Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Oxen motorproblem

16 inlägg 2612 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Oxen motorproblem

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761511 Oxen har stått I depå länge o väl. För att den dog bäst var det var när man körde i terrängen. Fick ju alltid igång den så man kom hem. Men det var ju lite osäkert.

Så nu så byttes den provisoriska bensinkranen o slang ut. Mot det som skall vara där. Samt bränslepumpen. Även chokereglaget drogs åt så den inte vandrade.

Startade o gick fint hemma på vedbacken.

Jag var skeptisk. Men maskinen lastades upp för att ut i skogen.
$matches[2]
1655749781_20220611_093224.jpg
Efter en liten bit när det skakade till så gick motorn lite lustigt. När ja kommit några 100m så gick den sämre. Lirkade med choken ytterligare en bit senare så dog den. Fick igång motorn men vid nästa stopp. Så fick vi avbryta o försöka få hem maskinen. Första biten så såg det inte ljust ut. Gasreglaget var på halvgas. Men det lät som 1/4. Men bäst som var. Så utan att jag gjorde någonting så ökade motorn. Sedan gick det rätt skapligt tillbaka.

Skulle bara lasta för hemfärd. Gick utan problem. Sedan när vi kom hem o skulle parkera så gick förhållandevis riktigt bra. 😤 🤔

Finns det några idéer om vad det kan vara för för fel?



   TS
Avatar Fallback

Re: Oxen motorproblem

PAA  
#761514 Tycker den hörs kvävd? Provat å rengöra eller byta luftfilter?

Användarvisningsbild

Re: Oxen motorproblem

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761517
PAA skrev:Tycker den hörs kvävd? Provat å rengöra eller byta luftfilter?


Nej. Bränslefiltret är heller inte bytt. Men jag har svårt tro att det skulle vara hela problemet. När den dör vid kraftiga rörelser.

Men det får bli nästa steg o se.

   TS
Avatar Fallback

Re: Oxen motorproblem

tallen100  
#761518 Låter som den inte får tillräckligt med soppa.
Gör en Förgasarrengöring och blås rent i munstyckena, så går den nog sen.

Användarvisningsbild

Re: Oxen motorproblem

hemhuggare  
#761521 Färgflagor från en jeepdunk som täpper igen bränsle tillförslen i tanken. Egen erfarenhet från gräsklippare

Avatar Fallback

Re: Oxen motorproblem

Sture Andersson  
#761523 Har en granne som fick problem med sin Toro gräsklippare ,när dom tanka den nya95 bensinen .

Användarvisningsbild

Re: Oxen motorproblem

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761524 Problemen fanns tedan innan vi gick över till aspen. Detta gjordes 2018. Det har inte gått åt 25 l än. Den blandades med nåt som skulle vara bra för motorn. Kommer inte ihåg namnet. Men den effekten har inte inträffat än.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oxen motorproblem

anersimyra  
#761527 Kanske oljenivåkontakten som spökar..🤔🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Oxen motorproblem

Erre  
#761529 Hade likt tallen och hemhuggare oxå börjat med att gå igenom bränslesystemet.
Lys ner i tanken och kolla att allt ser bra ut där.
Lossa slangen innan förgasaren och se att det rinner bra. Då funkar det från tank till förgasaren. Sen plocka ner förgasaren och rengöra.

Avatar Fallback

Re: Oxen motorproblem

alias  
#761532
hemhuggare skrev:Färgflagor från en jeepdunk som täpper igen bränsle tillförslen i tanken. Egen erfarenhet från gräsklippare


Har varit ute för liknande på en Vimek 606 där en större färgflaga ibland täppte till utloppet från bränsletanken. Motorn tappade kraft/varvtal ibland och heldog vid några tillfällen.

Alger i tanken hoppas jag att man borde kunna utesluta då vi talar om bensinmotor som körs på alkylat.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Oxen motorproblem

tallen100  
#761535 Jeepdunkar är fina som prydnad, men till bränsle är de ett otyg. Är ingen vän av plast men när det gäller dunkar till bränsle så är det plast som gäller.

Användarvisningsbild

Re: Oxen motorproblem

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761552 Får tacka för förslagen. Måste ta tag i detta. Har lite gallring så jag behöver maskinen. 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Oxen motorproblem

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761553 Jag har visserligen den gamla Robinmotorn men hade liknande problem med den också. Efter att jag rengjort tanken och bensinfiltret har maskinen gått utan problem. Körde den senast i söndags när jag flyttade på en hög hustimmer.

Användarvisningsbild

Re: Oxen motorproblem

Emanuel90  
#761586 Alla ni som nämner igensatt bränslesystem kan väl gärna berätta varför den går jämnare på högre varvtal än på lägre, när det rimligen går åt mer bränsle på ett högre varvtal?
Jag tycker du ska kolla om regulatorreglaget rör sig i takt med att varvtalet faller, och koppla bort , iaf tillfälligt, oljevakten.

Användarvisningsbild

Re: Oxen motorproblem

Erre  
#761590 För att den verkar kunna ändra sig när man kör i terrängen och det skumpar till.
Erfarenhet ifrån mitt yrke säger att börja enkelt och att det många gånger är bränslerelaterat när små maskiner krånglar.
Men där med har jag inte sagt att jag har rätt.
Mer ett tips i all välmening.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).