Gallring

Netto av gallring som man gör själv.

118 inlägg 18842 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Netto av gallring som man gör själv.

Elis76  
#814023 Hur stor areal tänker kompisen gallra?

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Netto av gallring som man gör själv.

svampbob  
#814024
Elis76 skrev:Hur stor areal tänker kompisen gallra?

Tre ha gammal åker som är planterad med tall??

Han får inte skynda för mycket för Vimek har planerat att komma ut och ha en visning där på onsdag.

Avatar Fallback

Re: Netto av gallring som man gör själv.

Tralsmo  
#814053
Sjögården skrev:
Bond.J skrev:Observera at jag inte skrev att det var olönsamt att röja. Däremot kan man inte blanda lönsamhet med likviditet.

Lönsamma åtgärder bör man egentligen alltid göra även om man inte har likviditet däremot bör man inte göra olönsamma åtgärder bara för att man är likvid.
Ett resonemang jag ständigt haft med mig sedan ekonomiutbildningen för sisådär 45 år sedan.
Gäller egentligen fortfarande men svårare att tillämpa i dagens kortsiktiga kvartalsekonomi som jag tycker är svårt att överföra till skogsbrukets långsiktighet.
Att ex bygga en ordentlig skogsbilväg ett par år före avverkningen är garanterat lönsamt i de flesta fall medan likviditeten ofta begränsar så man lappar och lagar på det som finns till vägen blir helt sönderkörd och avverkningen onödigt dyr.
Ibland bedrar snålheten visheten..



De där me vägar ser ju vi ofta som kör skogsentrepenad.
I början på året va vi.på en fastighet å avverkade väl närmare 3000 fub. De mesta gallring.
Skogsägaren hadde gjort ett tillköp.
Vädret va ju katastrof å den nygjorda vägen va de för dyrt å lägga bärlager på.
Va inte ens framkomlig me 4 hjulsdruven pickup sista biten.
Samtidigt snålt me avlägg å inga timmerbilar kunde köra.
Vem fan får betala de kalaset utifrån en ackordslista tror ni?

Skotningsavstånd blev långt å maskinerna fick köras onödigt långt för tankning.

Ide här fallet kunde man väl förstå de. Allt var ju i hast.

Hård gallring å lite utlägg me pengar va ju honnörsord ide här fallet.

Användarvisningsbild

Re: Netto av gallring som man gör själv.

Sjögården  
#814087 Inget roligt exempel men alltför vanligt, vad bedömer du merkostnaden var för avverkningen för att vägen inte var gjord med framförhållning.
Har studerat några filmer på youtube, där en väldigt duktig skördarförare tvingas röja sig fram bland oröjd skog och enbitsträd med sin Komatsu 901.
Förvånad över att inköparen inte kunnat se ekonomin i att röja ordentligt förväg precis som att åtgärda din väg,Tralsmo, i god tid.
Blir mycket akuta lösningar i den här branschen…😉

Avatar Fallback

Re: Netto av gallring som man gör själv.

Tralsmo  
#814094 Ja har svårt å bedöma extrakostnaderna.
Ja överdrev väl kanske lite å saker som är svåra å förutse händer ju hela tiden även när allt är planerat som de ska.

Ja gnäller ju en del över lönsamheten men överlag går det rätt bra för oss.
Vi har bra objekt å planeringen är överlag så bra den kan va iden här branschen.
Vädret styr ju ingen över.

Användarvisningsbild

Re: Netto av gallring som man gör själv.

Sjögården  
#814097 Har en grovbruten bilväg som skall nyttjas för gallring hösten 2024.
Har tänkt grusa med bärlager redan i höst så den hinner stabilisera sig inför avverkningen.
Tänker förlänga den vartefter och upp i gallringsbeståndet efter gallringen. Bygger på fast mark och berg med svackor i mellan.
Kör plocksten från åkern varje år som grovfyll.
Evighetsinvestering som jag bedömer blir lönsam rätt fort trots högre räntor..😉

Avatar Fallback

Re: Netto av gallring som man gör själv.

Tralsmo  
#814288 Den här första gallringen är visserligen regisserad av grabben men ja skriver här ändå.
Ca 5ha totalt av 10 som gjorde i januari.

