Föryngring

Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

42 inlägg 30233 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

Gran Johan  
#822617 Kul trädslag och väldigt ståtliga när dom kommer upp i riktigt ståtliga höjder.
Har haft dom på marken fram tills nu och besvikelsen var ganska stor när Södra var här och avverkade.
Avikande trädslag och det blev massa ved av hela beståndet.
Det var ungefär 70 -80 år så det var riktigt grovskog.
Planterade 300 nya förr förra året men vildsvinen bökade upp dom flesta för mig.
Men jag är en envis typ så det blir en ny laddning till våren igen.
Dom är inte betade av viltet alls men dom luktade säkert spännande för vildsvinen då dom bökade upp dom flesta plantorna.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

Badger  
#823949 Blev du besviken för att Södra avverkade Kustgranarna eller för att de sorterades som massaved?

Användarvisningsbild

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

Gran Johan  
#824014 Jag blev nog mest besviken för att det blev massaved av allt.

Användarvisningsbild

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

Badger  
#824016 Var orsaken att det var ett annat trädslag? Eller var det mer kvist och krök eller något annat? Fick du veta det innan eller efter avverkningen?

Användarvisningsbild

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

Gran Johan  
#824030 Jag fick veta det innan avverkningen att Grandis inte gick att använda till virke här i Sverige enligt södra och därför blev det massaved av det istället.
144 kubik blev inmätningen på Grandis beståndet.
Men som sagt jag har planterat nya och tycker om trädslaget synd bara att det inte är ok att såga upp det till virke.

Avatar Fallback

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#824031 Precis för dålig hålfastighet.
Har sågat en del kustgran, extremt raka och fina reglar. Passar utmärkt till formbrädor, men det är så löst att det är precis skruvarna orkar hålla i hopa förbanden.
1703864630_img_20231229_163227.jpg


Imponerande tillväxt dock. Provade att plantera en del kustgran för några år sedan. Varannan vanlig gran varannan kustgran/douglasgran, gick ingen vidare. Det gjorde i och för sig inte den vanliga granen heller, alldeles för mycket snytbaggar. Av över 5000 plantor är det kanske ett par hundra som fortfarande lever.
Här är en av dom överlevande kustgranarna.
1703864842_img_20231226_150548.jpg

Användarvisningsbild

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

Vedproducent  
#824033
Gran Johan skrev:Jag fick veta det innan avverkningen att Grandis inte gick att använda till virke här i Sverige enligt södra och därför blev det massaved av det istället.
144 kubik blev inmätningen på Grandis beståndet.
Men som sagt jag har planterat nya och tycker om trädslaget synd bara att det inte är ok att såga upp det till virke.
Nog går det att såga men inte i ordinarie produktion. Har precis avverkat och det fanns något hundratal av stockar med Sitka också. Dessa kommer sågas till stockmattor. Så visst stämmer det att dom inte vill ha det i ordinarie produktion men nog går det att såga och använda till annat än massaved. Riktigt fina stockar var det.

Användarvisningsbild

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

Vedproducent  
#824038 Lite om kustgranen.
https://www.skogssallskapet.se/kunskaps ... -kina.html

Avatar Fallback

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#824046
Vedproducent skrev:Lite om kustgranen.
https://www.skogssallskapet.se/kunskaps ... -kina.html

Tackar för länken vedproducenten, det var ett tag sedan jag läste artiklen hade nästan glömt bort den.
Det beståndet har man sett i verkligheten, då jag inte bor så långt där i från.
Kan kanske till och med veta var det står ett par plantor som är där ifrån.......hm.

Imponerande träd, dom jag sågade var ca 40-45 år. Kvistfria stammar 15m upp och där höll många av träden en diameter på 40-50 cm.
Men man blir fullständigt dränkt i kåda när man sågar, då barken är full av kådblåsor.
Ingen parfym behövs dock för att dölja svettlukten från huggarkläderna, det döljer kustgranen efektivt med sin starka doft av citron.

Användarvisningsbild

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

Badger  
#824053
Gran Johan skrev:Jag fick veta det innan avverkningen att Grandis inte gick att använda till virke här i Sverige enligt södra och därför blev det massaved av det istället.
144 kubik blev inmätningen på Grandis beståndet.
Men som sagt jag har planterat nya och tycker om trädslaget synd bara att det inte är ok att såga upp det till virke.


Då måste det vara rätt rejäl volym och bra massavedspris om du ändå satsar på det igen, eller?

Användarvisningsbild

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

Gran Johan  
#824063 Nja det vet jag väl inte.
Jag är väl en ganska kass skogsägare då jag helst vill ha en skog jag tycker om.
Grannen planterade Ekebo elit och det kan jag rekommendera om man vill ha bra tillväxt
Jag har försökt plantera andra trädslag istället.
Jajamän det bli oftast viltfoder av mina upptåg i skogen.
Tyvärr är väl det jag håller på med inte direkt ekonomiskt försvarbart, men jag gillar det.

Användarvisningsbild

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

Badger  
#824108 Jaha. Jag förstår. Ekonomi är inte det enda målet man kan ha, men de som planterar snabbväxande av olika former brukar mest tänka på ekonomin. Med tanke på viltbetningen. Gjorde någon form av skyddsbehandling? Jag var lite nyfiken på att prova alternativa gransorter tidigare, men har skrotat de tankarna nu pga granbarkborren, klimatet och en del rotröta på min fastighet. Men när jag funderade på det så läste jag om viltbetningen och att att hägna in avskräckte mig då.

Tackar för att du delar med dig av detta. Det var värdefullt att veta att de kasseras som virke nu. För i så fall måste den som vill odla räkna på massavedspris eller som julgranar om det inte ändras i framtiden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).