Logistik, Transport

Traktorväg eller Basväg

4 inlägg 2395 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Traktorväg eller Basväg

HP Dahlgren  
#812995 Vad är skillnaden tillståndsmässigt för att anlägga Traktorväg eller basväg?
Är det skillnad i hur man räknar bredd/yta vid ansökan till Skogsstyrelsen?



   TS
Avatar Fallback

Re: Traktorväg eller Basväg

Tralsmo  
#813074 Enligt min definition är en basväg bara en väg där träden är nertagna för att kunna köra ut virke med maskin.
Behövs inget tillstånd endast avverkningsanmälan om den avverkade arealen överstiger 0,5ha vilket ju blir en ordentligt lång väg.

En traktorväg är lite lite difusare.
Själv uppfattar ja de som en sämre väg som är hyffsat körbar me traktor å vagn.
Ofta går de att hyfsa den enkelt så att de går å köra med en fyrhjulsdriven pickup.
Normalt fodras inte samråd eller tillstånd.
Däremot om de är registrerad fornåker krävs samråd och tillstånd av länsstyrelsen.
Är de oregistrerad fornåker eller kulturlämningar får man ju naturligtvis inte göra åverkan på de.

Avatar Fallback

Re: Traktorväg eller Basväg

jannee  
#813076 Inte f*n behöver man söka tillstånd för att bygga väg, har inte ens sökt tillstånd för mina skogsbilvägar.
Sedan är det hårklyverier detta med att söka tillstånd för avverkning, du behöver INTE söka tillstånd för att gallra - hur breda kan då dessa basvägar bli.
Om jag gallrar och basvägarna bli 4 eller 6 meter bred är det ingen som bryr sig (mer än jag).
Om jag sedan jämnar till, fyller ut hål, plockar bort större stenar o.s.v. på den 6 meter breda vägen har jag snart en traktorväg, kan rota lite till så har jag en skogsbilväg - ELLER
Hugga 20 meter breda gator för att anlägga en simpel skogsbilväg är endast norrlänningar som gör.

Användarvisningsbild

Re: Traktorväg eller Basväg

Bax  
#813077 https://www.skogskunskap.se/ordlista/b/#wa

"Basvägen binder samman stickvägar och leder fram till avlägg" .

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).