Detta området avverkades tidigt 80tal.
Dåvarande skogsägare va inte särskilt intresserad av föryngring så merparten är själföryngrat.
Det mesta är tall me en del björk.
Gran finns de en del å den är nog planterad å är där gran ska va.
Nästföljande ägare röjde men tog alldeles för dåligt.

Hur mycke de blev just här har ja inte forskat fram än.
Idag va bara en inspektion. Inventering gör ja senare när näven blivit kry.

Allafall blev de 360fub totalt varav drygt 40 björk på alla 10hs.

Gallringen är gjord me grabbens 911.4 å en Valmet 830 skotare som va inhyrd.
Ja hann inte med.
Dom inventeringar ja gjort redan tyder på att de står mer kvar nu än vid skanningen våren 22.
Nettot får ja återkomma till men den va rätt betydande.

Användarvisningsbild

Re: Netto av gallring som man gör själv.

svampbob  
#814289 Här är en film från förmiddagen. Det är mina maskiner men det är hos kompisen som lånade hem dom.

Att det går långsamt beror nog mest på den medåkande potentiella kunden.

https://youtu.be/DHEqwV4Jnkw?si=FVZjjn2n2-OPnC-Y

Användarvisningsbild

Re: Netto av gallring som man gör själv.

Sjögården  
#814355
Tralsmo skrev:Den här första gallringen är visserligen regisserad av grabben men ja skriver här ändå.
Ca 5ha totalt av 10 som gjorde i januari.

Detta området avverkades tidigt 80tal.
Dåvarande skogsägare va inte särskilt intresserad av föryngring så merparten är själföryngrat.
Det mesta är tall me en del björk.
Gran finns de en del å den är nog planterad å är där gran ska va.
Nästföljande ägare röjde men tog alldeles för dåligt.

Hur mycke de blev just här har ja inte forskat fram än.
Idag va bara en inspektion. Inventering gör ja senare när näven blivit kry.

Allafall blev de 360fub totalt varav drygt 40 björk på alla 10hs.

Gallringen är gjord me grabbens 911.4 å en Valmet 830 skotare som va inhyrd.
Ja hann inte med.
Dom inventeringar ja gjort redan tyder på att de står mer kvar nu än vid skanningen våren 22.
Nettot får ja återkomma till men den va rätt betydande.

Ser ut att vara bra kört och rätt oskadat av älg.
Lite intresserad av beståndsdata, sen förstagallring, uppemot 40 år och sätter nog fart nu.
Kör allra maskingallringar med 911 och är verkligen nöjd med resultatet men är inne och kollar efter klena förstagallringar på youtube med H8 ,Malwa och Terri för att se om det kan vara något när jag nu förmodligen aldrig kommer kunna köra motorsåg mer.
Har lite svårt att ta första röjningsgallringen med 911.an.
Men döm om min förvåning när alla filmer med dessa maskiner inspelade i andragallringar med hög medelstam där jag betraktar dem, H 8 undantagen, som absolut inte konkurrenskaftiga.
Har jag fel eller?

Avatar Fallback

Re: Netto av gallring som man gör själv.

Tralsmo  
#814359 Du har inte fel sjögården. Allafall enligt min uppfattning.

Avatar Fallback

Re: Netto av gallring som man gör själv.

Tralsmo  
#814370
Sjögården skrev:

Lite intresserad av beståndsdata, sen förstagallring, uppemot 40 år och sätter nog fart nu.
r?




Mycke bra fråga sjögården.

Nu fick ja till en sammanställning.

Om vi tar kostnad,intäkt å netto först på hela arealen så återkommer ja i ny kommentar om resten.
Nu har ja annat å göra.

Alltihop va ju 9.4ha
Det blev 80fub björk å 282fub barr totalt 362fub.
Leveransvirke till södra. Barren levererad som specialmassaved där man lägger ihop allt barr.
Minns inte sortiments kod just nu.

intäkt 199500kr
avverkningskostnad 126983kr
men då skulle nog grabben haft 6384kr till egentligen men vi skippade de. vi brukar inte överdebittera varandra.
underröjningen vet ja inte kostnad egentligen för de blev ett byte me annan på de så de tillkommer egentligen.

nettot blev ju alltså 72517kr

Användarvisningsbild

Re: Netto av gallring som man gör själv.

