Logistik, Transport

SCA prispressning till en ny nivå !!!!

101 inlägg 47845 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219930
Camwood skrev:Menar du att dom som upphandlar åkarna skulle kunna fortsätta att köpa dåliga tjänster år efter år? Då kan man väl fråga sej om det företaget har rätt kompetens. (och bör konkurras ut)
Det du beskriver är precis det ja menar :grin: Fri konkurrans funkar bäst.


Vi visste ju inte från början att vi köpte en dålig tjänst, så visst möjligheten (risken) att det blir dåligt även framledes finns ju.
Jag tror och hoppas dock att man vis av föregående år köpt något bättre nu, om inte annat skrivit kontraktet så det är lättare att komma ur. Tror kontraktstiden är tre år.

Avatar Fallback

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219931
Camwood skrev:JAG KAN inte leva på det timmpriset. Men det är för svårt så jag ska sluta med vanliga snickar jobb :sad:


Vad ska du göra när dom börjar på att konkurrera mot dina specialjobb till ett lägre pris och men lika hög kvalité?

Avatar Fallback

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

strombom2  
#219933 undra om de har grönt kort och alla andra utbildningar som idag behövs. troligtvis inte. Jag har ser inget problem med att utländsk arbetskraft jobbar i sverige när de inte finns folk så de räcker till men de borde ju få det bättre för man tappar intresset helt klart.

Användarvisningsbild

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

anersimyra  
#219934
Camwood skrev:
roten skrev:
Camwood skrev:Ja det är förutsättningen för ekonomisk utveckling.
Jag är snickare (egen företagare) själv o jobbar i stockholm och jag märker att timpengen för snickeritjänster har gått ner på grund av att det har kommit många snickare från andra länder som kan utföra mina tjänster mycket billigare än mej.
Det är ingenting som jag kan påverka. Man kan inte stoppa utvecklingen.

Har själv snickrat en del i Stockholm å vet hur mycket tex polacker det är som jobbar svart för en skitsumma. Du tycker på fullaste allvar att det är ok?

Jag har ju svarat i ditt citat av mej! Vad ska jag göra åt att priset på mina snickartjänster går ner! ???? Det jag kan göra är leverera en bättre tjänst eller en vara men jag kan inte konkurrera med deras priser, JAG KAN inte leva på det timmpriset. Men det är för svårt så jag ska sluta med vanliga snickar jobb :sad:
Du får väl se till att din egen skojarmarknad sanerar sig själv, sluta med att anställa billig svart arbetskraft. Problemet är ju alla småskuttar i byggbranschen som sniket, gnidande, sina handflator anställer denna arbetskraft. Det är ingen ide att du förnekar hur det ligger till, för det känner du mycket väl till.

Avatar Fallback

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219936
D Brown skrev:
Camwood skrev:Menar du att dom som upphandlar åkarna skulle kunna fortsätta att köpa dåliga tjänster år efter år? Då kan man väl fråga sej om det företaget har rätt kompetens. (och bör konkurras ut)
Det du beskriver är precis det ja menar :grin: Fri konkurrans funkar bäst.


Vi visste ju inte från början att vi köpte en dålig tjänst, så visst möjligheten (risken) att det blir dåligt även framledes finns ju.
Jag tror och hoppas dock att man vis av föregående år köpt något bättre nu, om inte annat skrivit kontraktet så det är lättare att komma ur. Tror kontraktstiden är tre år.


Det är inte lika lätt att kontrollera ett utländsk bolag som ett svenskt om deras rykte och kvalité. Är dom ny på svenska marknaden så är det alltid dom som först provar på dom som tar den stora risken att det blev fel. Kan vara en dyrköpt läxa. Även om man gör en kontroll så innebär inte det att man ser allt utan vissa saker syns först efter ett tag. Bara för att företaget fungerar bra i Polen så innebär inte det att det är lika bra i Sverige.

Användarvisningsbild

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

Camwood  
#219939 Bästa Anersimyra! Jag skulle inte kunna beskriva och samanfatta det fria kapitalet och tjänsterna bättre:grin:
"nu är det andra grupper som njuter frukten av kapitalets fria rörlighet.

Användarvisningsbild

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

anersimyra  
#219941
Camwood skrev:
roten skrev:
Camwood skrev:Ja det är förutsättningen för ekonomisk utveckling.
Jag är snickare (egen företagare) själv o jobbar i stockholm och jag märker att timpengen för snickeritjänster har gått ner på grund av att det har kommit många snickare från andra länder som kan utföra mina tjänster mycket billigare än mej.
Det är ingenting som jag kan påverka. Man kan inte stoppa utvecklingen.

