Gallring

Betala för askåerföring i gallring

27 inlägg 10422 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Betala för askåerföring i gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61770 SVS ville sprida ut aska i min gallring, de ville dessutom ha 200:-/ha för besväret. Är ingen stor fan av GROT-uttag, vilket används som argument för askan.

Gran, runt G26.

Är kluven.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Betala för askåerföring i gallring

Pensionär  
#61772 Förstod jag de här rätt nu?

Dom vill ta groten ur planteringen och sen sprida aska där istället?

Isåna fall är det verkligen något att överväga, sprida det aska på marken sätter verkligen skogen fart, bättre än den gödningen den annars skulle ta från groten.

När jag var en liten snorvalp för snart 60 år sedan var det en gubbe här i hembyn som gödsla sin skog med aska. Den skogen är slutavverkad nu för många år sedan men det kan jag säga att de områden han hade askat var jäkligt fina.

Avatar Fallback

Re: Betala för askåerföring i gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61775 Nej, sorry jag skrev nog oklart.

Det är en gallring som är gjord (1:a och 2:a). Inget GROT-uttag skall ske eller har skett. SVS ville nu sprida aska där, eftersom det är lätt att komma fram med maskinen i stickvägarna. Som argument för askning sa det att framtiden kommer det vara mer GROT-uttag, så då är det lika bra att börja nu (ungefär).

   TS
Avatar Fallback

Re: Betala för askåerföring i gallring

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61788 Har hört gott om att aska bestånden. Hur stor areal/slant rör det sig om? Kanske kan pruta lite på det åxå i dessa tider?

Avatar Fallback

Re: Betala för askåerföring i gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61800 5-6 ha, 200:-/ha. Plus att de kommer köra in i skogen med en stor maskin igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Betala för askåerföring i gallring

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61803 Är det dålig bärighet då du inte verkar vilja ha in en maskin igen?

Avatar Fallback

Re: Betala för askåerföring i gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61813 Det är väl hyfsat, några ställen kanske. Men om de kör sönder basvägen så det kostar en tusenlapp extra att laga den, eller om de kör sönder ett surdrag så jag måste lägga i en trumma, så går det allt lite pengar.

Ju färre maskiner, desto bättre. Det är min utgågnspunkt. Kan jag motivera maskiner ekonomiskt, så ok. Men om det bara är för att Sävenäs sopförbränning skall bli av med aska och jag dessutom betelar för det. Det måste finnas fördelar för mig, annars blir det inget.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Betala för askåerföring i gallring

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61838 Så om det hade varit en mindre maskin skulle du överväga det, även om kostnaden skulle öka något per hektar (beroende på större tidsåtgång eftersom maskinen inte lastar lika mycket per vända)?

Allra helst en helikopter som flyger över och dumpar. :)

//.D

Avatar Fallback

Re: Betala för askåerföring i gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61841 Inte tycker jag det är OK att köra omkring med stora maskiner i skogen på pin kiv, det blir alltid körskador antingen på marken eller på träden.

Men den stora frågan är inte maskinerna, utan askan.

Nackdelar:
200:-/ha
Ytterligare körning i skogen, men dock inte stora skador
Långtidseffekterna av aska kan vara minskad produktivitet

Fördelar:
Långtidseffekterna av aska kan vara ökad produktivitet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Betala för askåerföring i gallring

Pensionär  
#61852 Hej Mangan!

Att askan skulle ha minskad effektivitet på tillväxten behöver du inte vara orolig för.
Garanterat blir tillväxten bättre.

Själva kostnaderna är väl inte heller så höga 200kr/hektar, skulle något sådant projekt bli aktuellt i Finland skulle kostnaderna bli stort sett desamma. Fast istället för kr skulle de va e efter siffrorna.

Vad gäller markskador, funkar det inte att skriva typ ett kontrakt där du kräver att alla markskador ersätts?
Om dom exempelvis kör sönder basvägen så är det deras ansvar att reparera den.

Användarvisningsbild

Re: Betala för askåerföring i gallring

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61855 Askåterföring i sig är väl bevisat bra för skogen. Speciellt på torvmarker. Det har en påverkan på ekologin kort tid efter spridningen, men skogen hämtar sig snart igen om jag förstått texterna rätt som jag läst.

Är intresserad av ämnet, så om någon har tips på litteratur/länkar att läsa mottages dessa gärna. Enligt de stora drakarna och SVS så skall det vara bra. Fråga är om det har en god förankring hos skogsmullarna också.

//.D

Avatar Fallback

Re: Betala för askåerföring i gallring

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61856 Aska kan väl gott spridas på vintern och minska markskadorna? Det skulle jag kräva. 200:-/ha tror jag askan kan vara värd.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Betala för askåerföring i gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61899 Ja, nu är det ju inte så mycket vinter här så det går knappt att planera för det.

Men nu tackade jag ja, jag ser det som experiment. Grannen skulle ändå göra det, och det är gemensam basväg, så det går ändå inte att stoppa helt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Betala för askåerföring i gallring

orre  
#61900 Eller nu för jag gissar att det bär bra nu.

Avatar Fallback

Re: Betala för askåerföring i gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61904 Jo, ute i skogen är det torrt och fint, och risningen sen gallringen ligger ju kvar.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).