Föryngring

Sydförflyttning av tall

32 inlägg 4021 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sydförflyttning av tall

Rättselarn  
#823705 Jag har min fastighet i Arvidsjaur. För 12 år sedan kom en kompis förbi med en liten tallplanta som vi satte en liten bit från huset. Min kompis bor mitt i Dalarna.
Plantan har nu vuxit och den växer med samma fart som den hade gjort på hemmaplan trots fem graders nordförflyttning och 200 höjdmeter.
Med tanke på klimatförändringen, gäller fortfarande sydförflyttning av tall?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Sydförflyttning av tall

Icegrip  
#823710 Här är lite info från Skogforsk. Inga nya rekommendationer vad jag kan se.

https://www.skogskunskap.se/skota-barrs ... venienser/

Användarvisningsbild

Re: Sydförflyttning av tall

Rättselarn  
#823737 Det jag tänkte på är diskussionen som en del för om vilka trädslag som ska planteras då klimatzonerna kryper norrut med ett antal kilometer per år. Är det då ingen som funderar på frågan om att sluta sydförflytta tall?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sydförflyttning av tall

Lars Lundqvist SLU  
#823741 Proveniensförflyttning har stor betydelse för hur man lyckas under föryngringsfasen eftersom trädplantor är känsliga för frost på våren och hösten. När de blivit ett par meter höga är risken liten att trädet ska dödas av frost och i takt med att de blir ännu högre så försvinner i praktiken risken. Så proveniensförflyttning handlar om att skydda mot försommar- eller sensommarfrost eftersom ursprunget det påverkar tidpunkten för knoppsprickning på försommaren och knoppsättning på sensommaren.

https://www.skogskunskap.se/skota-barrs ... venienser/

Att ändra på detta nu skulle riskera att ge stora avgångar i dagens föryngringar därför att risken för frostskador inte ändrats så mycket, trots klimatförändringen.

Användarvisningsbild

Re: Sydförflyttning av tall

Badger  
#823745 Det är en mycket intressant fråga, men om man går efter nuvarande klimatscenario så flyttas klimatgränserna norrut 5 till 10 km per år så det motsvarar inte en så stor förändring mellan planteringstillfället och de första känsliga åren i plantans liv. Om man däremot drar ut kurvan så kan det totalt förändra läget för trädet om 30-50 år så jag håller med om att de borde finnas med i kalkylerna när man väljer plantmaterial. Jag väljer att mixa in sydligare plantor i mitt bestånd som en gardering. Lite högre plantavgång tar jag med i kalkylen och gör vad jag kan för att ge "sydlänningarna" de minst frostkänsliga lägena och under skärm eller inbäddade bland lite julgranar.

Användarvisningsbild

Re: Sydförflyttning av tall

Lars Lundqvist SLU  
#823756 Hur mycket tillväxt räknar du med att du förlorar över en omloppstid om du följer dagens råd om proveniensförflyttning, och hur mycket riskerar du att förlora om du får stora avgångar i dagens föryngring?

Användarvisningsbild

Re: Sydförflyttning av tall

Badger  
#823769
Lars Lundqvist SLU skrev:Hur mycket tillväxt räknar du med att du förlorar över en omloppstid om du följer dagens råd om proveniensförflyttning, och hur mycket riskerar du att förlora om du får stora avgångar i dagens föryngring?


Min enkla kalkyl är om utvecklingen på min fastighet fortsätter angripas av barkborrar i samma takt eller ökad takt som senaste 5 åren pga fler torrår kommer minst hälften av granen på fastigheten vara borta inom 25 år. Men eftersom mycket är moget närmaste åren kommer jag att avverka den ändå och lämna kvar tall och ek som fröträd. Den som gran som planterats eller självföryngrats efter Gudrun fortsätter jag gallra enligt normala traktmallen, om den drabbas av samma problem som dagens skog eller värre får det väl bli avverkning till massa/klent om 20 år.

