Gallring

Vad göra med T14-T16 torvmark?

15 inlägg 2802 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad göra med T14-T16 torvmark?

T18  
#819035 Hej,
Jag har två områden med T14 och T16 torvmark. På den med T16 så är det rätt högt virkesförråd om 225 m3sk/hektar, 17m högt och 21cm medelstam.
På området med T14 är det istället ca 130 m3sk/hektar, 12m högt och 15cm medelstam. Bägge är 130 år gamla.
Finns inga diken att tala om (därmed inget att förbättra på den fronten)

Hur förvaltar jag detta på bästa vis?
Antar att T16 området är redo för slutavverkning, men hur ska man föryngra på bästa sätt? Är det någon ide att försöka plantera med nya förädlade plantor eller ska man satsa på en fröträdställning?
T14 området funderar jag på att gallra hårt och sedan låta stå i 20-25 år till innan slutavv? Problemet då är väl att det kanske blir nyckelbiotop på det hela...men den risken tror jag nästan är överhängande redan nu...


Senast redigerad av T18 mån 20 nov 2023, 00:03, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Vad göra med T14-T16 torvmark?

Elis76  
#819036 I vilken kommun i Sverige är detta och hur stora är Dina respektive områden i hektar?

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med T14-T16 torvmark?

T18  
#819038
Elis76 skrev:I vilken kommun i Sverige är detta och hur stora är Dina respektive områden i hektar?

Hudiksvallstrakten. 2 hektar T16 och 4 hektar T14.
Utgör rätt stor andel av arealen så man vill liksom inte lämna dessa områden som NO eller något.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad göra med T14-T16 torvmark?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#819047 Undvik slutavverkning om du inte kan dika. Åldern på 130 år kan lika gärna vara mycket äldre i verkligheten än det står i planen.
Att börja ett sådant bestånd från renhuggen yta kan innebära att det tar 200 år innan marken är i skick som den är nu.
Tall är känd för att kunna bibehålla tillväxt långt upp i ålder och på denna typen av mark är min övertygelse om att det kan vara mycket mer lönsamt att gallra sent med extremt kvalitetsfokus och hålla beståndet länge till.
Den dagen man ska avverka tror jag att man ska göra det med överhållen skärm så att vattennivån hålls på rimlig nivå av det nuvarande beståndet. Det innebär att när du väl ska göra det så är det en avverkning med rätt höga kostnader.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med T14-T16 torvmark?

T18  
#821214
busholle skrev:Undvik slutavverkning om du inte kan dika. Åldern på 130 år kan lika gärna vara mycket äldre i verkligheten än det står i planen.
Att börja ett sådant bestånd från renhuggen yta kan innebära att det tar 200 år innan marken är i skick som den är nu.
Tall är känd för att kunna bibehålla tillväxt långt upp i ålder och på denna typen av mark är min övertygelse om att det kan vara mycket mer lönsamt att gallra sent med extremt kvalitetsfokus och hålla beståndet länge till.
Den dagen man ska avverka tror jag att man ska göra det med överhållen skärm så att vattennivån hålls på rimlig nivå av det nuvarande beståndet. Det innebär att när du väl ska göra det så är det en avverkning med rätt höga kostnader.

https://www.sydved.se/aktuellt/senaste- ... t-resultat
Vad tycker du om detta?
"Mattias har efter föryngringsavverkning markberett med hjälp av en grävmaskin för att höglägga marken och därefter använt sig av plantering eller sådd av tall för att återbeskoga marken. Försöken har pågått sedan 2018 och resultatet ser lovande ut! Ståndortsindexet på dessa mossmarker var innan åtgärden omkring T16 och med högläggning i kombination med plantering/sådd bedöms SI till T20-22."

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad göra med T14-T16 torvmark?

Knagge  
#821331 Jag tycker du skall börja räkna på det.
Vilket virkesförråd har du nu? Vilket avverkningsnetto skulle du få? Räcker det till högläggning och plantering?
Det kan bli en minusaffär. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med T14-T16 torvmark?

Elis76  
#821333 Jag har själv några liknande områden och där står idag fröträd eller blandskog.

Oavsett om man höglägger, dikar, planterar eller vad man nu gör, kommer det syvende och sist att vara torvmark lik förbannat.

Bättre att låta det vara. "By nature" kommer det att växa upp nya tallar, granar och björkar, åtminstone här i norr.

Man behöver inte hålla på och superoptimera sitt skogsbruk i minsta detalj, naturen sköter ofta om det på ett bra sätt, dessutom till en lägre kostnad.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med T14-T16 torvmark?

T18  
#821344
Knagge skrev:Jag tycker du skall börja räkna på det.
Vilket virkesförråd har du nu? Vilket avverkningsnetto skulle du få? Räcker det till högläggning och plantering?
Det kan bli en minusaffär. 🤔

Kan ta ett av områdena som exempel:
2 hektar T12, 102 kubik/hektar totalt 204 kubik.
Slutavverkning ger netto om 125.000 kr kanske.
Högläggning kostar 8000 kr och sen plantor 14.000 kr, totalt 22.000 kr.
Iom plantering höjs SI till 14-15.
Borde väl ändå bli okej?
Ser dessutom snyggare ut i skogsbruksplanen med en R1 på området istället för en sketen S3.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad göra med T14-T16 torvmark?

