Skogsmiljö och Trädlära

Ektomykorrhizasvampar och samband med beslut i skogsbruk.

26 inlägg 1684 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ektomykorrhizasvampar och samband med beslut i skogsbruk

Mykorrhizan  
#836505 Vad trevligt att se att ni har läst vårt inlägg här Enskilda skogsägare sökes till studie vid Uppsala uni. och att det leder till diskussioner.

Jag håller med att svampar, sorgligt nog, har blivit en del av konflikten om skogen, en konflikt som jag tycker tjänar ingen förutom kanske media. Om vi ska hitta en gemensam väg framåt som är ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar i längden behöver alla som håller på med skog bidra med sina perspektiv, kunskaper, erfarenheter och utmaningar.

Vi som är forskare eller skogsägare har olika roller och intressen och det är faktiskt hela poängen med den här studien. Vi vill förstå hur skogsägare tänker, vilken information om mykorrhizan faktiskt når er och på vilka vägar, samt huruvida denna kunskap påverkar era beslut i skogsbruket. Vad vi hittar i olika försök om mykorrhizan går att läsa om eller se (t.ex. här Mykologi (läran om svamp) för skogsägare). Men hur skogsägare resonerar kring ämnet går inte att läsa om än. Tanken med vår studie är att förstå och att göra denna information tillgänglig genom att intervjua ett 30tal skogsägare. Utöver Desirées Mastersarbete kommer vi att skriva en vetenskaplig artikel så att fler kan sätta sig in i ert (skogsägarnas) perspektiv och era utmaningar. Det ska bidra till bättre förståelse och en bättre dialog. Jag tror inte att peka finger leder oss till någon lösning i skogskonflikten. Det är ingen som vinner på det.

Om ni ändrar er, är ni välkomna att vara med i studien hur mycket eller lite ni än tror veta om mykorrhizan. Allas perspektiv ger oss värdefulla insyn.

Allt gott,
Judith Lundberg-Felten (Desirées handledare)

Användarvisningsbild

Re: Ektomykorrhizasvampar och samband med beslut i skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#836508
Mykorrhizan skrev:Vi vill förstå hur skogsägare tänker, vilken information om mykorrhizan faktiskt når er och på vilka vägar,

En viktigare fråga är väl varför det skulle vara viktigt för skogsägare att överhuvudtaget tänka på mykorrhiza? 🤔

Avatar Fallback

Re: Ektomykorrhizasvampar och samband med beslut i skogsbruk

Bosse1  
#836509 Det är ju fiint med "dialog" men
https://www.vr.se/swecris.html#/?query=mykorrhiza

1710279782_landgrab.png

Användarvisningsbild

Re: Ektomykorrhizasvampar och samband med beslut i skogsbruk

Badger  
#836513 Jag har en grundläggande kunskap om svamparnas roll i ekosystemet och min uppfattning är att det finns svampar som är både positiva och negativa för träden och skogsbruket. Så min uppfattning är att det är ett mycket komplext fält, men några delar tycker jag kan tillämpas i praktiskt skogsbruk. Rotrötan är nog alla skogsägare eniga om att den är ett gissel. Det allmänt mest aktiva motmedlet mot spridningen av rotröta är behandling av pergamentsvamp. Det känns inte helt orimligt att anta att om man har andra goda svampar i sin skog så ger det mindre utrymme för problemsvampar som röta och liknande att ta för sig. Med tanke på att mykorrhiza-svamparna inte kan leva vidare utan sitt värdträd så ser jag det som värt att beakta om man vill behålla den svamptypen som är dominerande på platsen eller inte. Ett bestånd hårt drabbat av röta bör enligt min mening kalavverkas, men om man har ett bestånd där kantarell eller andra trevliga svampar dominerar känner jag att man det kan vara värt att välja en annan avverkningsmetod för att bibehålla en positiv svamp i marken för kommande träd.

Avatar Fallback

Re: Ektomykorrhizasvampar och samband med beslut i skogsbruk

Svendufva  
#836599 Jag har anmält intresse.

Jag tror att de flesta skogsägare mycket väl kan komma att ta mycket stor hänsyn till mykorrhiza-svampar vid utövandet av sitt skogsbruk.

Men först den dag då forskningen entydigt ger besked om att vissa åtgärder, på vissa marker, kan påverka produktionen, skadeläget och nettoutfallet i positiv riktning. Idag har jag förstått forskningen som så att på produktiva marker så ger ett traditionellt trakthyggesbruk ett bättre utfall än alternativa metoder oavsett tillgången på mykorrhiza-svampar.

