SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek 470 - ny större skördare från Vimek (video)

29 inlägg 13538 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vimek 470 - ny större skördare från Vimek (video)  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#823414 I snart ett år har en prototyp av en ovanligt stor Vimek-skördare rullat i Västerbottenskogarna. Nu anser Vimek att den nya maskinen är klar att presentera för marknaden och den fyrhjuliga skördaren Vimek 470 visas nu upp för första gången. Tanken är att den tillsammans med skotaren Vimek 870 ska bli ett nytt ”Dream team” i gallringsskogen. Skogsforum fick chans att filma den nya Vimekskördaren för några veckor sedan och här kan ni nu se film, bilder och lite information om den nya maskinen.

Ett snäpp större

Den nya skördaren Vimek 470 är ett snäpp större än Vimeks nuvarande och enda skördarmodell Vimek 404 T8. Den är delvis byggd på samma ramvek som skotaren Vimek 870. Den nya Skördaren har större aggregat, längre kran och fetare sulor men den har samma motor som sitter i skotaren 870 och i skördaren 404 T8: CATs 55 kW, steg 5-motor. Valet av motorstorlek gör att maskinen fortfarande kan byggas utan krav på avgasrening med AdBlue-lösning.

1703376795_vimek-470-6.jpg


Nytt Keto-aggregat och kran från Mowi

Det bandmatade aggregatet som sitter på den Vimek 470 som nu visas upp är ett Keto-aggregat som heter Keto 42. Det är ett nytt aggregat som är större än det Keto Forst-aggregat sitter på Vimeks nuvarande skördare. Troligtvis så är Keto 42 ett delvis nedbantat Keto 51-aggregat och max fälldiameter på Keto 42 är just 42 cm. Log Max 2000 skulle också kunna vara ett aggregatalternativ. Precis som på ”lillebror” 404 så sitter det en Mowi-kran från FTG i Dalsland på Vimek 470. Här är det dock den större kranen Mowi P50 (i LP-utförande med låg pelare).

1703376795_vimek-470-4.jpg


Beståndsgående skördare

Även om den nya Vimek-skördaren är större än Vimeks nuvarande modell så är det fortfarande en skördare som ska klara beståndsgående gallring. D v s en gallring där skördaren kör en eller två sekundärvägar eller ”spökslag” mellan de egentliga stickvägarna där skotaren kör. Med 600-hjul blir maskinbredden 2,2 meter så det är fortfarande en smal maskin och med den dubbla styrningen, både i midjan och på framhjulen, så kan skördaren slingra sig fram på ett smidigt sätt. Vimek 470s vikt på ca 7000 kg är dock betydligt högre än för Vimek 404 som väger ca 4500 kg.

1703376795_vimek-470-5.jpg


Vimek 470 + 870 = Dream team?

Vimeks tanke med den nya skördaren är att den tillsammans med den nya skotaren Vimek 870 ska bilda ett skogsgallringens ”Dream team”. Båda maskinerna är ungefär lika breda (lite beroende av däckalternativ) och det innebär att skördaren inte behöver hugga bredare stickvägar än att den själv kommer fram. Med ett spökslag mellan stickvägarna ger det ca 20 meters stickvägsavstånd och tre meters stickväggsbredd räcker för att maskinerna ska ta sig fram förutsatt att det inte är för ojämn terräng.

Större hytt

En av de största skillnaderna mellan Vimek 404 och Vimek 470 är hyttens rymlighet och komfort. Medan den äldre 404:ans hytt kan ge en trång känsla för piloter med klaustrofobisk läggning så erbjuder Vimek 470 en betydligt rymligare och komfortablare hytt. Det var inga problem för mig att få plats bakom Olle som spakade när jag filmade inifrån hytten. Exakt hur hyttinredningens detaljer kommer att se ut när maskinen börjar serietillverkas återstår att se.

1703376795_vimek-470-9.jpg


Olle har kört prototypen sedan mars 2023

När jag filmade maskinen fick jag även möjlighet att prata med Olle som har kört prototypen sedan mars 2023. Förra vintern gav bra möjligheter att testa maskinen i rejält snödjup och enligt Olle gick det förvånansvärt bra då de körde med betydligt smalare ”vinterhjul”. Olle har inte kört 404:a tidigare utan enbart större, stickvägsgående maskiner och kan inte riktigt jämföra mellan dessa maskiner mer än det uppenbara kring hyttstorlek och kranlängd. Däremot upplever han att arbetet blir effektivare med beståndsgående maskin i och med att han hela tiden jobbar relativt nära maskinen. Med ett spökslag och 20 meter cc mellan vägarna går jobbet snabbare än om han drar upp stickvägsavståndet ytterligare och kör två spökslag. För skotningen använder de Vimeks 870 och Olle säger att de här båda maskinerna matchar varandras kapacitet och format på ett utmärkt sätt.

Olle tycker att 470:n står stadigt även med fullt kranutlägg, förutsatt att midjelåset är på givetvis. Han upplever att det är stor skillnad i stabilitet när 600-hjulen är på jämfört med de smalare ”vinterhjulen”. Maskinen körs utan vätska i däcken men är ändå stabil nog enligt Olle.

Liten motor

De flesta företag som tillverkar mindre skogsmaskiner har valt att hålla sig inom 55 kW-gränsen för att klara avgasreningen utan AdBlue. Det samma gäller även Vimek som använder CAT 55 kW-motor i båda sina skördare 404 och 470 liksom i skotaren 870. CATs 55 kW-motorer återfinns även i Terri 34.3 och Malwa 560H. Däremot har den större 8-hjuliga Malwaskördaren 980 en 130 kW-motor från CAT. Enligt Olle som kört prototypen i åtta månader så är Vimek 470 tack vare sin 55. kW-motor en bränslesnål maskin.

