Gallring

Prislista

34 inlägg 4482 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Prislista

anersimyra  
#836142 ”Storstadspriser” är som följer..🤑🤑🤑 mellan 2011-12 och sju år framåt gick jag som UE i nackareservatet och arbetade under ett icke förhandlingsbart avtal som gav 363:- kronor per timma exl moms. Vid tiden för förlängning av avtalet talades det om en indexerad prissänkning enligt avtal, men 363:- förblev det fortsatta timpriset. Runt 2014 skrev jag även avtal med skogssällskapet på 363:- kronor per timma. Den entreprenör som jag arbetade åt följde alltså skogssällskapets prislista då just skogssällskapet tidigare haft skötseln inom reservatet. I dag drygt tio år senare är ersättningen för motormanuellt arbete runt 400:- kr/tim ex moms för en UE. För klättrande arborister som arbetar som UE utgår någon dryg femtiolapp mer per timma. Maskinavtalen för en UE med en Malwa som exempel, har med den utveckling vi sett det sista decenniet bra många års körning kvar innan timpriset närmar sig 1000:- kronor netto.
Senast redigerad av anersimyra sön 10 mar 2024, 11:31, redigerad totalt 3 gånger.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Prislista

anersimyra  
#836144
hfab skrev:
anersimyra skrev:Vill man försäkra sig om att slippa röja så är en osviklig metod att begära 450:- kronor per timma ex moms..🤑🤑🤑🤑😀

Funkar inte!
Jag begär 450+m för röjning.
Å inte slipper jag röja för det 🤔

Nu tänker jag närmast på vad entreprenörer som är upphandlade av Storstockholms stadsdelar och kranskommuner är beredda att betala..🤬 jag har dessvärre fler bekanta och vänner som lagt ner sin verksamhet då det är omöjligt att konkurrera mot främst företag med indisk arbetskraft som etablerat sig starkt just i och runt våra storstäder..😳

Avatar Fallback

Re: Prislista

jannee  
#836147 Äga skog i norra delen av Sverige kan då inte vara någon direkt lönande rörelse.
Visst skogsmarken kostar mindre/ha men allt övrigt är dyrare, dessutom växer skogen betydligt långsammare, och som grädde på moset får ni endast styvt hälften för timmer och massaved mot vad vi får i södra Sverige.
ALLT rimmar verkligen illa 👎

Avatar Fallback

Re: Prislista

isteskog  
#836154
jannee skrev:Äga skog i norra delen av Sverige kan då inte vara någon direkt lönande rörelse.
Visst skogsmarken kostar mindre/ha men allt övrigt är dyrare, dessutom växer skogen betydligt långsammare, och som grädde på moset får ni endast styvt hälften för timmer och massaved mot vad vi får i södra Sverige.
ALLT rimmar verkligen illa 👎

Det där stämmer inte Jannee! Visst får vi sämre betalt än er, men inte styvt hälften som du påstår. Och sen är plantor, plantering, röjning billigare här uppe.

Avatar Fallback

Re: Prislista

Axl  
#836168 Jag har betalat runt 450 kr/h på sistone för röjning. Tycker det låter otroligt att det skulle finnas någon seriös som fortfarande är beredd att röja för under 400.

Avatar Fallback

Re: Prislista

Dsv  
#836172 Tycker att det är helt rimliga priser för ett hårt och kunskapsprövande arbete som lägger grunden för markägarens familjs ekonomiska framtid, eller ansvaret i många fall för stora värden om något går fel. Och glöm inte de faror som entreprenören utsätter sig för.
Bonnprisättningens tid är över då folk gjorde ett jobb praktiskt taget gratis för att ha något att göra på vintern.

Avatar Fallback

Re: Prislista

Axl  
#836178 Det är inte lätt att hänga med inflationen, inte många år sen en skotare kostade 650 kr/h.

Avatar Fallback

Re: Prislista

Dsv  
#836179 Nu är det det dubbla…minst…snarare 1800kr

Avatar Fallback

Re: Prislista

Dsv  
#836180 Men vi får det dubbla för virket också så det är inte mer en rätt att alla tjänar pengar

Användarvisningsbild

Re: Prislista

svampbob  
#836181 Jag följer inte priserna för röjning landet runt men däremot för tekniska konsulter.