Sjögården  
#814449 Körde ni på ackord eller timme?
Någon som vet om de skördarlag som kör entreprenad med ex Malwa eller H8 hänger med någorlunda i avverkningskostnad.
När jag har en 25 årig stamtät tallskog måste det naturligtvis kosta att få den gallrad med beståndsgående mindre maskiner.
Det gör det även med manuell huggning.
Men kör man andragallring blir nyttan av små maskiner begränsad.
Någon som jämfört?

Avatar Fallback

Re: Netto av gallring som man gör själv.

alias  
#814451
Sjögården skrev:
Tralsmo skrev:Den här första gallringen är visserligen regisserad av grabben men ja skriver här ändå.
Ca 5ha totalt av 10 som gjorde i januari.

Detta området avverkades tidigt 80tal.
Dåvarande skogsägare va inte särskilt intresserad av föryngring så merparten är själföryngrat.
Det mesta är tall me en del björk.
Gran finns de en del å den är nog planterad å är där gran ska va.
Nästföljande ägare röjde men tog alldeles för dåligt.

Hur mycke de blev just här har ja inte forskat fram än.
Idag va bara en inspektion. Inventering gör ja senare när näven blivit kry.

Allafall blev de 360fub totalt varav drygt 40 björk på alla 10hs.

Gallringen är gjord me grabbens 911.4 å en Valmet 830 skotare som va inhyrd.
Ja hann inte med.
Dom inventeringar ja gjort redan tyder på att de står mer kvar nu än vid skanningen våren 22.
Nettot får ja återkomma till men den va rätt betydande.

Ser ut att vara bra kört och rätt oskadat av älg.
Lite intresserad av beståndsdata, sen förstagallring, uppemot 40 år och sätter nog fart nu.
Kör allra maskingallringar med 911 och är verkligen nöjd med resultatet men är inne och kollar efter klena förstagallringar på youtube med H8 ,Malwa och Terri för att se om det kan vara något när jag nu förmodligen aldrig kommer kunna köra motorsåg mer.
Har lite svårt att ta första röjningsgallringen med 911.an.
Men döm om min förvåning när alla filmer med dessa maskiner inspelade i andragallringar med hög medelstam där jag betraktar dem, H 8 undantagen, som absolut inte konkurrenskaftiga.
Har jag fel eller?


Ajdå, det lät inte muntert att inte tro sig kunna köra motorsåg mer.

Då får du kanske gå över till att förstämpla vilka stammar som du vill ha bort?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Netto av gallring som man gör själv.

svampbob  
#814453 Jag ska lyssna med han som har lånat mina maskiner och gallrar bestående åt sig själv.
Till vardags gallrar han stickvägsgående.

Avatar Fallback

Re: Netto av gallring som man gör själv.

Tralsmo  
#814455
Sjögården skrev:Körde ni på ackord eller timme?
Någon som vet om de skördarlag som kör entreprenad med ex Malwa eller H8 hänger med någorlunda i avverkningskostnad.
När jag har en 25 årig stamtät tallskog måste det naturligtvis kosta att få den gallrad med beståndsgående mindre maskiner.
Det gör det även med manuell huggning.
Men kör man andragallring blir nyttan av små maskiner begränsad.
Någon som jämfört?


Skördaren gick på ackord å skotaren på timme.

Avverknings kostnaden på små maskiner vet ja inget om men produktionsmässigt borde de ju inte skilja så mycket i klen förstagallring kan ja tycka.
Haken med en liten skotare är ju vid långa skotningsavstånd.
Den skotaren (Valmet 830) som körde min gallring låg ju ganska nära ett rimligt ackordspris.
Men den är ju större än en malwa. Enligt min uppfattning är ju en 830 optimal i gallring.
Ja hadde inga långa skotningsavstånd.

Grannen hadde en malwa grupp som gallrade en mosse åt sig. Gissningsvis knappt 2 hektar.
Det gick inte så bra för dom men de berodde på att dom körde fast stup i kvarten. Sen va ju de på tok för grov skog för dom.Ja fick uppfattningen att man trodde att bara för de va små maskiner så skulle de inte bli några körskador å inga fastkörningar.
Han var inte särskilt nöjd med de för de va nämligen sagt att de inte skulle vara några problem.
Det såg inte så roligt ut efteråt.
Men mycke hänger på piloterna å en mosse är väl knappast representativt för de du har tänkt å göra.

Förresten va de egentligen meningen från början att de skulle körts med en terri kombimaskin men den killen hann inte göra de när de komm till kritan. De hadde nog varit en bättre lösning gissar ja.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).