Svårare än så är det inte.

Avatar Fallback

Re: Ektomykorrhizasvampar och samband med beslut i skogsbruk

jannee  
#836604 Badger, en kalhuggning med påföljande markberedning påverkar inte bestånden av svamp negativt, i alla fall inte på längre sikt.
Våra bästa bl. a. då kantarellställen är just i 20 till 30 årig granskog, men även gott om kantarell i Gudrunhyggena.
Svampnissarna eller biologerna målar inte sällan f*n på väggen HELT i onödan.
All skogsskötsel påverkar naturen och så gjort i alla tider, men naturen har själv en förmåga att självläka men även anpassa sig.
Inte sällan biologerna ENDAST pratar i egen sak, när de blir motsagda, tar de till att vi andra är självförnekande och inte riktigt begriper vad vi pratar om.
Enligt biologerna begriper en ann självklart inget, eftersom man inte ens är skolad, MEN
Jag har levt i över 70 år och har sett hur skogen förändrats hur utvecklingen låtit gestalta sig.
Men för att fatta mig kort så i det stora hela ser skogen och naturen sig rätt lik, lite vanligare med monokulturer, men växtligheten ser inte speciellt mycket annorlunda ut, visst avsaknaden av skogsbete märks, mindre med sly, folk röjer och gallrar vilket förekom i mycket mindre skala för 70 år sedan.
Numera mer med kantareller än vad det var när ungdjuren gick på skogen, var mest murklor och flugsvamp.

Användarvisningsbild

Re: Ektomykorrhizasvampar och samband med beslut i skogsbruk

Badger  
#836619 En större avverkning där man inte lämnar några hänsynsträd för svamparna i området att samverka med dödar Mykorrhiza-svamparna på den platsen. Det är alldeles glasklart och de kan inte återatablera sig på den platsen förrän det finns nya värdträd. Vilka svampar som sedan vandarar in i området igen när det finns träd igen beror på vilka svampar som finns i skogen i anslutning till den avverkade platsen. Är skogen bredvid full av kantarell så blir det troligen den som kommer tillbaka efter hygget och om det är rötsvamp så lär det bli röta igen om man inte byter till ett träd som ogillas av den svampen.

Ungdjuren åt säkert inte giftsvamparna så de fick fritt spelrum.

Användarvisningsbild

Re: Ektomykorrhizasvampar och samband med beslut i skogsbruk

Badger  
#836622
Svendufva skrev:Jag har anmält intresse.

Jag tror att de flesta skogsägare mycket väl kan komma att ta mycket stor hänsyn till mykorrhiza-svampar vid utövandet av sitt skogsbruk.

Men först den dag då forskningen entydigt ger besked om att vissa åtgärder, på vissa marker, kan påverka produktionen, skadeläget och nettoutfallet i positiv riktning. Idag har jag förstått forskningen som så att på produktiva marker så ger ett traditionellt trakthyggesbruk ett bättre utfall än alternativa metoder oavsett tillgången på mykorrhiza-svampar.

Svårare än så är det inte.


Önskar att det var så enkelt, men trots att det skrivits massor om hur man bör avverka för att stoppa rotrötan så hör jag ofta skogsägare som säger att det är bara trams och att rötan bara är tillfälligheter och så fortsätter de avverka året runt.

Användarvisningsbild

Re: Ektomykorrhizasvampar och samband med beslut i skogsbruk

Ove Lindberg  
#836635 Sven duva vilken erfarenhet har du av skogsbruk i Sverige senaste 50 åren

Användarvisningsbild

Re: Ektomykorrhizasvampar och samband med beslut i skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#836645
Badger skrev:En större avverkning där man inte lämnar några hänsynsträd för svamparna i området att samverka med dödar Mykorrhiza-svamparna på den platsen. Det är alldeles glasklart

Nej, de minskar, de dör inte allihop.

Avatar Fallback

Re: Ektomykorrhizasvampar och samband med beslut i skogsbruk

Svendufva  
#836694
Ove Lindberg skrev:Sven duva vilken erfarenhet har du av skogsbruk i Sverige senaste 50 åren


Jag har bedrivit skogsbruk i 35 år nu. Och har under de senaste åren även skaffat en akademisk utbildning i ämnet.

En viktig aha-upplevelse har varit att skogsbruk är för komplext och tidsmässigt utdraget för att man ska kunna uttala sig enbart baserat på några generationers livserfarenhet.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).