Nu på slutet har prisbilden helt vänt. De lägsta priserna hittar du i söder och särskilt i Sthlms området och de högsta i Norrbotten.

Avatar Fallback

Re: Prislista

Lindveden  
#836193 Känns oxå lite konstigt att det kan gå att röja under 400 kr/h i dagens läge,me alla kostnader,kurser, certifieringar osv som ska täckas.
Vi kör själva me ca 480-500 kr för röjning/manuell huggning

Användarvisningsbild

Re: Prislista

anersimyra  
#836194 När Stockholm stad för ett antal år sedan fortfarande hade ett relativt stort skogsinnehav utöver stadens naturreservat så förvaltades detta av skogssällskapet. Rådande priser var utan tvekan vad som kan kallas ”bonnpriser” i alla led. Upphandlingen för skötseln av flera av stadens naturreservat utformades senare för att passa en särskild entreprenör, och till denna entreprenör var stadens dåvarande skogsansvarige på flera sätt ekonomiskt knuten. Skötseln av själva skogen utgör endast en liten del av den totala skötseln i flera av reservaten vilket återspeglas av de ”bonnpriser” som fortsatt utgår för dessa. Vartefter ett antal kranskommuner började upphandla skötseln av sitt skogsinnehav så blev förstås Stockholm stads ”bonnpriser” det både entreprenörer och kommuner utgick ifrån inför upphandlingen. Priserna pressades rejält nedåt av ett företag vars affärsidé var och är att anlita billig utländsk arbetskraft. De har ”härjat runt” i ett stort antal upphandlingar med löjligt låga priser som tvunget måste antas inom ramen för lagen om offentlig upphandling. Att det vid flera tillfällen i olika kommundelar upptäckts oegentligheter kring företaget som har, eller borde ha inneburit anmälan om brott tycks inte leda till annat än att de tillfälligtvis förlorar delar av uppdraget.
Vad gäller allmän markskötsel av stadens och kommunernas mark där skogs/trädtjänster är en omfattande del så råder i dag vad jag kallar ”indienpriser” med tanke på den omfattande etableringen av just indiska företag i branschen.

Avatar Fallback

Re: Prislista

isteskog  
#836196
Dsv skrev:Tycker att det är helt rimliga priser för ett hårt och kunskapsprövande arbete som lägger grunden för markägarens familjs ekonomiska framtid, eller ansvaret i många fall för stora värden om något går fel. Och glöm inte de faror som entreprenören utsätter sig för.
Bonnprisättningens tid är över då folk gjorde ett jobb praktiskt taget gratis för att ha något att göra på vintern.

Den försvann redan på 60-talet! Så det är drygt 60 år sedan,Dsv!!

Avatar Fallback

Re: Prislista

jannee  
#836201 Aners pratar on bonnpriser, men kyrkan är inte dålig på att inhandla billig utländsk arbetskraft, gäller då mest plantering men även röjning.
Här ner har vi Grimslövs Skogstjänst som håller upp prisbilden, trots många utländska medarbetare.
Vill man ha jobb får man då prisa in sig, vilket man som skogsägare bara gläds över.
För övrigt har vi i mitt närområde ganska små fastigheter vilket gör att skogsägaren, om denne har intresse, gott och väl själv hinner och orkar med både plantering och röjning.

Avatar Fallback

Re: Prislista

Tralsmo  
#836233 Min systerson slutade sin anställning för knappt ett år sen.

Har jobbat som manuellhuggare, arborist, röjare å planterade i rätt många år.

Han startade eget istället.

Han å hans före detta arbetsgivare ligger på dryga 500kr nu å samarbetar istället

Abboristjobben å komplicerade tomtjobb går på fast uträknad kostnad.
Jobba på timme blir alldeles för billigt i dom fallen.

Dom har jobb så dom klarar sig å de blir över.

Mot bolagen är dom hårda. Passar inte priset så har dom andra kunder som väntar å då kryper dom till korset.

De är så man ska förhandla me bolagen..
Enda medicinen är å köra samma recept som dom gör själva.

De här me bonna priser som anersimyra nämner kan man se rätt mycke av i denna branchen.
Om de är föreningar , koncerner eller kommuner är chitsamma.
En skogsjobbare skall veta sin plats, basta.
Ja de gäller ju skogsägare ochså föralldel.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).