Gallring

Kompaktlastare i gallring

8 inlägg 3274 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kompaktlastare i gallring

T770  
#799369 Tänkte höra om de finns någon som har eller har tänkt samma tanke som mig här på forumet ??
Tanken är att sätta en mowi p25 på stativ med fäste mot lastaren och ett jobo st50c i kranspetsen.
Är det något som skulle va möjligt ?? 🤔



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Kompaktlastare i gallring

Söderläge  
#799380 Kanske det. Det beror väl på vilken lastare du har. Om den har stabilitet, hydraulkapacitet och kanske frigångshöjd som klarar sig...

Användarvisningsbild

Re: Kompaktlastare i gallring

T770  
#799382 Lastaren väger 5ton med band hydraulflöde borde räcka till 86/138 l/min

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kompaktlastare i gallring

Söderläge  
#799383
T770 skrev:Lastaren väger 5ton med band hydraulflöde borde räcka till 86/138 l/min


Vad är det för maskin?

Hur mycket frigångshöjd har du?

Personligen har jag funderat på att kanske utnyttja en mindre bandgrävare som gallringsmaskin. Vi har ganska mycket platta marker som skall gallras framöver. Men så fort det blir lite jobbig terräng så vill du nog ha något annat...

Användarvisningsbild

Re: Kompaktlastare i gallring

T770  
#799389 Bobcat m band skaplig terräng ..

   TS
Avatar Fallback

Re: Kompaktlastare i gallring

Cat554  
#799397
Söderläge skrev:
T770 skrev:Lastaren väger 5ton med band hydraulflöde borde räcka till 86/138 l/min


Vad är det för maskin?

Hur mycket frigångshöjd har du?

Personligen har jag funderat på att kanske utnyttja en mindre bandgrävare som gallringsmaskin. Vi har ganska mycket platta marker som skall gallras framöver. Men så fort det blir lite jobbig terräng så vill du nog ha något annat...


Har prøvet en 5-ton gravare. Ingen success. Framkomligheten er sådär. Små hjul i banden. Men största problem ligger i gravarens geometri. Bananbommen står ut så at du inte kan venda maskinen. Ingen hjälp i kort overheng bak når bommen står ut. Skal du få det til skal du gjöra en rak bom som på en kran. Jeg kjøpte en Usewood i stället når jeg fikk solgt gravaren. Ren lycka mot gravaren.
OH

Användarvisningsbild

Re: Kompaktlastare i gallring

Söderläge  
#799402
Cat554 skrev:
Söderläge skrev:
T770 skrev:Lastaren väger 5ton med band hydraulflöde borde räcka till 86/138 l/min


Vad är det för maskin?

Hur mycket frigångshöjd har du?

Personligen har jag funderat på att kanske utnyttja en mindre bandgrävare som gallringsmaskin. Vi har ganska mycket platta marker som skall gallras framöver. Men så fort det blir lite jobbig terräng så vill du nog ha något annat...


Har prøvet en 5-ton gravare. Ingen success. Framkomligheten er sådär. Små hjul i banden. Men största problem ligger i gravarens geometri. Bananbommen står ut så at du inte kan venda maskinen. Ingen hjälp i kort overheng bak når bommen står ut. Skal du få det til skal du gjöra en rak bom som på en kran. Jeg kjøpte en Usewood i stället når jeg fikk solgt gravaren. Ren lycka mot gravaren.
OH


Jag har sett större grävare som basmaskin för engreppare i slutavverkning. Där spelar kanske inte geometrin samma roll om du kan köra ner allt från ände till ände. Det var en fundering just för att vi har maskiner att använda. ..

Personligen är jag ute efter en så smidig och skonsam gallring som möjligt och tänkte på det som ett alternativ att testa. Men bandmaskiner har begränsad framkomlighet, den erfarenheten har jag dragit själv...

Avatar Fallback

Re: Kompaktlastare i gallring

Cat554  
#799409 Når en markbereder eller dikar og har plats, kommer en ju fram med en større gravare, men 5-tonnaren inkjøptes då den er under 2 m bred. Da kommer hele aggeregatet framom, og den var inte til at venda, om en skulle gallra skonsamt. Som skrivit, -jag ble inte nöyd. For å gå til tråden, tror jag en teleskoplastare med 4-hjulsstyring är bettre. Også bettre enn den bandgående. OH

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).