SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Föryngring

Ny planteringsmaskin från Risutec

3 inlägg 3230 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny planteringsmaskin från Risutec  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#819252 Det finska företaget Risutec har tagit fram en prototyp av en ny planteringsmaskin. Den är byggd på en 12-tons skotare från Sampo (Sampo FR48) och den har en avancerad anordning för automatiserad plantmatning. Själva markberednings- och planteringsdonen på den här maskinen är avsedda för homogena och lättplanterade jordar. I första hand för plantageskogsbruk men den kan enligt Risutec även fungera bra vid plantering av igenväxande odlingsmarker.

Maskinen är som sagt en prototyp eller konceptmaskin som kommer att vara föremål för fortsatt utveckling. Det råder ingen tvekan om att intresset för att utveckla mekaniserad plantering nu går in i en intensivare fas. Häromdagen visade Södra upp sitt koncept Bra Satt och parallellt med det jobbar Skogforsk m fl i projektet Autoplant.

Även om många ännu kanske ler lite åt planteringsmaskinernas förmåga ska man vara medveten om att det just nu både tillverkas och säljs betydande antal planteringsmaskiner för användning i främst södra halvklotets plantageskogsbruk. Både Risutec men även Komatsuägda Bracke forest i Sverige leverera på denna marknad idag.

Här finns en kort video på maskinen när den kör på en stubbåker:


Och här nedan finns några bilder

Risutec verkar vara ett innovativt bolag med många järn i elden. Häromdagen kom en pressrelease från Metsä Group i Finland om att man testar en ny typ av markberedare från Risutec på skotare i samband med Grot-skotningen.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Ny planteringsmaskin från Risutec

PRN  
#821475 Bra Initiativ !
Det sker Påtok för Mycket Svammelplanteringen i skogarna 2023 tillochmed !

Jag började arbete för ett skogsbruk här i Småland efter flytt från Norrbotten i mars , jag var lovad skogsröjning i olika stadier å jag har behörigheter rt+ra+rb sedan 2004 och omcertat 2022för arbete skull .
He blev någon veckas röjning å "bolaget" sade Ja då slipper vi dethär !hmmm vadå slipper ? Ett helt satans arbetslag på över 6pers ogillar att röja ?! De Planterar hellre fattade jag och som ensam certad Skogsröjare så gick jag hem i juni .
efter att vissa utav de "svenska" i verkliga fallet är östlänningar &turkar som är här å arbetar Svart förklarade de så fint så ?!

Jag har aldrig sett något så djävligt i en plantering jag är då utbildad skogshuggare/fiskodlare ifrån Kalix naturbruksgymnasium på Ekologiskt Skogsbruk ! Jag Skäms över vad de småländska skogsägarna samt Det största Skogsbolaget gör mot oss ? De Anställer int ens de Betalar Svart och Skiter i Kvaliten .

Det Behövs Maskiner till Plantering ! Så kan vi som Intresserar oss Gå å Röja å Motormanuella Skogarna på Ekologiskt Vis (för det kan då f*n inte utlänningarna som kommer hit å gör skötselskolan ...)

Anmälan till Arbetsmiljöverket å samtal med Polis om Illegal Arbetskraft&Svartlöner .

Några miljoner i utveckling där på Planteringsfasen det Skulle Då gynna Mer för Framtiden för å radera det Illegala & Skattesmitandet .

Hälsningar Paul-Roger Nilsson - HÖGSBY

Avatar Fallback

Re: Ny planteringsmaskin från Risutec

norrskog  
#822850 Tror denna maskin är lämpad för energiskog på åkermark . Eller i hårdpackad sand i öknen . Men vist. Alla träd som planteras på vår jord är välkommet

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).