Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vaellan: Snömopeden.

15 inlägg 2005 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vaellan: Snömopeden.

axwell  
#834631 Äntligen har snön blivit lite mer homogen, så pass att skoterleden intill fastigheten har börjat trafikeras.

Vaellan har fått trampa spår kors och tvärs där jag har översnöad brännved (+ lite timmer).

Hängde på hemgjorda timmerdonigen med Bock + Get för att få se hur mycket den kan dra.
Doningen saknar plastbelag så det blev svårt att komma iväg med hela lasset, fick lasta av fyra stockar och spaka loss medarna.
Åkte hem med resten och kopplade loss bakstöttingen, fortsatte några lass med enbart framstöttingen.
Det är så mycket lättare att lasta och startandet fungerar bättre.
$matches[2]

1709134633_dscn2750.jpg




   TS
Användarvisningsbild

Re: Vaellan: Snömopeden.

anersimyra  
#834702
axwell skrev:Äntligen har snön blivit lite mer homogen, så pass att skoterleden intill fastigheten har börjat trafikeras.

Vaellan har fått trampa spår kors och tvärs där jag har översnöad brännved (+ lite timmer).

Hängde på hemgjorda timmerdonigen med Bock + Get för att få se hur mycket den kan dra.
Doningen saknar plastbelag så det blev svårt att komma iväg med hela lasset, fick lasta av fyra stockar och spaka loss medarna.
Åkte hem med resten och kopplade loss bakstöttingen, fortsatte några lass med enbart framstöttingen.
Det är så mycket lättare att lasta och startandet fungerar bättre.
$matches[2]

1709134633_dscn2750.jpg
. Vi lurade på att investera i ”moppen” för transport av utrustning utefter vandringsleder men avstod av bland annat osäkerhet kring kvaliten trots en ”finsk” maskin som jag gissar är byggd i Asien. Är det rejäla finska/japanska doningar rakt igenom, eller finns där inslag av ”kinarappel” likt det som återfinns på den ”finska” klingslipen..🤥

Avatar Fallback

Re: Vaellan: Snömopeden.

axwell  
#834717
anersimyra skrev:. Vi lurade på att investera i ”moppen” för transport av utrustning utefter vandringsleder men avstod av bland annat osäkerhet kring kvaliten trots en ”finsk” maskin som jag gissar är byggd i Asien. Är det rejäla finska/japanska doningar rakt igenom, eller finns där inslag av ”kinarappel” likt det som återfinns på den ”finska” klingslipen..🤥

Det är för tidigt att säga om det finns nå´t Kinarappel insmyget. Om Hondamotorn är tillverkad i Japan är jag inte säker på men fungerar perfekt med stort spann från lågt tomgångsvarv till toppvarv.
På bilden har jag en plyfalåda med div redskap framför fötterna, inte idealiskt för körställningen och viktfördelningen.
Ramen är gjord av dia 40mm-rör, där har jag på bilden två rör dia 35mm nedstuckna för att nu lättare kunna lyfta maskinen.
Av dom rören kommer jag att bygga en bagagehylla bakom motorn för plyfalådan. Ramrörens avslut är förberedda för övre- resp. undre skyddsbågar som extra tillbehör.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vaellan: Snömopeden.

Bax  
#834721 Aldrig fått in kvistar och skit i kedjedriften?

Användarvisningsbild

Re: Vaellan: Snömopeden.

JörgenO  
#834740 Det ser ut att vara en trevlig maskin. En rejäl bagagelåda att hänga bakom föraren blir nog ett bra tillbehör.

Avatar Fallback

Re: Vaellan: Snömopeden.

axwell  
#834783
Bax skrev:Aldrig fått in kvistar och skit i kedjedriften?


Nej, inte än men jag är medveten om den risken. Innan jag köpte den trodde jag; ett bättre kedjeskydd måste vara enkelt att fixa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vaellan: Snömopeden.

toker72  
#834805 Hur är framkomlighet i lite lösare snö funkar den åka runt med i ospårat ?

Avatar Fallback

Re: Vaellan: Snömopeden.

axwell  
#834840
toker72 skrev:Hur är framkomlighet i lite lösare snö funkar den åka runt med i ospårat ?


