Gallring

Dags att gallra eller vänta?

21 inlägg 8386 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dags att gallra eller vänta?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757996 Tog en sväng genom delar av ett bestånd på 12,4 ha som står som gallring 2024 och framåt i planen. Tror det är G28, men just här är det gammal inäga.

Har själv röjt det för många år sedan, så det blev väl för klent röjt som vanligt. 😀

Mätte med pinne och stegade och ca 11m högt. Drygt halva är grönkvist.

1652434807_img_20220512_170107_077.jpg



Dags att starta sågen till hösten? 🤔 Kanske man hinner 1-2 hektar om inte annat kommer emellan. Ser ganska lättjobbat ut, och nära gården.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Dags att gallra eller vänta?

80-90  
#758000 Gallra 👍

Användarvisningsbild

Re: Dags att gallra eller vänta?

svampbob  
#758001 Ingenting att vänta på. Spring igenom med röjsågen i sommar så får du motion och mindre klent att gallra.

Användarvisningsbild

Re: Dags att gallra eller vänta?

Torbjörn Johnsen  
#758003
svampbob skrev:Ingenting att vänta på. Spring igenom med röjsågen i sommar så får du motion och mindre klent att gallra.


Fast det är väl att ta bort nöjet av att få gallra med motorsåg och köra ut själv? Smala stickvägar, vajerkran och försiktigt uttag så blir det både motion, nöje, en liten intäkt och ett bra, stormsäkert bestånd.

Avatar Fallback

Re: Dags att gallra eller vänta?

jannee  
#758007 Den där vajerkranen är både på gott och ont.
Hur man än bär sig åt skaver man både kvarstående stammar och rötter.
Om det sedan blir en inkörsport för röta kan man diskutera.
Sedan är det just detta med att gallra åt sig själv.
Hur man än bär sig åt tar man på tok för LITE.
Bäst är att gallra DJÄVLIGT HÅRT första gången, du får ett stormsäkrare bestånd + en bra tillväxt på det kvarstående.
Ovan är LÄTT att säga men mer eller mindre omöjligt att genomföra i egen regi och skog.
M.a.o MINST 2.5 meter men gärna uppåt 3 meter mellan kvarstående stammar.
Om det sedan varierar lite hur som helst är HELT oväsentligt.

Avatar Fallback

Re: Dags att gallra eller vänta?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758016 Det blir inte så farligt mycket skav ändå tycker jag. Sammantag mindre än maskingallrade skador vad jag ser.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dags att gallra eller vänta?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758017
svampbob skrev:Ingenting att vänta på. Spring igenom med röjsågen i sommar så får du motion och mindre klent att gallra.


Röjer inte grov gran på sommaren helst. Blir nog motorsågen direkt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dags att gallra eller vänta?

Älgfoderodlare  
#758024 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 01:57, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Dags att gallra eller vänta?

alias  
#758026
Mangan skrev:Tog en sväng genom delar av ett bestånd på 12,4 ha som står som gallring 2024 och framåt i planen. Tror det är G28, men just här är det gammal inäga.

Har själv röjt det för många år sedan, så det blev väl för klent röjt som vanligt. 😀

Mätte med pinne och stegade och ca 11m högt. Drygt halva är grönkvist.

1652434807_img_20220512_170107_077.jpg



Dags att starta sågen till hösten? 🤔 Kanske man hinner 1-2 hektar om inte annat kommer emellan. Ser ganska lättjobbat ut, och nära gården.


Jag hade förespråkat noggrannare mätningar av övre höjd och grundya före beslut fattas.

Var i gallringsmallen befinner sig beståndet - går det att göra ett vettigt volymuttag och ändå behålla tillräcklig grundyta?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Dags att gallra eller vänta?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758038
Älgfoderodlare skrev:Är det Örby mellan Frödinge o Ankarsrum ?

Vid Kinna vad jag har förstått.

Användarvisningsbild

Re: Dags att gallra eller vänta?

Älgfoderodlare  
#758042 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 01:57, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Dags att gallra eller vänta?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#758047 Precis, från Örby kyrka en bit åt Svenljungahållet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dags att gallra eller vänta?

Älgfoderodlare  
#758053 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 01:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Dags att gallra eller vänta?

Mellberg  
#758072 Om du tänker gallra själv, bestämmer du när du skall börja. Med låga uttag kan du gallra väldigt ofta och ligga strax före självgallringen. Svårare än så är det inte!

En bra gallringsmetod i alla bestånd, även de oröjda. Ta bort de träd som växer sämst helt enkelt. Det kallas låggallring. Höggallring är att ta bort de största träden, alltså de som växer bäst!

Om du räknar med att klara 1 till 2 ha om året är det bara att köra igång på direkten. Sedan är det bara att börja om på nytt. 👍

Användarvisningsbild

Re: Dags att gallra eller vänta?

Knagge  
#758077 G28 alltså grandominerat . Är det gran på frostlänt mager mark så har jag mycket sprötkvist och krökar på granen här I Jönköpings län . Den stora klövviltstammen vi har haft i Götaland i 50 år ger resultat.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).