Exakt hur hydraulik och transmission är specad i den nya Vimek-skördare får vi återkomma till när Vimek så småningom har släppt alla detaljer. Detsamma gäller prisnivån som vi heller inte vet något om idag.

1703376795_vimek-470-8.jpg


Förserie under Q2 2024

Vimek planerar att bygga en förserie av den nya skördaren under andra kvartalet 2024. Tanken är att innan dess visa upp prototypen för intresserade kunder och Vimeks önskan är att få ut de första förserie-maskinerna till kunder som kommer att köra dem tillsammans med Vimeks 870 skotare.

Ny Lillebror?

Vi ser fram mot att följa utvecklingen av Vimeks nya skördare 470 och se hur den kommer att tas emot av marknaden. En kul bieffekt av Vimeks lansering av en större skördare är att det nu åter finns en ”Lillebror” på skördarmarkanden. Senast det begav sig var skogsmaskinlegendaren Bror Hults Lillebror som på 80-talet tillverkades och såldes av Lars Bruun och sedermera av FMG. Det återstår att se om Vimek 404 T8 blir kvar på marknaden som vår tids Lillebror eller om den fasas ut helt till förmån för den större Vimek 470?

Här finns en film på nya Vimek 470 skördare och ytterligare några bilder:





   TS
Avatar Fallback

Re: Vimek 470 - ny större skördare från Vimek (video)

Amatörhuggare 62  
#823424 @Torbjörn Intressant reportage som vanligt. Den såg stabil ut.

Avatar Fallback

Re: Vimek 470 - ny större skördare från Vimek (video)

Axl  
#823438 Hur är storlek och pris på en sån där jämfört med Sampo och H8? Och undra hur mycket som skiljer i kapacitet?

Användarvisningsbild

Re: Vimek 470 - ny större skördare från Vimek (video)

Torbjörn Johnsen  
#823451
Axl skrev:Hur är storlek och pris på en sån där jämfört med Sampo och H8? Och undra hur mycket som skiljer i kapacitet?


Priset vet jag inget om men den här maskinen är snäppet mindre än Sampo och H8 som båda har större motor och hanterar ett större aggregat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek 470 - ny större skördare från Vimek (video)

skogsjan695xl  
#823477 Intressant maskin faktiskt. Det efterfrågas ändå av mindre maskiner nu tycker jag mig höras.
Men förarn blir man inte imponerad av. Det är ju nästan on/off på kran rörelserna och fruktansvärt långa toppar. Skulle va kul å se maskin med en bättre förare. Lite skrämmande att han kört den 800h timmar och inte kan köra kran mjukt.

Avatar Fallback

Re: Vimek 470 - ny större skördare från Vimek (video)

hfab  
#823480 Är det inte avsaknad av bromslänk som gör att det ser så ryckigt ut?

Användarvisningsbild

Re: Vimek 470 - ny större skördare från Vimek (video)

skogsjan695xl  
#823481 Ja det kan va så. Men än mer viktigt isf att ställa in kran mjukare för att slippa dom rycken. Konstigt att inte sätt dit en bromslänk faktiskt.

Användarvisningsbild

Re: Vimek 470 - ny större skördare från Vimek (video)

Vedproducent  
#823483 Bromslänk bör det ju vara. Jag jämför med min Kranmanskördare och då ser alla funktioner ut att gå mycket jämnare på den. Hastigheten är säkert snabbare på Vimeken dock.

Användarvisningsbild

Re: Vimek 470 - ny större skördare från Vimek (video)

paavo25  
#823491 Fin video och bra reportage.

600 däck men dia och fälg?

Länga toppar, kan de vara synvilla, liten maskin, käpparna ser stora ut? Tubaren seppanen som har timtalet med videon från scorpion king hytten. Där ser stock ut som tändsticki i videon, fast mätarens skärm visar tex 30 cm D.....

Avatar Fallback

Re: Vimek 470 - ny större skördare från Vimek (video)

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#823562
skogsjan695xl skrev:Ja det kan va så. Men än mer viktigt isf att ställa in kran mjukare för att slippa dom rycken. Konstigt att inte sätt dit en bromslänk faktiskt.


Man får intrycket av att kranfunktionerna inte justerats alls, utan att alla strömmarna står på max och alla ramperna är alldeles för korta.
Blir väldigt svårkört och ryckigt då om maskinen har bra kapacitet på kranpumpen.
Jag är inte förvånad över att en prototyp slinker ut på det viset, men att den körts 800 timmar utan att någon lagt ett par timmar på att trimma in kranen är lite märkligt.

Avatar Fallback

Re: Vimek 470 - ny större skördare från Vimek (video)

hfab  
#823582 Har du beställt någon @svampbob?

Användarvisningsbild

Re: Vimek 470 - ny större skördare från Vimek (video)

Torbjörn Johnsen  
#823597 Det här är ju som sagt en prototyp och den ska inte ut på turné ännu så det är nog en del ytterligare som ska trimmas in skulle jag gissa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek 470 - ny större skördare från Vimek (video)

Skogsnördennorrland  
#823686 Hörde att nästa” 470” byggdes med ett logmax och rotator från indexator

Avatar Fallback

Re: Vimek 470 - ny större skördare från Vimek (video)

hfab  
#823716
Skogsnördennorrland skrev:Hörde att nästa” 470” byggdes med ett logmax och rotator från indexator

Har det byggts fler än en?

Med ett logmax 2000 är vi väldigt nära det jag skulle se som en optimal gallrings skördare.

Användarvisningsbild

Re: Vimek 470 - ny större skördare från Vimek (video)

Skogsnördennorrland  
#823755 Hörde att de byggt en till och den var utrustad med ett logmax .

Ja den blir nog en riktigt fin gallringsmaskin !

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).