Jag gör inga stora planteringar av det sydliga. Jag planterar sydliga material utspritt i små grupper för att se vad som klarar av att etablera sig. Eftersom det är i gränsen för klimatzonen för en del av arterna så räknar jag med att om jag har tur med vintern och vårfrosten kommer 90% att klara sig. Har jag oflyt kan det bli 100% som går bort, men i första skedet sätter jag bara några hundra plantor utspritt över fastigheten. Som i all gambling ska man bara satsa det man har råd att förlora. Men tanken är att om det gått och helvete med granen om 20 år som kommer jag att veta vad som funkat av de sydliga experimenten och eventuellt att ha grupper som kan ge frö till omgivningen då.

Om världens ledare mirakulöst enas och vänder utsläppskurvorna, alla klimatkalkyler var fel och klimatförnekarna hade rätt. Ja då har det övriga beståndet växt och experimenten frusit ihjäl och allt är frid och fröjd ändå.

Avatar Fallback

Re: Sydförflyttning av tall

Icegrip  
#823771 Badger, var i Sverige har du din skog?

Användarvisningsbild

Re: Sydförflyttning av tall

Badger  
#823777
Icegrip skrev:Badger, var i Sverige har du din skog?


Hade gärna delat med mig om det inte varit för alla extremister som springer runt med olika agendor. Så håller låg anonym profil här. Men jag kan meddela lite av resultaten om några år i sifferform.

Användarvisningsbild

Re: Sydförflyttning av tall

Lars Lundqvist SLU  
#823780
Badger skrev:Min enkla kalkyl är…

… ingen kalkyl utan en gissning baserad på en känsla?

Hade du haft mindre besvär med barkborrar med en sydligare proviniens?

Användarvisningsbild

Re: Sydförflyttning av tall

halvproffs  
#823781 Lånar tråden lite. Var upp till Östersund på julmarknaden för ett par veckor sen.
Där var en del björkar helt gröna än. En del hade gula löv. Är det fel proveniens eller någon särskild sorts björk?

Avatar Fallback

Re: Sydförflyttning av tall

Icegrip  
#823784
halvproffs skrev:Lånar tråden lite. Var upp till Östersund på julmarknaden för ett par veckor sen.
Där var en del björkar helt gröna än. En del hade gula löv. Är det fel proveniens eller någon särskild sorts björk?


Fel och fel proveniens, iaf säkert inte ortens proveniens alternativt att björken står i närheten av varma vattenledningar.

Rätt vanligt i städer med olika provenienser. Är man uppväxt i Björkarnas stad så vet man 😀

Men att dom var gröna kändes lite ovanligt…

Användarvisningsbild

Re: Sydförflyttning av tall

Lars Lundqvist SLU  
#823798 Inom trädgård är man ofta lote slarviga med äkta geografiskt ursprung, alltså var moderträdet hade sitt geografiska ursprung. Det är därför man kan se exv planterade björkar som slår ut tidigare än den naturliga, lokala proveniensen.

Om jag inte missminner mig har man en allé i Ultuna (Uppsala) med en gradient av olika härkomst, som slår ut från tidig vår till sen försommar och sen invintrar åt andra hållet, från tidig sensommar till sen höst.

Användarvisningsbild

Re: Sydförflyttning av tall

Badger  
#823805
Lars Lundqvist SLU skrev:
Badger skrev:Min enkla kalkyl är…

… ingen kalkyl utan en gissning baserad på en känsla?

Hade du haft mindre besvär med barkborrar med en sydligare proviniens?


För att företräda SLU är du väldigt slarvig med terminologin. Är du ute efter att sänka institutionens anseende? Med kalkyl menas en beräkning som upprättas för att bedöma utfallet av en eller flera aktiviteter efter tillgängliga förutsättningar. Det är en väldigt enkel beräkning att göra om ungefär 10% av den stående volymen angripits, avverkats och hamnat i vedtraven på fem år så är det över 50% om 25 år.

På fråga två, eftersom plantmaterialet med sydligare proveniens inte är arten Picea Abies, så håller jag det för högst sannolikt att de kommer att vara betydligt mindre intressanta för den borren ja.

Användarvisningsbild

Re: Sydförflyttning av tall

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#823806 Stämmer bra, Lars. Allén finns vid Genetikcentrum längs Dag Hammarskjölds väg.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 28 dec 2023, 01:05, redigerad totalt 1 gång.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).