Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2899 inlägg 801658 visningar 172 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431597 Jag hugger tallkub till Alvesta! 275 cm, 14 cm min- och 34 cm maxdia. Travmätt! Kvistat och rakt som vanligt timmer (ungefär). Får jag inte ihop 10 m3, så hamnar det i massahögen...

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Hema  
#431606
Mangan skrev:Jag hugger tallkub till Alvesta! 275 cm, 14 cm min- och 34 cm maxdia. Travmätt! Kvistat och rakt som vanligt timmer (ungefär). Får jag inte ihop 10 m3, så hamnar det i massahögen...

Om jag förstått sortimentet rätt, så vill man inte ha vrak i kubb (man lägge de bitar man hittar i massan direkt), om man då inte skulle nå 10m^3, måste det väl kännas surt att ändå få slänga det till massahögen. Är det svårt att hitta någon vedproducent/större vedeldare eller är det samma pris?

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431611 Tja, 280 eller 400 kr får jag. Men volym under 10m3 kostar 600:- Så hugger man under 5 m3, så tjänar du på att få det tillsammans med massaveden. Det är ju lite extra pyssel med ett sortiment till, men jag prövar i år så får vi se. Har huggit två dagar, och fått ihop ca 1,5 kubik kubb. Mycket krök!

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431616
Hema skrev:Om jag förstått sortimentet rätt, så vill man inte ha vrak i kubb...


Om jag förstått det rätt, så vill man över huvud taget inte ha vrak i något sortiment! :wink:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

alias  
#431617
Niking skrev:
Hema skrev:Om jag förstått sortimentet rätt, så vill man inte ha vrak i kubb...


Om jag förstått det rätt, så vill man över huvud taget inte ha vrak i något sortiment! :wink:
/Niklas


Det beror ju på vrakpriset på t.ex. sågtimmer jämfört med massavedspriset.
Har man förhandlat sig till ett vrakpris på sågtimmer som är högre än massavedspriset så är det ju lönsammare att entreprenören chansar med några bitar extra i timmertraven än att han är extra försiktig och gör massaved av timmer som hade klarat kvalitetgränsen med knapp marginal.

Vet att en råvaruansvarig på ett sågverk (tror han var på Setra) nämnde att han reagerade på om det kom in för lite vrak från något avverkningslag över tiden. Då ansåg han att de hade varit för försiktiga i apteringen eller sorteringen och skickat för mycket till massaindustrin istället.

Vad som är optimalt för industri och markägare är inte heller alltid samma sak.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431622 Nej, vad som är optimalt varierar ju beroende på förhållandena, men jag har då inte sett att timmervrak skulle betalas mer än massavedspris. Dessutom finns det ju risk för mätningsvägran om vrakandelen är alltför hög.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

alias  
#431626
Niking skrev:Nej, vad som är optimalt varierar ju beroende på förhållandena, men jag har då inte sett att timmervrak skulle betalas mer än massavedspris. Dessutom finns det ju risk för mätningsvägran om vrakandelen är alltför hög.
/Niklas


Nä säljer man enligt ordinarie prislistor med ev. tillägg så hamnar man ofta långt under massavedspriset för vraket i sågtimret. Det är däremot inte omöjligt att förhandla om - framförallt inte om det rör sig om större avverkningsvolymer och bra drag på virkesmarknaden (allt handlar om tillgång och efterfrågan).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

jannee  
#431627 Minst 500k/rm3to bör man ha för timmervraket
För 3 år sedan tror jag fick man skicka med 20 % sidoställd röta utan något som helst avdrag, detta satte dock de som ansvar för inmätning stopp för - lägg märke till inte sågveket.
Då kunde man komma runt detta på så sätt att man fick ett bra vrakpris och skickade också med en del riktiga vrakstockar och inte bara lite sidoställd röta :oops:
Gäller att vara vaken och verkligen lyssna på vad som erbjuds och senare verkligen få det på pränt - inte minst viktigt.
Vrakpriset på massaved/kubb/klentimmer bör/måste ligga en bit över priset på energived, annars bara slarvas det.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

ananders  
#431751 Knatar på med min gallring, nu har jag gallrat lite drygt 1,5ha. #:-S

Ska hugga imorgon förmiddag med sedan är det dags att köra ut :grin: .


1484853915_20170119_105025.jpg


1484853915_20170119_151823.jpg


1484853916_20170119_105029.jpg


1484853915_20170119_151829.jpg

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#431758 Fint blir det som vanligt när Ananders gallrar .... :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

ananders  
#431760
isteskog skrev:Fint blir det som vanligt när Ananders gallrar .... :-BD


Tackar.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Erre  
#431761 Bra kämpat ananders!
Ser riktigt fint ut. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

loppan  
#431764
Mangan skrev:Tja, 280 eller 400 kr får jag. Men volym under 10m3 kostar 600:- Så hugger man under 5 m3, så tjänar du på att få det tillsammans med massaveden. Det är ju lite extra pyssel med ett sortiment till, men jag prövar i år så får vi se. Har huggit två dagar, och fått ihop ca 1,5 kubik kubb. Mycket krök!


Jag har börjat ifrågasätta om det är ekonomiskt försvarbart att hugga mindre volymer av kubb i förhållande till det merarbete det ger.
Jag hugger numer klentimmer ner till tio i topp istället då det är mycket enklare att hantera på kärran.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431769
ananders skrev:Knatar på med min gallring, nu har jag gallrat lite drygt 1,5ha. #:-S

Ska hugga imorgon förmiddag med sedan är det dags att köra ut :grin: .


1484853915_20170119_105025.jpg


1484853915_20170119_151823.jpg


1484853916_20170119_105029.jpg


1484853915_20170119_151829.jpg

Precis vad jag behöver se! Jag lär ta i lite mer, som vanligt..... Snyggt blir det hos dig!

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

ananders  
#431771
Erre skrev:Bra kämpat ananders!
Ser riktigt fint ut. :-BD


Tackar.
Ja det ser bra ut.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).