Elis76  
#821353
T18 skrev:Kan ta ett av områdena som exempel:
2 hektar T12, 102 kubik/hektar totalt 204 kubik.
Slutavverkning ger netto om 125.000 kr kanske.
Högläggning kostar 8000 kr och sen plantor 14.000 kr, totalt 22.000 kr.
Iom plantering höjs SI till 14-15.
Borde väl ändå bli okej?
Ser dessutom snyggare ut i skogsbruksplanen med en R1 på området istället för en sketen S3.


Sedan förra sekelskiftet har globala aktier i snitt avkastat 5 procent realt, det vill säga med inflationen bortrensad.

22.000 kronor växer då 252.283:- på 50 år eller 2,89 MSEK på 100 år.

Sedan får var och en räkna på vilket alternativ som avkastar mest över tid om det är det som är det primära.

https://www.di.se/nyheter/sittflask-lonar-sig-borsen-ar-mest-lonsamt/

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med T14-T16 torvmark?

Knagge  
#821355
T18 skrev:Kan ta ett av områdena som exempel:
2 hektar T12, 102 kubik/hektar totalt 204 kubik.
Slutavverkning ger netto om 125.000 kr kanske.
Högläggning kostar 8000 kr och sen plantor 14.000 kr, totalt 22.000 kr.
Iom plantering höjs SI till 14-15.
Borde väl ändå bli okej?
Ser dessutom snyggare ut i skogsbruksplanen med en R1 på området istället för en sketen S3.

För att veta ordentligt vilka inkomster och utgifter det blir så gör en gallring av ena området .

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med T14-T16 torvmark?

Västgötamulle  
#821358 Om stammarna är kvistfria och du tänker göra ett uttag så se om du kan sälja det som snickerivirke eller något annat som ger bättre betalt än vanligt timmer. Men smart hade varit att spara delar som får stå ifall du i framtiden hittar ännu bättre avsättning. Lägg inte så mycket pengar på återbeskogning. Det brukar naturen lösa av sig själv förr eller senare.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med T14-T16 torvmark?

Hodal  
#821444
T18 skrev:
Knagge skrev:Jag tycker du skall börja räkna på det.
Vilket virkesförråd har du nu? Vilket avverkningsnetto skulle du få? Räcker det till högläggning och plantering?
Det kan bli en minusaffär. 🤔

Kan ta ett av områdena som exempel:
2 hektar T12, 102 kubik/hektar totalt 204 kubik.
Slutavverkning ger netto om 125.000 kr kanske.
Högläggning kostar 8000 kr och sen plantor 14.000 kr, totalt 22.000 kr.
Iom plantering höjs SI till 14-15.
Borde väl ändå bli okej?
Ser dessutom snyggare ut i skogsbruksplanen med en R1 på området istället för en sketen S3.

Det låter som högt pris för virket, trots att det med tanke på ståndort och bonitet kan misstänkas vara låg timmerandel och inte heller toppenkvalitet på timret. Tycker att det låter billigt med 8000 för transport av grävare dit och därifrån och dessutom högläggning. Du måste också räkna in röjning, antar jag. Även om du gör den själv är den inte gratis.

Som många skriver, så kan naturen ordna rätt mycket på egen hand. Fråga dig vad det är värt att få en snyggare skogsbruksplan.

Användarvisningsbild

Re: Vad göra med T14-T16 torvmark?

T18  
#821504
Elis76 skrev:
T18 skrev:Kan ta ett av områdena som exempel:
2 hektar T12, 102 kubik/hektar totalt 204 kubik.
Slutavverkning ger netto om 125.000 kr kanske.
Högläggning kostar 8000 kr och sen plantor 14.000 kr, totalt 22.000 kr.
Iom plantering höjs SI till 14-15.
Borde väl ändå bli okej?
Ser dessutom snyggare ut i skogsbruksplanen med en R1 på området istället för en sketen S3.


Sedan förra sekelskiftet har globala aktier i snitt avkastat 5 procent realt, det vill säga med inflationen bortrensad.

22.000 kronor växer då 252.283:- på 50 år eller 2,89 MSEK på 100 år.

Sedan får var och en räkna på vilket alternativ som avkastar mest över tid om det är det som är det primära.

https://www.di.se/nyheter/sittflask-lonar-sig-borsen-ar-mest-lonsamt/

Alternativen är att göra såhär:
Hårdgallring - Plocka ut till ca 40 m3sk/ha och köra blädningsbruk. Hoppas på underväxt.
Intäkt idag: 120 m3sk * 500 = 60.000 kr
Tillväxt per år, över tid, 1 m3sk/ha kanske.
Skatt 30% = 18.000 kr
Jag placerar 60 - 18 = 42.000 kr i aktier som efter 100 år är värda = 42.000*1.08^100 = 92.389.973 kr

Eller slutavverkning - Kalhugga allt och satsa på plantering med förädlade plantor.
Intäkt idag: 204 m3sk *600 = 122.000 kr
Föryngringskostnad = 22.000 kr
Tillväxt per år, över tid, 2 m3sk/ha
Skatt 30% = 30.000kr
Jag placerar 100 - 30 = 70.000 kr i aktier som efter 100 år är värda = 70.000*1.08^100 = 153.983.288 kr

Jag tycker det sistnämnda låter bäst

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad göra med T14-T16 torvmark?

Cat554  
#821525 Uansett hva du velger: låt oss andra forumister få høra hur återbeskogningen og aktierna har gått om 100 år, så kan vi gjøra likadan.:-) OH

Avatar Fallback

Re: Vad göra med T14-T16 torvmark?

maltex  
#821533 Det mest ekonomiska borde vara att se till att slipa föryngringskostnaden,bör vara där det finns pengar att tjäna (spara).

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).