Föryngring

Är plantor på plantskolor ok för skogsodling?

3 inlägg 1491 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är plantor på plantskolor ok för skogsodling?

Badger  
#819720 Gick på en plantskola med frun och såg att de hade lite olika träd i reahörnet som skulle vara kul att se om de växer i skogen. Läste i skogsvårdslagen om införsel av odlingsmaterial och att det ska kontrolleras och godkännas av myndigheterna så det inte inför ohyra eller sjukdomar. Rimligtvis borde plantskolor för trädgårdar också ha fått godkännande för införsel. Eller gäller någon annan regel för träd i trädgård?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Är plantor på plantskolor ok för skogsodling?

Kryssfeldt  
#822603 Utan att veta vilka träd det gäller köp och prova. En planta kan inte göra så stor skada.

Användarvisningsbild

Re: Är plantor på plantskolor ok för skogsodling?

Badger  
#822611 Säg inte det. En planta som drar in någon ohyra i klass med röta eller mördarsniglar kan ställa till med ett helvete.

Det som slår mig nu är att det är väk helt omöjligt för en vanlig kund att veta hur en affär/plantskola importerat sina plantor och om de genomgått någon hälsokoll. Eller finns det någon märkning på kontrollerade plantor?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).