Logistik, Transport

Hur mycket m3fub får plats på en timmerbil (med släp)

31 inlägg 13742 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur mycket m3fub får plats på en timmerbil (med släp)

abbe2000  
#817417 Tjenare!

Har en fråga,
Hur mycket kubikmeter (fub) får plats på en lastbil + släp? :)
Tack! 😀



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3fub får plats på en timmerbil (med släp)

Fredrik Reuter  
#817422 Varje stuv(utrymme) kan ha en volym på ca. 30 kubik vid en medellängd på 43 dm. Sedan är det fastvolymprocenten som styr. Björk (beroende på utseende) kan ha ner till 30 % och prima talltimmer över 60 %.

Teoretiskt alltifrån 27 - 54 m3fub alltså om jag räknar rätt.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3fub får plats på en timmerbil (med släp)

abbe2000  
#817423
Fredrik Reuter skrev:Varje stuv(utrymme) kan ha en volym på ca. 30 kubik vid en medellängd på 43 dm. Sedan är det fastvolymprocenten som styr. Björk (beroende på utseende) kan ha ner till 30 % och prima talltimmer över 60 %.

Teoretiskt alltifrån 27 - 54 m3fub alltså om jag räknar rätt.


OK! Men om detta gäller gran? :) Vore snällt om vi kunde få ett värde i medel hur mycket det kan tänka sig rymma på lastbil + släp. Tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3fub får plats på en timmerbil (med släp)

Fredrik Reuter  
#817425 Då beror det på medellängd och avsmalning (kvaliteten, typ) på granstockarna. Plus att det kan vara en sådan medellängd och kvalitet (så fastvolymen är hög) så att maxvikt uppnås. Då kan man inte bara räkna volym * fastvolymprocent utan har ytterligare en faktor att beakta.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3fub får plats på en timmerbil (med släp)

abbe2000  
#817427
Fredrik Reuter skrev:Då beror det på medellängd och avsmalning (kvaliteten, typ) på granstockarna. Plus att det kan vara en sådan medellängd och kvalitet (så fastvolymen är hög) så att maxvikt uppnås. Då kan man inte bara räkna volym * fastvolymprocent utan har ytterligare en faktor att beakta.


Okej, jag förstår. Men har du ändå inget riktvärde att exemplifiera till mig? :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3fub får plats på en timmerbil (med släp)

Fredrik Reuter  
#817429 Du kan räkna lite själv:

Innerbredd (banke): 22,5 dm
Innerhöjd (stake): 30 dm
Innerlängd: medellängd på virke.

Innerbredd * Innerhöjd * Medellängd = Volym för en stuv och det är tre stuvar normalt på en timmerbil (gångra med 3).

Ta sedan totala volymen gånger fastvolymprocenten. Vill du räkna på ett humm, använd 50 % fastvolymprocent.

Gäller det grantimmer och medellängd på kanske 49 dm så blir det ~50 m3fub totalt. Men då är frågan om maxvikten redan uppnåtts och då måste föraren lasta mindre.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3fub får plats på en timmerbil (med släp)

Ove Lindberg  
#817436 Hejsvejs. Ca 40 m3fub som riktvärde brukar det vara.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3fub får plats på en timmerbil (med släp)

abbe2000  
#817438
Fredrik Reuter skrev:Du kan räkna lite själv:

Innerbredd (banke): 22,5 dm
Innerhöjd (stake): 30 dm
Innerlängd: medellängd på virke.

Innerbredd * Innerhöjd * Medellängd = Volym för en stuv och det är tre stuvar normalt på en timmerbil (gångra med 3).

Ta sedan totala volymen gånger fastvolymprocenten. Vill du räkna på ett humm, använd 50 % fastvolymprocent.

Gäller det grantimmer och medellängd på kanske 49 dm så blir det ~50 m3fub totalt. Men då är frågan om maxvikten redan uppnåtts och då måste föraren lasta mindre.


Fredrik Reuter skrev:Du kan räkna lite själv:

Innerbredd (banke): 22,5 dm
Innerhöjd (stake): 30 dm
Innerlängd: medellängd på virke.

Innerbredd * Innerhöjd * Medellängd = Volym för en stuv och det är tre stuvar normalt på en timmerbil (gångra med 3).

Ta sedan totala volymen gånger fastvolymprocenten. Vill du räkna på ett humm, använd 50 % fastvolymprocent.

Gäller det grantimmer och medellängd på kanske 49 dm så blir det ~50 m3fub totalt. Men då är frågan om maxvikten redan uppnåtts och då måste föraren lasta mindre.


Okej, det är första gången som vi någonsin beräknar något sådant här, vår kompetens inom detta finns långt, långt borta! :D
Hur får du det till ungefär 50 m3fub?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3fub får plats på en timmerbil (med släp)

Fredrik Reuter  
#817445 Exemplet:

30 * 22,5 * 49 = 33 m3
Tre stuvar = 99,2 m3

Fastvolymprocent: 50 %

M3fub = 99,2 * 0,5 = 49,6 m3fub

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3fub får plats på en timmerbil (med släp)

svampbob  
#817446 Min sista leverans före sommaren var på 49,94 fub och sedan var det tomt på avlägget.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket m3fub får plats på en timmerbil (med släp)

jannee  
#817462 Man har en våg i kranen, man lastar betydligt mindre på bilen än vad ni förutsätter, å andra sidan mer på släpet.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket m3fub får plats på en timmerbil (med släp)

Tralsmo  
#817476 Ja har hållit lite koll på de övertid men kommer just nu bara på barmassavef fallande längd.
40 till 44 fub nånstans ä min uppfattning.

Janne har rätt angående mindre volym på bilen.

Att betänka är att de finns 2 dimensioner på lastbilar.
Vill minnas att de va avstånd mellan bankarna som skiljer.

När de gäller fastprocent skiljer de ju rätt rejält mellan björk , barr massa å timmer.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket m3fub får plats på en timmerbil (med släp)

aho  
#817479 Många år sedan jag pratade med en chaufför om detta, då sa han att det berodde på årstid.
Virket har lägre densitet på vintern så då kan man lasta mer utan att få övervikt. Kan det stämma?
Tror även att man tillåter högre boggitryck idag än man gjorde tidigare.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket m3fub får plats på en timmerbil (med släp)

Sunilorblede  
#817506 Sålde drygt 7 travar grovt, men inte så långt, talltimmer för några veckor sedan. De 2 fulla ekipage som mättes in höll 56,87 m3fub i snitt. Bör väl dock ha varit lite överlast.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket m3fub får plats på en timmerbil (med släp)

jannee  
#817509 BK 1 väg får man väga 64 ton, medan man på BK 4 väg får väga 74 ton.
För att klara väga 74 ton lagligt gäller att ekipaget har mer än 7 axlar för axeltrycken får ALDRIG överstigas.
4 axlad dragbil får väga 34 eller 36 ton, beror lite på om bilen har dubbla framaxlar eller inte (bruttovikt)
5 axlat släp får väga 40 eller 42 ton beror lite på hur trippeln ser ut. (bruttovikt)
Till syvende och sist är det vilken vägklass (BK) vägen har.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).