Föryngring

Tallföryngring och röjning vad är rätt och fel för er.

8 inlägg 2380 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tallföryngring och röjning vad är rätt och fel för er.

Knagge  
#796666 Jag har planterat tall jag har sått tall och skött om fröträdsställningar.
Alla instruktioner som jag kan hitta verkar vara gjorda för tallföryngring utan älg och hjortdjur.

Ex plantröjning gör inte det var istället glad för alla dina tallplantor.

Ex röj vid 2-3 m höjd gör inte det då äter älgen upp allt du sparat vänta till 4-6 m höjd.

Detta är mina erfarenheter mina älgar är kanske inte som era älgar. 😀

Ex spara och gynna RASE gör inte det din tallföryngring är redan en älgmagnet spara och gynna RASE i granföryngringar istället.

Ex lövröjning kan göras hela året om gör inte det röj mellan snösmältning och lövsprickning.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Tallföryngring och röjning vad är rätt och fel för er.

Hodal  
#797063 Håller med om allt, utom RASE. Plantröjning till 0,5 m kanske är bra vid mycket tät sådd, men annars är det bra att vänta med den huvudsakliga röjningen till älgsäker höjd. Då går det dessutom att lämna färre stammar och därmed få en mer lönsam förstagallring.

Användarvisningsbild

Re: Tallföryngring och röjning vad är rätt och fel för er.

halvproffs  
#797071 Mina tallföryngringar kan indelas i 2 delar. Dels självföryngrat dels planterat. Det självföryngrade var inte alls lika populärt som det planterade av älgen. Dels älskade rådjuren det nyplanterade så det blev två hot mot planteringen.
När älgstammen var all time high här så fick vi medlemmar i Mellanskog ett utskick om en skötselråd för att få upp kvalitetstall! Ett riktigt slag över käften när man var glad att överhuvudtaget få upp tall. Detta var 80tal. Minnena efter dom barkgnagen syns än som streck i stammarna. 😤.
Så jag förordar sen röjning om faran med älgskador finns. Här är älgstammen liten nu av varg och avskjutning.

Avatar Fallback

Re: Tallföryngring och röjning vad är rätt och fel för er.

isteskog  
#797078 Min erfarenhet är att tallsjälvföryngringarna har väldigt liten betning av älg. Har man mycket löv i dom så lövsanerar jag tidigt och spar rasen och vårtbjörk i luckorna. Tall och piskande löv går inte ihop! Tallplanteringarna är en annan sak, där är rådjuren för dj..liga att beta toppskotten på det nyplanterade 🤬 Lövröjer vid behov och då som en plantröjning i 1- 1,5m höjd, sen får det stå tills nästa röjningsbehov uppstår.

Användarvisningsbild

Re: Tallföryngring och röjning vad är rätt och fel för er.

Knagge  
#797079 Lövröjning är det viktigaste tallen måste få ljus.
En del brunnsröjer tall men jag tycker att tallen blir hämmad om man gör det.
Björken har en förmåga att piska sönder tallarna.
Många skyller sina misstag i tallföryngring på älg när det är björken som piskat ihjäl tallen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tallföryngring och röjning vad är rätt och fel för er.

Knagge  
#797110 På mager mark kan man nog lämna RASE om man har gott om tallplantor .
Men på vissa marker där man har lite sämre med tallplantor fick jag vårtbjörk rase och tall ordentligt betat på försommaren.
Så där får det bli glasbjörk och gran istället det är mager fuktig mark där. 😥

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tallföryngring och röjning vad är rätt och fel för er.

jessica80  
#797798
1680191694_skarpare_nr_107.jpg
Jag håller helt med "Knagge" om vad "expertisen" säger om när tallen bör röjas. Alltid för tidigt - och för hårt!
Här nere i syd så har bolag och SKS i åratal kört en kampanj, "Mera Tall" för att få upp den biologiskt pinsamt låga tallandelen i Götaland. Men när man väl lyckats få upp en hyfsad föryngring med tall - så ska den sedan röjas sönder!
Men det är ju alltid älgens fel - hur korkat man än använder röjsågen...
Jag har tagit upp ett exempel med myndigheterna - som jag bifogar bild på här. Men de slår självklart ifrån sig. Bilden visar en knappt meterhög plantering som lövsanerats och ställts ut till slutförband direkt - ca 1.600 pl/ha. Det får således inte finnas en enda älg i häradet för att detta bestånd ska överleva. (Behandling mot viltbetning hjälper inte, eftersom sidoskotten betas bort helt och därmed fotosynteskapaciteten.)
När är då älgsäker höjd - Knagge säger 4-6 m. Jag hävdar att det kan gälla som medelhöjd. Övre-höjden mått är enklare att bedöma - och då hävdar jag att beståndet gärna får hålla 5-7 meter innan slutröjningen görs.
Så gå mera efter egen erfarenhet än vad rådgivaren/virkesköparen säger... 😉

Avatar Fallback

Re: Tallföryngring och röjning vad är rätt och fel för er.

alias  
#797812 Det hade varit lite intressant att mäta höjd och diameter på själva brottet på toppbrutna tallar.

Jag tror att man skulle kunna sätta en undre diametergräns vid t.ex 1,6 m eller 2 m höjd för när tallen är ur riskzonen för älgbete (barkgnag undantaget), snarare än att ange en beståndshöjd.

Själv vill jag freda tallen från överskuggning och piskning av lövet i tidigt skede, men helst inte glesa ut beståndet för mycket före "älgsäker höjd", då jag tycker mig ha observerat att viltet uppskattar luckor i bestånden och får dessa att växa.

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).