Föryngring

Gran under tallskärm

37 inlägg 24040 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gran under tallskärm

Sjögården  
#765483
PVK skrev:Tack för input. Ska fundera. Tycker granarna ser ut att växa fint men en tall-frö-ställning och bortröjd gran låter lockande även det.
Isåntfall hugger jag fröställningen till ca drygt 4m2 i grundyta?

Hade nog väntat med att ta tallskiktet.
Fin kvalitet men inte grovt nog.
Under tiden kan granskiktet stå kvar, möjligtvis röj fram de grövsta så kan de växa till sig fram till slutavverkningen.
Tallen mår toppen av att gödslas med röjningsvirket.Och du kan få en bra värdetillväxt.
Om du satsar på granunderväxten behöver du ta tallskärmen i omgångar, annars gulnar granarna och stannar i tillväxt under några år.Och en del har svårt med solbelysningen.
Har sett många misslyckade experiment framförallt på lite sämre mark där man satsat på underskiktet.
Men ingen regel utan undantag… 😉
Senast redigerad av Sjögården lör 30 jul 2022, 08:35, redigerad totalt 1 gång.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Gran under tallskärm

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765484
PVK skrev:Tack för input. Ska fundera. Tycker granarna ser ut att växa fint men en tall-frö-ställning och bortröjd gran låter lockande även det.
Isåntfall hugger jag fröställningen till ca drygt 4m2 i grundyta?


Låt dig inte luras av att granen ser fin ut i ungdomen, det ändrar sig fort den dagen vattnet inte längre räcker och barkborren tar över. Dessutom är det skor skillnad i klimat under en tät skärm än det blir den dagen skärmen avvecklas.

Användarvisningsbild

Re: Gran under tallskärm

Lars Lundqvist SLU  
#765576 Att det kommer gran under är inget konstigt. Det gör det förr eller senare i nästan alla skogar, eftersom det är så gran fungerar.
Som andra skrivit: Kolla marken, jordart och markvegetation. Är det lite grövre och frisk eller torrare, så är tall det naturliga valet även i nästa generation. Men tallen har inte vuxit klart. Lägsta slutavverkningsålder är inte en rekommendation utan en nedre skamgräns. Hämmas tallarna av granarna? Det varierar, men de gynnas åtminstone inte, så,du förlorar inget på att röja bort det mesta. Spara en del för småfåglarna, liksom en del av det löv som dyker upp av samma skäl.
Visst kan man satsa på fröträd och naturlig föryngring, men då bör du läsa på i god tid på exv Skogskunskap, alternativt be om råd från någon med erfarenhet i ditt område.

Användarvisningsbild

Re: Gran under tallskärm

HannuRöj  
#765580 Bra svar av Lars.
Mest har dagens granskogar född under tall. Förröjning och hyggesrensning är ganska nya arbetslag.
Enligt vegetation marken passar bra för gran, men sak som är bra att ta hänsyn är ökat risk för vindfäll efter tallarna har blivit avverkat.
Själv skulle jag glesa ut gran ganska hård, och ha målet slutavverka boda tall och gran på en gång.
Hur lönsammt är det är en annan fråga.. 🤔
I varje fall kommer höga tallarna avverkas med en storskördare så värdet av granarna kanske hamnar under nollgränsen. Hellst gran borde avverkas först med mindre maskiner eller manuellt.
Går även låta beståndet växa väldigt länge, och plockhugga vid behov, om stranden har något annat värde är ren skogsbruk.

Användarvisningsbild

Re: Gran under tallskärm

Sjögården  
#765581 Naturlig föryngring under fröträd är en gåva om man vill ha fina ungskogar men passar inte överallt.
Det kan fungera på ett skifte men inte alls på ett annat.
Testa gärna på ett hygge där du kan plantera svackorna med gran och se vad fröträden ger på de svagare partierna.
Och satsa framförallt inte på stora arealer på en gång.
Kommer du efter blir det omöjligt att ta ifatt.
Har arbetat med kombination av fröträd och plantering i många år och två områden med samma bonitet kan ge helt olika resultat.
Har haft ett rätt stort hygge, T22 där vi inte hann markbereda en gång förrän föryngringen var klar.
Men har också sett T24 där gräs och ekbuskar tog befälet.. 😉

Avatar Fallback

Re: Gran under tallskärm

PVK  
#765597 Kul med sådant engangemang. Jag läser allt, även om jag inte svarar löpande.
Åker upp och gräver mm nu och återkopplar.

Användarvisningsbild

Re: Gran under tallskärm

HannuRöj  
#797960 😀 Fortsätter denna tråd med bilder på ovanligt bra självföryngring under gran.
Södern är höger på bilderna, traktorn märkt med blå punkt.
Skärmställning är faktist en hyggeskant som blivit kvar efter vindfällning. Granarna är gamla och korta underväxtgranar som har haft ingen tillväxt på längre tid. Marken är fuktig presis här i stället men tunn lager av gul grus har ledit vatten till och från, så gran har som övrigt inte vuxit så bra. Diken runt den planterade området i höger har grävt betydligt djupare, så det påverkar även här, och problemen är löst marken passar på båda tall och gran.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).