Gallring

Lortens nybörjarfrågor

6 inlägg 2422 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lortens nybörjarfrågor

Lorten  
#808840 Jag som okunnig skogsägare var idag ut och kollade på avdelning 1-4 och i handen hade jag med mig min nya skogsbruksplan som jag inte kan läsa.

Jag kunde konstatera att avdelning 1 behövdes röjas och att det fanns en del betesskador.

I planen kan jag även läsa att jag bör göra en underväxt röjning av avdelning 2.

I samband med gallring av 1-2 borde jag inte då även gallra 3-4 för att få ner stamantalet eller är det något jag missar?


Senast redigerad av Lorten sön 13 aug 2023, 19:08, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Lortens nybörjarfrågor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808841 S ska enbart avverkas, ej gallras.

Avatar Fallback

Re: Lortens nybörjarfrågor

isteskog  
#808847 Avverka de frötallar som är lämplig att komma åt i avd 1. Underväxtröj avd 2. Avd 3 ska lämnas orört (Naturvårdsskog) Avd 4 kan du underväxtröja om det finns behov. Röj avd 1 nästa år sedan du tagit ut frötallarna för då ser du hur mycket skador det blev.....

Användarvisningsbild

Re: Lortens nybörjarfrågor

Elis76  
#808851 Var i Sverige har Du din skog?

Användarvisningsbild

Re: Lortens nybörjarfrågor

Lorten  
#808870 Tack för era svar. I Jämtland.

S3 skogen ville jag inte lämna orörd (har så det räcker), vill avverka den i framtiden för att kunna göra skyddsdikning i samband med planteringen. Anledningen till att jag tänkte att den skulle gallras först var för att få till medeldiametern något för att få upp den från massaved men det kanske inte går eller är värt det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lortens nybörjarfrågor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808886 Kostar mer att gallra än att avverka vad jag vet. Den mellanskillnaden tar du inte ikapp. Gav ifjol 210 kr/m3 för gallring, avverkade lite på annat ställe med, men minns inte pris.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).