80-90 talen och det mesta gick åt helsike. Det enda som riktigt lyckades var en generation björkved följd av gran.

Användarvisningsbild

Re: Övergång från jordbruk till Skog

Badger  
#829892 Låter som det fungerar med självföryngring i mina trakter i sydsverige Torleif. Först kommer björk och lite tall, sen kommer gran och ek under den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Övergång från jordbruk till Skog

Fredrik Reuter  
#832200 Här är ett aktuellt fall i Skåne där en markägare nekats plantering av lärk på åkermark.

https://www.skd.se/2024-02-10/markagare ... dbruksmark

Avatar Fallback

Re: Övergång från jordbruk till Skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#832257
Torleif skrev: Bäst brukar det bli med björk och så kalhugger man och tar ut björkmassaved och brännved och får bort litet näring på det viset. Sedan kan man plantera gran.


Är det planterad björk, eller självsåds räcker,?

Användarvisningsbild

Re: Övergång från jordbruk till Skog

Badger  
#832268
Fredrik Reuter skrev:Här är ett aktuellt fall i Skåne där en markägare nekats plantering av lärk på åkermark.

https://www.skd.se/2024-02-10/markagare ... dbruksmark


Där ser man... för egen del tänkte jag på självföryngring eller möjligen sådd av ädellöv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Övergång från jordbruk till Skog

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#832271
Badger skrev:
Fredrik Reuter skrev:Här är ett aktuellt fall i Skåne där en markägare nekats plantering av lärk på åkermark.

https://www.skd.se/2024-02-10/markagare ... dbruksmark


Där ser man... för egen del tänkte jag på självföryngring eller möjligen sådd av ädellöv.


Sådd, självföryngring eller plantering spelar ingen roll, det är omställningen länsstyrelsen tar sikte på.

Användarvisningsbild

Re: Övergång från jordbruk till Skog

Badger  
#832356
busholle skrev:
Badger skrev:
Fredrik Reuter skrev:Här är ett aktuellt fall i Skåne där en markägare nekats plantering av lärk på åkermark.

https://www.skd.se/2024-02-10/markagare ... dbruksmark


Där ser man... för egen del tänkte jag på självföryngring eller möjligen sådd av ädellöv.


Sådd, självföryngring eller plantering spelar ingen roll, det är omställningen länsstyrelsen tar sikte på.


Nu har de lagt detta bakom betalvägg. Av det lilla som syns gissade jag att länsstyrelsen kanske var emot en monokultur plantering av lärk. Det har lyfts på andra ställen att de har en helt annan inställning till inhemska arter och i synnerhet ädellöv. Eller som antytts när man låter naturen ha sin gång och ställer om till skog av sig själv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Övergång från jordbruk till Skog

maltex  
#832358 En gissning är att man inte vill att betesmark omvandlas till skog,det är ett problem att landskapet beskogas snarare än kalhuggs.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).