Föryngring

Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

66 inlägg 42704 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

alias  
#746943
Seb macahan skrev:Har till och från inventerat planteringen. Det ser riktigt fint ut än så länge. Inte ett enda betat toppskott än så länge (sprutat varje år med Trico). Tallarna har klarat sig bra och bortgången är inget jag har räknat på men helt ok enl. Mig. När jag räknade förra året så kom jag upp i ca 500plantor av ca 6000 som jag inte hittade eller är döda. Många av dessa finns naturliga förklaringar. Störst bortgång är det i björnbär och i de stora plättar där grotvältorna legat. Djupt med barr och torrt har gjort att många plantor har fått dåliga förutsättningar. Snitt höjden på plantorna är ca 90-100cm. Givetvis finns det lägre på 60cm och vissa riktigt höga på 110-130cm. Har för mig att detta planterades hösten 2016 så det verkar vara bra tillväxt än så länge, kanske för bra?? Framförallt ser de riktigt kraftiga och fina ut enl. Mig. Snart är det dags för årets Trico behandling.


@Seb macahan:
Hur ser planteringen ut nu, fortfarande tämligen oskadat av viltet?

Kanske t.o.m. så att det börjar likna en röjskog mer än en plantering?

MVH
Alias

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Seb macahan  
#746947 Jag ska återkoppla med lite bilder. Men planteringen är riktigt fin. Måste få berätta en liten historia om den:
När jag skulle plantera detta skiftet (pga av mycket rot-röta i gran) pratade jag med flera skogskunniga och mer eller mindre alla avrådde mig från o plantera tall.
För ett tag sedan var jag ute o gick med hunden, då stannade en av de ovannämnda "kunniga" till. Jädra fin tallplantering du har, vi brukar stanna till där ibland och titta när vi är ute o kör.
Mmmm tänkte jag, det var ju där det var omöjligt att plantera tall för några år sedan.
Hur som man ska inte vara sämre än man kan ändra sig. Planteringen är riktigt fin. Ingen älgbetning trots ganska gott om älg för at vara här. Dock är den ju Trico sprutad varje sensommar. Jag och sonen röjde faktiskt där i höstas och det ska bli spännande o se vad det gör för verkan efter sommaren. Bilder kommer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Knagge  
#747068 Trägen vinner 😀 👍 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Seb macahan  
#747071 Jag har faktiskt inte varit så trägen. Jag bara gjorde som jag trodde själv istället för o lyssna på massaveds maffian. Visst lite trägen med ryggsprutan. Och ska jag vara helt ärlig så var den enda som trodde lite på min idé just en representant från massaveds maffian. Men inte många av de andra skolade.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Älgfoderodlare  
#747125
Seb macahan skrev:Jag har faktiskt inte varit så trägen. Jag bara gjorde som jag trodde själv istället för o lyssna på massaveds maffian. Visst lite trägen med ryggsprutan. Och ska jag vara helt ärlig så var den enda som trodde lite på min idé just en representant från massaveds maffian. Men inte många av de andra skolade.


Trevligt att höra av dig igen "Seb" ! Ska följa tråden med intresse ! Det kan ju faktiskt löna sig att gå på "tvärs" ibland när det gäller skog o dess utveckling ! Ser fram emot dina uppföljningar !
Mvh "Älgfoderodlare"

Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747139
Älgfoderodlare skrev:
Seb macahan skrev:Jag har faktiskt inte varit så trägen. Jag bara gjorde som jag trodde själv istället för o lyssna på massaveds maffian. Visst lite trägen med ryggsprutan. Och ska jag vara helt ärlig så var den enda som trodde lite på min idé just en representant från massaveds maffian. Men inte många av de andra skolade.


Trevligt att höra av dig igen "Seb" ! Ska följa tråden med intresse ! Det kan ju faktiskt löna sig att gå på "tvärs" ibland när det gäller skog o dess utveckling ! Ser fram emot dina uppföljningar !
Mvh "Älgfoderodlare"

Du vet att även fibermaffian kan ha svarta får!🙄😅😅

Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Älgfoderodlare  
#747147
Tåndemåla skrev:
Älgfoderodlare skrev:
Seb macahan skrev:Jag har faktiskt inte varit så trägen. Jag bara gjorde som jag trodde själv istället för o lyssna på massaveds maffian. Visst lite trägen med ryggsprutan. Och ska jag vara helt ärlig så var den enda som trodde lite på min idé just en representant från massaveds maffian. Men inte många av de andra skolade.


Trevligt att höra av dig igen "Seb" ! Ska följa tråden med intresse ! Det kan ju faktiskt löna sig att gå på "tvärs" ibland när det gäller skog o dess utveckling ! Ser fram emot dina uppföljningar !
Mvh "Älgfoderodlare"

Du vet att även fibermaffian kan ha svarta får!🙄😅😅


Underförstått då de som ser till skogsägaren o även förstår o kan värdera BRA skoglig utveckling, eller ? Att jag gått mycket på "tvärs" har visat sig vara det bästa jag gjort, ur de flesta perspektiv vad gäller skogs-vård / bruk !

Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Seb macahan  
#747469 Lite bilder från planteringen. Har några till som jag ska försöka bifoga, men de bråkar med mig lite.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

alias  
#747470
Seb macahan skrev:Lite bilder från planteringen. Har några till som jag ska försöka bifoga, men de bråkar med mig lite.


Ser grannt ut! 👍

Hur markbereddes området(står kanske någonstans i tråden, men hittade det inte nu)?

Av mängden flathällar som jag tyckte mig se på fotona så gissar jag att den tidigare granskogen tyckte att det var lite för grunt jorddjup bitvis för att trivas. Var nog klokt med tall.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Seb macahan  
#747477 Det markbereddes med invers harv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747482 Mycket vackert!
Det är något speciellt med just tallskog.

Om jag minns rätt så hörde jag en same på radion. Han sade ungefär: björken är fin på sommaren, granen är fin på vintern men tallen den är lika fin året om.

Avatar Fallback

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

80-90  
#747486 Är bilden gammal? Tyckte de såg små ut

Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Seb macahan  
#747500 Ca 2m är de flesta plantor. Vet inte hur stora de skulle blivit. Men det var ju plugg plantor o de är ju ganska små när man planerar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

80-90  
#747502 Det va nog bilden som ljög . De ser ju helt ok ut .

Användarvisningsbild

Re: Tallplantering under omöjliga förutsättningar? Älgfoder?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#747521
Seb macahan skrev:Lite bilder från planteringen. Har några till som jag ska försöka bifoga, men de bråkar med mig lite.


Växer så det knakar. 👍 👍

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).