Gallring

Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

57 inlägg 15844 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

Medua81  
#541594 Ja jag får hoppas det, har sågat i 12 dagar som sagt. Å har aldrig hållit i en såg innan typ. Maken till träningsvärk i kroppen har jag då aldrig varit med om. Bättre än vilket gympass som helst💪🏻💪🏻💪🏻

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

JensSkoog  
#541601
Medua81 skrev:Har en Stihl 261 c men tycker nog den är lite tung. Eller så är jag bara ovan😁

Kan absolut rekommendera att använda en lättare såg till kvistning. Själv använder jag en MS200, och det känns bra, men om man ska köpa en MS201 som modelen är nu, så är den hutlöst dyr när man bara ska hugga vinterved till sig själv.
Men, även en 261 känns lättare i kvistningen om man tränar på att bli bra i att låta sågen vila på stammen.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541603
Medua81 skrev:Har en Stihl 261 c men tycker nog den är lite tung. Eller så är jag bara ovan😁

Det är en fin såg som hävdar sig väl i den klassen, en fundering kan vara att skaffa en MS201 som extrasåg
och då kan du växla till den när det ska kvistas, man bör imho alltid ha en extrasåg i närheten ändå.
Misstagen och tillbuden sker när man är trött, så ta inte i för mkt.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

Hema  
#541610 Lätt att man inte tänker på ergonomin när man är nybörjare. Rak i ryggen, böj på knäna och som JensSkoog skrev, låt sågen vila på stammen så mycket som möjligt. Då avlastar du kroppen och du orkar mer.

Inte ovanligt att köra upp en tank på ett träd, om det är lite större och det ska fällas, kvistade och kubbas upp.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

Pamf  
#541620 För att underlätta så kommer här tips på två filmer kring ergonomiskt arbete:


Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

Medua81  
#541623 Dom filmerna ska jag kika på innan nästa skogspass👍🏻
Ska nog allt köpa mig en såg till, en lättare för kvistning å lite mindre jobb. Det har jag råd med nu när jag har fri uppvärmning så länge jag orkar hålla på i skogen🌲🤑🤑🤑🤑

Är det stihl som är bäst i den klassen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541626 Arbetstekniken är viktigare än vikten på sågen. Tycker bestämt att de lätta sågarna är överskattade trots att jag äger en själv. Har du mycket vindfällor så kan du vara betydligt med hjälpt av ett lyfthjälpmedel som t.ex. x-feller så du slipper böja ryggen så mycket.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

Pamf  
#541627 Vill du ha ut max av en lätt såg ska du lära dig rätt arbetsteknik först. Kanske bättre o satsa på en motorsågskurs först för att få hjälp med arbetstekniken o när den sitter satsa på en lättare såg. För att lära sig rätt teknik är en riktigt tung såg eg bättre för den orkar man inte gå o bära hela tiden utan måste avlasta.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541639
1546422279_b6b3b571-b37c-4fec-baff-a3675e695c5e.jpg


Medua81 skrev:Ska nog allt köpa mig en såg till, en lättare för kvistning å lite mindre jobb. Det har jag råd med nu när jag har fri uppvärmning så länge jag orkar hålla på i skogen.
Är det stihl som är bäst i den klassen?

Låter vettigt med en till såg och då gärna en liten en.
Märket är nog mest en smaksak iom att marknaden är sträng mot dåliga sågar
så de ledande märkena är ganska lika varandra egentligen.
Stihl MS201 är nog marknadsledande på de lättaste proffssågarna enligt vad jag läst och jag har en sån själv
som jag gärna använder till våra saxofonbjörkar.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

Medua81  
#541660 Håller nog med om att min teknik inte är den bästa . Får nå så ända in i H-vete ont nere i ländryggen under min skogpass , upp å ner med kubbar å långved. Var inne ett tag på jag fått diskbråck men misstänker nog att det är nog mer den dumma ställningen jag får av skogsjobb . Står ju lutad som en märla hela tiden då alla stockar å träd ligger på marken , ibland sätter jag mig på knä å sågar pga min rygg🤕🤕🤕

Men som jag förstod av filmerna ska man försöka stå upprätt hela tiden , men är ju svårt när man sågar nere på backen hela tiden. Har en sådan där man kan dra smalare långved med och lyfta upp kubbar på vagnen (vedsax) ?
Å den gör det lite enklare iallafall...

Men ska nog köpa mig en såg till ändå, bara för jag kan å det är roligt😜👍🏻👍🏻👍🏻

Köper mig en sådan där på bilden, Ms 201 💥🌲🤑

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541729
Medua81 skrev:Står ju lutad som en märla hela tiden då alla stockar å träd ligger på marken


Det hjälper ofantligt mycket att få upp stocken 2 dm från marken, och lika mycket till nästa 2 dm. Se till att du kan fixa något att fälla på, tex sten, stock, pall eller ett klent träd som du har gjort fällskär med grov mån högt upp, och böjt ner.

Om du orkar lyfta trädet för att flytta upp det på något, så gör det! Tex när man kommer upp till grönkronan kan man kapa och lyfta kvarvarande träddel en liten bit.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

JensSkoog  
#541734 Det sågköpet kommer du inte till att ångra på. :-bd

Senn kan jag rekommendera att du tittar på video av proffs som
lärer bort kvistning och i lugn och ro tränar på att göra som dom.
När man får det automatiserad, känner man att allt blir mycket
lättare, tung såg eller lätt :grin:

Timmersax är en jättebra sak för ryggen. Själv använder jag båda
en kort sax och en lång. Den långa är toppers båda i skogen och
på vedbacken för oss med rygg som har gått ut på dato :wink:
1546453544_lang_tommersaks.jpg


Själv går jag ofta nere på knä näg jag fäller. Då avlastar man ryggen.
Gallringsbock eller andra sätt att få det man hugger upp från marken
är ochså bra.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#541741
Vedmaskin skrev:Skulle kunna fästa plåtarna på träramar. Å ena sidan sticker ut så man kan häkta ihop dom. Då täcker du hela högen i ett stycke.

Då har man även lite o surra fast dom i.

Då kan man plocka plåt för plåt. När man ska ha veden.

Vi har en plåt till flera på samma ram. Återkommer med bilder.


Här kommer lite bilder.
1546454477_20190102_125450.jpg
1546454473_20190102_141943.jpg
1546454472_20190102_141926.jpg
1546454477_20190102_125518.jpg
När det är en plåt är den lättare byggd.

Storleken kan anpassas efter behov.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

Medua81  
#541757 Grymt smart med plåtarna där, det snor jag rätt av👏👍🏻

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i skogen med en del frågor😁🌲🌳

Medua81  
#541761 Har varit uppe på ena skogen nu å rekat efter stormen inatt. En del träd blåst omkull ,men ligger bra. Så dom kan jag ta liggande.

Men hur hade ni gjort här? Det är 2 björkar en liten tall/gran. Alla 3 ska ner men vilken börjar jag med, å hur gör jag för att få ner alla på ett säkert sätt?🤔🌲🌳
Tallen å den lutade björken har liksom fastnat upp i kronan på den björken som ej blåst omkull. Plus att nere vid björken å tallens rötter ligger det en megastor rotvälta av en tall,det syns lite dåligt på bilden . Men det var lite för mörkt för en bättre bild😜

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).