Gallring

Maskineri för gallring av blöta marker.

65 inlägg 25960 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#809413 Länge sedan någon skrev något i en P25 tråd. Så därför skriver jag i min P25 tråd. Med lyftet för bränsleveden så går det att ge sig in i alskogen.

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

Torbjörn Johnsen  
#809440 Hur funkar P25:an i löv rent generellt? Med dagens vedpriser så har ju lönsamhetsspektrat breddats till nya typer av bestånd.

Användarvisningsbild

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

halvproffs  
#809445
Torbjörn Johnsen skrev:Hur funkar P25:an i löv rent generellt? Med dagens vedpriser så har ju lönsamhetsspektrat breddats till nya typer av bestånd.


Är nog bara på vintern som det fungerar någorlunda på björk oavsett P25 eller skördare. Såg en avverkning med skördare där björkhögen hade massor av kvist kvar.
Betydligt bättre på vintern när björken är frusen.
Hjälpte mågen i våras med björkveden som var maskinavverkad och då hade jag behövt en batterisåg då massor av kvist hängde kvar.

Användarvisningsbild

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

svampbob  
#809447 Mot björkkvist funkar bara handhållet. Jag brukar reta mig på hur dåligt min skördare kvistar björken men kan konstatera att inte ens de allra största aggregaten gör det bättre.
Jag har en Fiskars röjkniv vid vedmaskinen och hugger kvist med.

Avatar Fallback

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#809566 Vad gäller björkkvist så är stegmatare faktiskt effektivare än små rullmatade aggregat. Är man pedantisk så kan man gå i högarna och efterjustera lite. Vid krokiga träd så får man se upp och öppna knivarna såpass så att inte stammen gör av.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).