Har själv snickrat en del i Stockholm å vet hur mycket tex polacker det är som jobbar svart för en skitsumma. Du tycker på fullaste allvar att det är ok?

Jag har ju svarat i ditt citat av mej! Vad ska jag göra åt att priset på mina snickartjänster går ner! ???? Det jag kan göra är leverera en bättre tjänst eller en vara men jag kan inte konkurrera med deras priser, JAG KAN inte leva på det timmpriset. Men det är för svårt så jag ska sluta med vanliga snickar jobb :sad:
SKA DU SLUTA !!! nyss raljerade du över andras åsikter, du sjöng den fria rörlighetens lov, nu gnäller du som ett lindebarn över det du nyss lovordade, hur ska du ha det ? Räta på ryggen och stå för vad du säger, du framstår ju som en kappvändande vindflöjel. :))

Användarvisningsbild

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

Camwood  
#219942
T24X4 skrev:
D Brown skrev:
Camwood skrev:Menar du att dom som upphandlar åkarna skulle kunna fortsätta att köpa dåliga tjänster år efter år? Då kan man väl fråga sej om det företaget har rätt kompetens. (och bör konkurras ut)
Det du beskriver är precis det ja menar :grin: Fri konkurrans funkar bäst.


Vi visste ju inte från början att vi köpte en dålig tjänst, så visst möjligheten (risken) att det blir dåligt även framledes finns ju.
Jag tror och hoppas dock att man vis av föregående år köpt något bättre nu, om inte annat skrivit kontraktet så det är lättare att komma ur. Tror kontraktstiden är tre år.


Det är inte lika lätt att kontrollera ett utländsk bolag som ett svenskt om deras rykte och kvalité. Är dom ny på svenska marknaden så är det alltid dom som först provar på dom som tar den stora risken att det blev fel. Kan vara en dyrköpt läxa. Även om man gör en kontroll så innebär inte det att man ser allt utan vissa saker syns först efter ett tag. Bara för att företaget fungerar bra i Polen så innebär inte det att det är lika bra i Sverige.

Du svarar vi? Är du en företagare som köper tjänster av utlänska åkare? Om du är det så får du väl upphandla tjänster av vem du vill!! Men du ska kunna svara inför styrelsen.(eller om du äger företaget skälv! För dej skälv) Det är inte dom utländska åkaranas fel om dom får ett kontrakt!!

Användarvisningsbild

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

Camwood  
#219945
T24X4 skrev:
Camwood skrev:JAG KAN inte leva på det timmpriset. Men det är för svårt så jag ska sluta med vanliga snickar jobb :sad:


Vad ska du göra när dom börjar på att konkurrera mot dina specialjobb till ett lägre pris och men lika hög kvalité?

Fri konkurrans e bra det har ju jag förklarat!! Vad e det för problem att det kommer hit mäniskor som kan bygga billigare än vad jag kan göra :?:( och då menar jag undeförstått till samma kvalitet) Priserna har sänkt så mycket att även bostadägare med måttliga inkomster kan renovera/bygga ut sina hem .(och priserna har inte påverkats av ROT-avdraget utan bara blivit vita)
Sen den frågan vad jag ska leva av i framtiden. Ja jag får väl hitta på nått :grin:

Avatar Fallback

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

trollskogen  
#219947
vetinte skrev:Japp TROLLSKOGEN e kanon. DET ÄR MITT LAND!! o JAG bestämmer.
håller me om de första. Men resten...? nä hos mej bestämmer ja å ingen annan :smile:

Till saken igen. Om vi ska ha dumpade löner från utlänska firmor som norm så kan vi i framtiden glömma vår välfärd, eller dumpa både den å våra nivåer till öststatslöner. Alla länder har ju olika förutsättningar, nivåer osv. Å jobba här för 5 lakan i månaden går karnse ett tag men inte länge. Men blir de sjuka så ska de finnas bra å fin skukvård. Vem får ihop de?

Tänk även att de e en öststatsskotare... Många såna å noll svenska kvar. Vi som köper å säljer får sätta mer foten, va vill vi me framtiden? Å de som köps in till jobb här borde ha svenska kollektivavtal.

Å du som köpte transport på upphandling. Varför skriver ni inte in vite eller skadestånd i kontralten så de lönar sej å göra ett bra jobb?

