Ännu en ny film med en jätte konstig vagn

Terri
 Svara  10 inlägg  3333 visningar  1 följer
Användarvisningsbild

Ännu en ny film med en jätte konstig vagn

 
#80946 Kolla in detta.... Varför göra det som vanligt då man kan göra det jädrigt eljest?


Sen hittade jag den här också, vilket kultryck han måste ha... Bara tomvagnen har duktigt kultryck med boggin sådär lång bak, hur mycket kultryck törs man ha?
I övrigt blir man ju glad då man ser filmen, vagnen känns ju otroligt kompetent... Jag längtar till sommaren...


   TS
Terri Maskiner
Avatar Fallback

Re: Ännu en ny film med en jätte konstig vagn

 
#80981 Proffsigt gjorda filmer, speciellt den första! Apropå kultryck, på min Polaris 450 står det i papperen att max 75kg! Om jag ställer mig på kulan 90kg+kläder sjunker den nästan ingenting så nog borde den klara mer. Fyrhjulingen på filmen är det nog stum bakaxel på eller att dom har låst den.

Avatar Fallback

Re: Ännu en ny film med en jätte konstig vagn

 
#80993 Skälet till de låga kultrycken från fabrikanterna har nog mer sin förklaring till skadeståndsanspråk vid vältn. och stegringsolyckor. Om det var möjligt skulle dragkulan sitta längre bak. Maskinerna säljs ju i USA, advokaternas förlovade land.

Användarvisningsbild

Re: Ännu en ny film med en jätte konstig vagn

 
#81047
axwell skrev:Skälet till de låga kultrycken från fabrikanterna har nog mer sin förklaring till skadeståndsanspråk vid vältn. och stegringsolyckor. Om det var möjligt skulle dragkulan sitta längre bak. Maskinerna säljs ju i USA, advokaternas förlovade land.

Inte bara advokaternas även kundernas förlovade land. Tänk på det.

Användarvisningsbild

Re: Ännu en ny film med en jätte konstig vagn

 
#81066 Jomen 75 kilo... Han med Hondan i filmen har väl kanske 500 kilo. Min xyz vagn lyfter man inte alls i kulandsken med boggin satt på det där viset, inte ens tom.
Hondan i filmen har stel bakaxel. Det har jag också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ännu en ny film med en jätte konstig vagn

 
#81068 För vedkörning verkar den ju fin.
Den andra filmen har jag sett förut. Det är "xyz" vagnen, den finns i en uppsjö av varianter och namn/färgsättning. Känns enklast igen på stödbenen.
"Trilla": Äsch då, problemet är inte tyngden på vagnen, det ligger i kraften man lägger i lyftet :lol:

Avatar Fallback

Re: Ännu en ny film med en jätte konstig vagn

 
#81082
Slurfi skrev: axwell skrev:Skälet till de låga kultrycken från fabrikanterna har nog mer sin förklaring till skadeståndsanspråk vid vältn. och stegringsolyckor. Om det var möjligt skulle dragkulan sitta längre bak. Maskinerna säljs ju i USA, advokaternas förlovade land.


Inte bara advokaternas även kundernas förlovade land. Tänk på det.


Inget negativt i det, mer än att det medför konsekvenser att inte försäkra sig om att man har tänkt på säkerheten och betonat riskerna. Trots det har vi många riktigt allvarliga olyckor både här och i USA.

Användarvisningsbild

Re: Ännu en ny film med en jätte konstig vagn

 
#81134
axwell skrev: Om det var möjligt skulle dragkulan sitta längre bak. .


Varför det?


Ha de!

Avatar Fallback

Re: Ännu en ny film med en jätte konstig vagn

 
#81197
pollefi skrev: axwell skrev: Om det var möjligt skulle dragkulan sitta längre bak. .



Varför det?


Ha de!


Det skulle bli lättare att styra en normallång vagn vid backning,(kräver mindre styrutslag), vagnen skulle kunna vinklas mer tvärt utan att centralstången eller stödben hakar i bakhjulet(jag kan vinkla vagnen mot minitraktorn tvärare än 90 grader) vilket underlättar tex vid vändning i t-korsning, samma framåt du kan köra med max styrutslag(Honda brukar ha ca 6,6 met. vändcirkel, bra för ATV) ett helt varv utan problem. Vid tillfälle skall jag testa om jag hinner "ifatt" vagnen då Yanmar vänder på 4,2 met. cirk. Nästa punkt tror jag inte att du håller med om. Dragkulans placering nära bakaxeln gör att en vagn som kan lasta medellängd 4,5 met. virke genar ovanligt mycket vid en längre sväng, nackdelen skulle reduceras med annan placering(har för mig att du tycker att ATV och vagn spårar bra).
Av säkerhetsskäl kan man inte ha kulan längre bak, Atv-maskinerna är för lätta i förhållande till hur tunga släp som kopplas på.Alla har inte din rutin och dessutom driven vagn med *viss bromsfunktion(atv-kedjor, vagn *utan?). Tänk dig en yngling som har driven vagn som larvat på i tre-fyra km/h, när det går lättare läggs driften ur, i första utförbacke behöver det väjas för något, Atv:n snor runt mycket lättare om kulan sitter för långt bak.De flesta har nog obromsade släp. Den skulle överreagera på fel kultryck. Kort sagt ATV:n skulle bli livsfarlig att koppla *"tungt släp" till. *=standard ved/timmervagn.

Ha de.. så bra!

Användarvisningsbild

Re: Ännu en ny film med en jätte konstig vagn

 
#81202
axwell skrev:Av säkerhetsskäl kan man inte ha kulan längre bak,



:-bd
Ville bara höra dina argument

Ha de

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Konstig vinter av Skogen i boden - lör 21 nov 2015, 17:28
i Skogsmiljö och Trädlära
3 svar
1296 läst
av stegmaster     
lör 21 nov 2015, 21:29
Konstig tång av Ture - mån 27 sep 2010, 13:45
i Öppna kategorin
2 svar
1519 läst
av valtra a 72     
mån 27 sep 2010, 16:35
LIS & strandskydd ett jätte fiasko för landsbygds utveckling av Sweden-viking - fre 05 feb 2016, 22:33
i Skogsfastigheter
3 svar
1215 läst
av Slurfi     
fre 05 feb 2016, 22:54
Konstig kran på Bruun super-mini av jocke94 - tis 10 maj 2011, 20:58
i Skotare
11 svar
4520 läst
av Joakim_79     
sön 21 okt 2012, 11:31
Finsk jätte tar över svenskt skogsföreta av kalhygge - tis 29 nov 2011, 22:21
i Avtal, offerter, virkesprislistor och priser
3 svar
1161 läst
av Micke Holmgren     
ons 30 nov 2011, 20:40
Annonser