Föryngring

Hur sent vågar man plantera skog?

11 inlägg 1831 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur sent vågar man plantera skog?

Badger  
#818736 Råkade snubbla över lite plant. Men kan man verkligen plantera så här sent som i mitten på november även om det är plusgrader?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Hur sent vågar man plantera skog?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#818740 Det är försent för rottillväxt nu så det blir en vinterförvaring ute på hygget. Det finns då en risk för viltbete. Vill man inte ta den risken kan man alltid jordskalv plantorna i en sandhög eller i trädgårdslandet.
Viktigt då är att man tar upp och flyttar de till våren innan de börjar vegetera.

Användarvisningsbild

Re: Hur sent vågar man plantera skog?

Badger  
#818751 Så om man sätter plantskydd runt så är går det lika bra att sätta dem nu om det inte är fruset i backen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur sent vågar man plantera skog?

jannee  
#818768 Har man plantorna vitskyddade kan man lika gärna vinterförvara dem på rätt plats.
Den stora fördelen är att till våren står de i rätt miljö, förhoppningsvis med gott om fukt i rotklumpen men även i jorden intill.
I fel jordart riskerar dock rotklumpen att frysa upp, mossmark eller liknande.
Drar man upp en planta som sattes i våras kan man se att det är inte mycket till rötter som vuxet ur jordklumpen, m.a.o. att plantan måste hinna komma igång innan vintern är allt bra överdrivet.

Användarvisningsbild

Re: Hur sent vågar man plantera skog?

Badger  
#818781 Ok, eftersom att de här är krukade så kanske det kan vara värt ett test. Är bara en liten mängd udda plantor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur sent vågar man plantera skog?

Otik  
#818834 På mitt föräldrahem så planterade vi alltid på hösten utan markberedning 3 åriga gran barrots plantor med gott resultat. På våren var det ont om tid för skogs åtgärder för då jordbruket tog mycket tid. På skogsbruksskolan jag gick rekomenderade man höstplantering så det är ingen chansning att plantera på hösten. Plantan får perfekt start på våren.

Användarvisningsbild

Re: Hur sent vågar man plantera skog?

Emanuel90  
#818839 Vad är det för träd ? Väldigt lätt att behandla med trico när dom står i lådorna, det har jag gjort innan höstplantering.

Användarvisningsbild

Re: Hur sent vågar man plantera skog?

Badger  
#818844
Otik skrev:På mitt föräldrahem så planterade vi alltid på hösten utan markberedning 3 åriga gran barrots plantor med gott resultat. På våren var det ont om tid för skogs åtgärder för då jordbruket tog mycket tid. På skogsbruksskolan jag gick rekomenderade man höstplantering så det är ingen chansning att plantera på hösten. Plantan får perfekt start på våren.



Frågan är dock om 25 november räknas som höst. Så frågan är om det är ok med vinterplantering också om vädret är ok.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur sent vågar man plantera skog?

Badger  
#818845
Emanuel90 skrev:Vad är det för träd ? Väldigt lätt att behandla med trico när dom står i lådorna, det har jag gjort innan höstplantering.


Ek

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur sent vågar man plantera skog?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#818846
Badger skrev:
Otik skrev:På mitt föräldrahem så planterade vi alltid på hösten utan markberedning 3 åriga gran barrots plantor med gott resultat. På våren var det ont om tid för skogs åtgärder för då jordbruket tog mycket tid. På skogsbruksskolan jag gick rekomenderade man höstplantering så det är ingen chansning att plantera på hösten. Plantan får perfekt start på våren.



Frågan är dock om 25 november räknas som höst. Så frågan är om det är ok med vinterplantering också om vädret är ok.



Har för mig att jag hört någon stans att så länge du kan få ner plantan i backen så kommer det att gå bra.
Själv har jag aldrig provat, så jag vet inte.

Användarvisningsbild

Re: Hur sent vågar man plantera skog?

Otik  
#818934 Sålänge det inte är tjäle i backen går det fint. På jordar som det är stor uppfrysning på är det dock mindre lämpligt har jag hört.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).