Återstår att se, nuvarande vinter, med mer snö än normalt, blev inte skoterspåret trafikerat förrän lågt efter årsskiftet, först efter ett blidväder vågade sig skoteråkarna ut.
Min Vaellan med korta bandet (1 meter) och 38 cm brett är nog inte bättre än en sportskoter och klart sämre än en bredbandare med 60:s band. Tror att modellen med längre band är att föredra i ospårat.
Det lilla jag åkt ospårat har det varit plant och utan något på släp så det vet jag inte än.
En nackdel kan vara att den inte, som en snöskoter, kan få rejäl fart inför ett brant motlut
Å´andra sidan: den väger ca 90 kg, jag som är 81 år och långt ifrån biffig orkar lyfta den, även i bakändan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vaellan: Snömopeden.

toker72  
#834852 Längre band är säkert bättre i snön så är det ju även på en vanlig snöskoter. Det låter som man ska hålla sig på lite hårdare underlag än ren lössnö har själv en gammal klenod en Ockelbo 6000 -89 med 60 cm band den tyckte jag hade bra framkomlighet när den var ny men i dag åker maskiner som är lite åt lössnö hållet 8or runt den som tex min Lynx Ranger 49 600 E-TEC.

Avatar Fallback

Re: Vaellan: Snömopeden.

tallen100  
#834873 Nog är det skillnad på gammalt och nytt, dom gamla bredbandarna tar sej väl fram men det är låg "markfrigång" på dom och klackarna i mattan är inte mycket att greppa med om man inte har ett gammalt spår att köra i.

Däremot är ofta en gammal lång 250 inte dålig att ta sej fram i ospårat före, beror troligen på att de är så "klena" så att de inte spinner i första taget 🤔

Användarvisningsbild

Re: Vaellan: Snömopeden.

toker72  
#834877 Jo nog är det skillnad alltid och visst går det ok köra ospårat med Ockelbon men även om man kör lugnt och inte använder effekten så kommer man fram på ett helt annat sätt med 49an. Brukade sladda skoterleden med Ockelbon men efter att jag köpte Ranger 49an med drag så kör jag med den och den drar bra mycket bättre och tyngre lass än vad Ockelbon gör har tidigare haft lössnö maskiner utan drag men nu efter att jag bytte till 49an får Ockelbon vila för det mesta.

Användarvisningsbild

Re: Vaellan: Snömopeden.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#834987
1709361642_skenor.jpg

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... or-326051/
Ang timmerdoningar som har dåligt glid, dessa skenor som Jula säljer för 600 kr paret
är ett bra och enkelt sätt att få glid med.
Skenorna är tänkt som skydd för släpvagnen där skoterskidorna kan riva upp botten
men dom funkar bra som glidbelag under kälkar åxå.
Bra och intressant tråd om Vaellan, en intressant pryl.

Avatar Fallback

Re: Vaellan: Snömopeden.

axwell  
#838586 Doningarna har nu fått stabila specialbelägg (20mm tocka), så det fodrades mycket värme/kyla innan dom fick rätt form.

Pakethållare bak och såghållare fram är på plats.
Saknar ju utrustning för att böja rör, därför blev det en hel del kapning, justersfilning och svetsning.
Den bakre monteras/demonteras på några sekunder, såghållare är monterad med avgasklammer, brickor och muttrar så den får sitta där permanent.
$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

1711705847_dscn2758.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Vaellan: Snömopeden.

axwell  
#839243 Äntligen har jag fått tummen ur och fått med mig senaste årets träaska längs bort på impedimentet intill jakttornet. 125-liters säcken vägde som full mer är jag hade räknat med, tur att plasttunnan har lyfthandtag.

Det gick som en dans med Snömopeden och perfekt skare gjorde det lättjobbat att fördela askan där jag vill få fart på tallarnas tillväxt.
Vinterälgar (stor + liten) tycks ha varit här senaste dagarna så tallarna får passa sig.

Har några soliga bilder i mobilen men klarar inte av att ladda upp.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vaellan: Snömopeden.

axwell  
#841710 Förfallstider, snön är för opålitlig för min ATV och här och var för djup snö för traktorn.

Det är nu Vaellan kommer till sin rätt när det är barmark några hundra meter å´sen 1-50 cm snö.

Köpte därför till hjulnav med axel från Skogma men tycker att deras hjul låg en nivå högre än vad den här maskinen behöver.
Belastningen på framhjulen är så liten att dom här 22*11-8" flyter riktigt bra i dy och kramsnö.
1713908532_dscn2763.jpg

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).