Föryngring

Före /Efter

72 inlägg 14691 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Före /Efter

Ove Lindberg  
#818639 Snyggt jobbat

Arevo
Avatar Fallback

Re: Före /Efter

Robur Clivus  
#818823
Sjögården skrev:Tänkte det skulle fungera mot kronhjort…😉
Funkade det?

Användarvisningsbild

Re: Före /Efter

Sjögården  
#818840
1700297115_img_0244.jpeg
Ja delvis.
Fejning av plantor under 1 m är lika illa,mest av dov.
Har däremot inte sett något barkdrag vilket var tanken eftersom vanlig gran blir väldigt drabbad.
Däremot förvånad att den vanliga granen hänger med i tillväxt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Före /Efter

Robur Clivus  
#818918
Sjögården skrev:
1700297115_img_0244.jpeg
Ja delvis.
Fejning av plantor under 1 m är lika illa,mest av dov.
Har däremot inte sett något barkdrag vilket var tanken eftersom vanlig gran blir väldigt drabbad.
Däremot förvånad att den vanliga granen hänger med i tillväxt.


Tack för info. Hur gamla är bestånden? Låter positivt när man har kron problem.

Användarvisningsbild

Re: Före /Efter

Sjögården  
#819064 De äldsta börjar vara 15 år och då brukar vanlig gran vara barkad här.
Tall, björk, lärk och sitka är rätt tåliga mot kronhjortsbarkande.
På medelgoda marker och tallmarker fungerar blandning av tall och gran utmärkt.
Gallrar man bort granen innan 40 årsåldern duger det mesta till massaved och tallen blir toppenfin i blandning.
På bättre bonitet kan man glesplantera sitka och lärk och fylla på med björk.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Före /Efter

Sjögården  
#821024 Nu är ägandet av jord och skogsfastigheten som jag och hustrun ägt sedan 1999 flyttat till sonen och hans sambo.
Lagfarten på gåvan är klar sedan i går.
Djur,maskiner,m.m m.m går över vartefter i december.
Det är verkligen i situationen före/efter i och med min svåra sjukdomsdiagnos jag fick under våren.
Känns trots allt riktigt bra att kunna överföra under ordnade former och att hela familjen är insatta och har sagt sitt.
Ungdomarna är en bit över 30 så egentligen är det nog dags att släppa ägandet även om det normalt är 5 år kvar till pension för oss bägge seniorer.
Behåller en halv fastighet på 50 ha så länge jag lever,så är jag i alla fall skogsägare ett tag till.
Den blir en del av dotterns kompensation men vi har lyckats sytt ihop ett paket som gör det möjligt för alla att kunna få förutsättningar framåt.
Ett gott råd:
Tänk generationsskifte i många år och prata om det i familjen så går det att lösa lättare när det är dags!
Fortsätter väl skriva något ibland om när jag orkar och får lust.
Finns verkligen ämnen att kommentera på många trådar där det ibland ser rätt tokigt ut,utifrån mina 45 års erfarenhet i skogen.
Men varje generation måste nog göra sin misstag..😉

   TS
Avatar Fallback

Re: Före /Efter

Joen  
#821030 Håller tummarna för att du tillfrisknar och kan fortsätta med skogsarbete.
Var själv illa ute för 12 år sedan, tog ett år med behandling. Men det blev början till mitt skogsliv
Ville göra något som jag bara drömt om tidigare. Köpte en liten skogsfastighet på 30 hektar.

Blev pensionär för få tid till skogen, men juni för varmt, juli bröt foten. Kunde börja med skogsjobb i oktober. Dock har det regnat kopiöst både oktober o november regn. Fick en helg med frusen mark sedan kom snön. Ser fram mot mars-april.

Ha det!
Mvh. Joen

Avatar Fallback

Re: Före /Efter

charger  
#821032 Hej jo en du gjorde rätt som köpte en skogsfastighet. Att knalla runt i egna skogen och köra
Några tankar med röj eller motorsågen ibland e fin motion.

Användarvisningsbild

Re: Före /Efter

HannuRöj  
#821035 Tråkigt med sjukdomen, Sjögården.
👍 Ungskogar, tillväxten och barnen har en stark sammankoping. Bra jobbat, med boda barnen och skogen. Gratulerar er!

Användarvisningsbild

Re: Före /Efter

Sjögården  
#821088
Joen skrev:Håller tummarna för att du tillfrisknar och kan fortsätta med skogsarbete.
Var själv illa ute för 12 år sedan, tog ett år med behandling. Men det blev början till mitt skogsliv
Ville göra något som jag bara drömt om tidigare. Köpte en liten skogsfastighet på 30 hektar.

Blev pensionär för få tid till skogen, men juni för varmt, juli bröt foten. Kunde börja med skogsjobb i oktober. Dock har det regnat kopiöst både oktober o november regn. Fick en helg med frusen mark sedan kom snön. Ser fram mot mars-april.

Ha det!
Mvh. Joen

Tack, kämpar på med mina behandlingar och har god vilja och humör vilket är bra.
Varje dag är en ny gåva!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Före /Efter

Sjögården  
#821091
HannuRöj skrev:Tråkigt med sjukdomen, Sjögården.
👍 Ungskogar, tillväxten och barnen har en stark sammankoping. Bra jobbat, med boda barnen och skogen. Gratulerar er!

Tack Hannu
Det är mycket klokt det du skriver.
Hur det än går med mig så har vi mycket att vara glada över och det vi skapat får en fortsättning😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Före /Efter

Sjögården  
#821129 Tänkte skriva några rader om hur vi tänkt i generationskiftesdiskussionen och resultatet av dessa.
- Hustrun och jag bor kvar så länge vi vill i huvudbyggnaden som är väl fungerande ,nyrestaurerad och utrustad med alla bekvämligheter som behövs inkl.jordvärme.
Vi betalar för den en marknadsmässig årshyra i efterhand på som avräknas på reversräntan.
- Reverserna skall betalas med en genomsnittlig skogskontoränta för året hos Swedbank för att följa ränteläget.
- Vi har satt värdet på fastigheterna till dagens taxeringsvärde, fastigheten är utan slutavverkningsskog men har mycket fina och produktiva ungskogar och medelåldersskogar med hög tallandel( 78%).
- Insatserna och emitterade insatser hos Södra och Lantmännen följer med i gåvan.De som tillhör den fastigheten jag behåller kommer att följa med till dottern den dagen det bli aktuellt.
- Dottern blir nästan kompenserad fullt ut men är medveten om och förstår att att det är av stort värde för oss alla,även för henne att gården går att bruka lönsamt framöver.
- Vi har haft utomstående hjälp till att förklara för alla så tydligt det går vad det innebär. Det kostar men får ses som en god investering.
Dessutom har beräkningen av den latenta skatteskulden varit viktig för att gåvan skall värderad riktigt och kompensationen till dottern rimlig.
- Vi har själva köpt gården på marknaden och har inga gamla uppgörelser med föräldrar och syskon som ställt till det.
Lite fria kommentarer om hur vi tänkt och gjort.
Allt passar inte för alla fall utan varje är unikt.
Mvh Sjögården

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).