Användarvisningsbild

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

vetinte  
#219948 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 17:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

vetinte  
#219949 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 17:30, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

trollskogen  
#219954 Behövs inge PM, ja har hängt me. Å ja tycker de e synd att fina trolls namn ska missbrukas av elakingar som vill hacka. :smile:

Användarvisningsbild

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

Camwood  
#219956 SKA DU SLUTA !!! nyss raljerade du över andras åsikter, du sjöng den fria rörlighetens lov, nu gnäller du som ett lindebarn över det du nyss lovordade, hur ska du ha det ? Räta på ryggen och stå för vad du säger, du framstår ju som en kappvändande vindflöjel. :))[/quote]


Anersimyra !! Du får läsa mina inlägg lite tydligare om det ska vara roligt att svara dej!!
Jag har inte kappvänt jag svarade bara på en fråga och beskrev min situation.

Användarvisningsbild

Re: SCA prispressning till en ny nivå !!!!

Camwood  
#219958
vetinte skrev:
Camwood skrev:Snedvriden konkurerrens vad e de :?: All konkurrens e bra. Det är det som skapar billiga tjänster och varor!!!


Nu använder/använde jag en Polsk/polack som ett EXEMPEL och inte för att misskreditera eller misstänkliggöra någon enskild person eller enskild nationalitet.

Vist skapar det billiga varor o tjänster. På kort sikt.
MEN till vilket pris ? På lång sikt.
Om en (Låt oss ta en Polsk åkare som exempel) kan köra gods från A till B för 6,000:-/mån.
Och en Svensk åkare skall ha 20,000:-/mån.
Då får den Polske åkaren jobbet. Den Svenske åkaren lägger ner o blir arbetslös.
Arbetsskadeförsäkringen går in o betalar (tror max är 18,000:- nånting) Men upp till 80% av lönen. Så det blir ca 16,000:- + att samhällets resurser i form av arbetsförmedling etc sätts i rullning. O därmed kostar samhället pengar, dina o mina skattepengar. Som oxå har minskat pga en annan polack är inhyrd för att utföra våra jobb till en fjärdedel av vad vi fick. O inte behöver betala skatt i Sverige.
(vist det skapar jobb på arbetsförmedlingen. Men som det ser ut i dag så har dom nog jobb så det räcker. Det visas ju mer eller mindre varje dag. O dom själva säger ju att dom e överbelastade.) Men de e ju klart, Vi kan ju hyra in fler polacker för en fjärdedel av lönen som inte häller behöver betala skatt i Sverige Osv Osv.
O ju mindre miniskor som betalar skatt i Sverige ju mindre har vi till utgifter. Men de gäller inte bara antal miniskor. Det gäller oxå storleken på lön man betalar på. Ju mindre lön ju mindre skatt. I kronor räknat. O ju mindre har vi i kronor räknat att fördela till ett, i antal ökande behov. Som tex dom som har blivit arbetslösa pga att en från Polen jobbar för en fjärdedel. O inte behöver betala skatt i Sverige.

Hur ska vi då kunna betala a-kassa ?
Det skulle ju vara klockrent om vi kunde "hyra in" utländsk arbetskraft som behövdes för att utföra arbetena som skall göras. O vi själva gå hemma o se på att allt utfördes o allt fungerade utan att vi själva behöver röra ett finger. O kanske ha en "medborgarlön" som räckte för att vi skulle överleva. (undra om de inte var miljöpartiet som hade de förslaget för ett antal år sen)
Kan inte undgå att tänka på slaveriet, de fungerade ju lite på de sättet. Andra bliga fick utföra jobbet o dom rika såg på o roade sig.
Öhhhhh :???: Vem var de som snackade om "stenåldern" :?: :???:

Där finns fördelar o nackdelar med allt. Men drar man det till nån av ytterligheterna så ramlar lätt över kanten. Även i ekonomin. Där finns en gräns även för ett land. O hur du får det att gå ihop ekonomiskt med grundtanken "All konkurrens e bra" det förstår jag inte.

Du kan mycket om samhällsekonomi/politik tycker jag. Varför är det då så svårt att förstå att den som utför en tjänst eller tillverkar en vara billigast är bäst för ekonomin och därmed samhället oavsett vilket land den kommer i från? Personer har fått Nobelpris för dom teorierna jag åsyftar till men ingen har fått det för protektionism och dina bakåtsträvande tankegångar vad jag vet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).