Gallring

Gallring av gran sommartid

19 inlägg 3218 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallring av gran sommartid

jihlis  
#837268 Hej, min entreprenör vill utföra en första gallring av min granskog nu under sommarhalvåret. Fördelen är väl att den hinner växa på sig ytterligare lite och att priserna förhoppningsvis står sig, men jag är såklart orolig för att rötter skadas på de träd som står kvar. Finns det forskning på området? Erfarenheter? Kan risken minimeras med att lägga ut ris på rätt sätt eller vad säger ni?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring av gran sommartid

jannee  
#837270 Experter påstår att man riskerar sprida rötsporer trots användning av rotstopp.
Entreprenörerna brukar risa körvägar så skador på rotsystem är nog ganska försumbart.
Själv har jag gallrat sommartid, (på 70 talet manuellt) ändå inte märkt någon förhöjd rotröta.

Avatar Fallback

Re: Gallring av gran sommartid

Tralsmo  
#837271 De där me tillväxt ökningen å högsta netto skall du parkera i glömskan
Såna ideer har inte me skogsskötsel å göra.
Man måste skilja på skogs skötsel å högsta möjliga netto i åtgärden.



Stubb behandling är viktigt över 5grader.
Hur de hjälper råder de delade meningar om men hanteringen där är superviktigt.

En duktig skördarförare använder å lägger riset för å skydda rötterna så lång det är möjligt.

Det finns forskning på detta.

Priserna lär stå sig härnere i söder allafall.

Duktig gallringsentrepenör är de viktiga

Avatar Fallback

Re: Gallring av gran sommartid

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837299 En snudd med kranen som inte märks vid frost blir ett barkskav direkt. Entreprenören behöver jobb året om. Industrin behöver virke året om. Men du behöver ingenting.

Avatar Fallback

Re: Gallring av gran sommartid

källefall8  
#837317 Stubbskäret må bli behandlat men alla stubbar i stickvägarna då som maskinerna skaver på, där hjälper varken rotstopp eller ris. Hos mig körs det inget alls på sommarhalvåret, förutom ev barkborregranar.

Användarvisningsbild

Re: Gallring av gran sommartid

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837318 Enligt https://www.brattasstiftelsen.se/wp-con ... nnberg.pdf så är urea effektivare än Rotstop (=pergamentsvamp) på små stubbar vid röjning och troligtvis även gallring. Det sägs att urea är förbjudet men eftersom det ju är samma behandling som om man kissar på stubben så är det väl snarare så att det inte finns någon godkänd produkt att använda enligt https://www.kemi.se/lagar-och-regler/la ... miskaamnen än att ämnet är förbjudet?

Så det är bara att starta egen öldriven produktion 😎

Avatar Fallback

Re: Gallring av gran sommartid

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837323 Om urea är förbjudet eller ej är hårklyverier. När det gäller bekämpningsmedel så är allt som inte är uttryckligen tillåtet förbjudet. Eftersom ingen registrerat urea för stubbehandling så blir det de facto förbjudet. Samma förhållande gäller såpavatten som som tidigare användes i ekologisk grönsaksodling mot bladlöss. Ingen har registreras såpa som bekämpningsmedel och därför är det förbjudet.

Avatar Fallback

Re: Gallring av gran sommartid

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837325 Vid småskalig huggning har man använt Adblue. Funkar eller inte? Från finstilta paragrafer bortses.

Avatar Fallback

Re: Gallring av gran sommartid

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837330 Finsk erfarenhet säger att det funkar bättre än rotstop eftersom det inte är känsligt för temperatur på samma sätt.

Användarvisningsbild

Re: Gallring av gran sommartid

HannuRöj  
#837399 Detta har även forskat i SLU.
https://www.skogsaktuellt.se/artikel/57 ... kning.html
Jag minns jag har frågat detta redan förut men glömmt svaret. 🤔
Är urean förbjudet i Sverige enligt någon lag, eller är den inte tillåten i certifierad skog?
Inte ansökt och därmed inte heller kodkänd som bekämpningsmedel, det vet jag.

Avatar Fallback

Re: Gallring av gran sommartid

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837405 All användning av oregistrerade bekämpningsmedel är förbjudet i lag.
Så fort det inte är registrerat så är det förbjudet.

Avatar Fallback

Re: Gallring av gran sommartid

jannee  
#837410 Men Urea är ett gödningsmedel = som gödning är det tillåtet att använda, eller har jag fel ?.

Avatar Fallback

Re: Gallring av gran sommartid

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837416 Ja urea för gödning är tillåten som gödning med frågan är om inte den är för utspädd för att funka som avsett?

Ad-blue ska ha kring 40% urea. De flytande gödning jag sett har varit långt lägre. Köper man fast gödning så håller den 46% men behöver spädas en hel del för att bli flytande och då bör den bli långt svagare än Ad-blue.

Vill man köra med urea så är det väl bara att hålla munnen stängd och vara diskret med emballagen. Urea utan tillsatser är i klass med såpavatten i naturen. Urea är godkänt som livsmedelstillsats för människor och fodertillsats till idisslare så farligheten kan vi lämna därhän.
Det tråkiga är bara att ingen velat registrera det i Sverige. Eftersom det är registrerat i annat EU-land så är det dessutom förenklad prövning för att få det godkänt.
Vem levererar urea för stubbehandling i Finland? Är det Yara som är dominerade där också?

Avatar Fallback

Re: Gallring av gran sommartid

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837418 Lite trådkap men hur vore det att vattna sitt potatisland med Adblue?

Avatar Fallback

Re: Gallring av gran sommartid

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#837423 Dyrt och risk för brännskador på bladen. Finns billigare och bättre gödning.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).