Skogsmiljö och Trädlära

Frihuggning ek

18 inlägg 2057 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Frihuggning ek

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#831366 Jag har en naturvårdshuggning på gång. Har börjat frihugga en ek, såg lika dant ut på hitsidan som det gör på bortsidan i bilden . Alltså tätt.

1707170967_img_20240205_150732_749.jpg


Är ek känslig för friställning? Kan man göra något som ökar chansen att det överlever? Är redan halvdött.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Frihuggning ek

anersimyra  
#831373
Mangan skrev:Jag har en naturvårdshuggning på gång. Har börjat frihugga en ek, såg lika dant ut på hitsidan som det gör på bortsidan i bilden . Alltså tätt.

1707170967_img_20240205_150732_749.jpg


Är ek känslig för friställning? Kan man göra något som ökar chansen att det överlever? Är redan halvdött.

Har eken dålig vitalitet, är hårt beskuggad och växer på en plats med låg bonitet så finns en stor risk för s.k ljuschock. Men med ledning av bilden så kommer nog eken enbart må väl av en ordentlig frihuggning.

Avatar Fallback

Re: Frihuggning ek

Lindveden  
#831376 Håller me "anersimyra". Frihugg eken 👍

Avatar Fallback

Re: Frihuggning ek

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#831388 Gammal åkermark i en sluttning, skulle tippa på bra bonitet. Då fortsätter jag och tar bort alla gran.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frihuggning ek

JensSkoog  
#831492 Frihuggning och senn stamkvista och städa upp i kronan, annars blir det en skicklig "sparbanksek".
Men, eken på bilden ser lite långt kommen ut med röta.
Bästa växten på ekar här får man när de kommer upp mellan granar och går efter
ljuset innen man friställer dom och stamkvistar.

Avatar Fallback

Re: Frihuggning ek

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#831498 Sparbanksek får nog anses vara målet ändå. Tyvärr är det ganska mycket röta i den, men en död ek är också naturvård

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frihuggning ek

JensSkoog  
#831501
Mangan skrev:Sparbanksek får nog anses vara målet ändå. Tyvärr är det ganska mycket röta i den, men en död ek är också naturvård

Förstår.
Lämna den som den är, men jag skulle nog rekommendera att ta bort dom långa grenarna längst nere.
De slutar inte växa, och blir ofta så långa att de bräcker av och skadar trädet mer. Senn kan den
leva i många år. Ekar är tuffa!

Användarvisningsbild

Re: Frihuggning ek

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#831504 Sedan är det bara en mulmholk som saknas.😀

Som jag förstått det så är det ett bättre insektshotell.

Användarvisningsbild

Re: Frihuggning ek

Vildmark  
#831511 En ekoxekompost av död ekved i olika stadier så kanske det kommer ekoxar och lägger ägg. Ekoxens larver lever i 5 år innan de blir skalbaggar, de är beroende av grova och döda ekar.

Användarvisningsbild

Re: Frihuggning ek

anersimyra  
#831517
Mangan skrev:Sparbanksek får nog anses vara målet ändå. Tyvärr är det ganska mycket röta i den, men en död ek är också naturvård

Är den i mindre bra skick med röta så är den en utmärkt kandidat för s.k veteranisering som syftar till att öka trädets ålder på konstgjord väg. Man kan t.ex skapa en holk för Uggla genom att en bit upp i stammen såga ut en ”tårtbit.” När man har plockat ut ”tårtbiten” så karvar man ur en större hålighet och då gärna nedåt i stammen. Botten på håligheten fyller man sen med sågspån, ekollon, löv och pinnar. Sen sågar man till ”tårtbiten” så att endast bark och splintved sparas, kvarvarande bit blir alltså framstycket på holken. Sen är det dags att ta upp ett lämpligt hål i framstycket och därefter återmontera detta på stammen. Finns redan håligheter men inga större ingångar till håligheten så är förstås det enklaste att såga upp ingångar till håligheten. Lägg även gärna samman nedfallet material i högar invid stammen vilket snabbt kommer att attrahera ett stort antal organismer 🪰🐛🕷️🪲🪳🐌🐞🐜🦉🦇🐦‍⬛🙂👍

Avatar Fallback

Re: Frihuggning ek

Heba  
#831528 Kan man stamkvista grova grenar på en äldre frisk ek? Tex 30 cm grova

Användarvisningsbild

Re: Frihuggning ek

anersimyra  
#831529
Heba skrev:Kan man stamkvista grova grenar på en äldre frisk ek? Tex 30 cm grova

Visst kan man göra det..🙂

Användarvisningsbild

Re: Frihuggning ek

JensSkoog  
#831543
Heba skrev:Kan man stamkvista grova grenar på en äldre frisk ek? Tex 30 cm grova

Var mycket ek på ön där jag vux upp, och dom kvistades (hamlades) hela tiden utan att det tog livet av dom.
Tidigare var det också vanligt att dom som ägde grova ekar sålde bitar av kronan till skeppsbygging.
Då kom huggarlag och skar ner mycket grova grenar som passade till spant, och eken levde lika bra efterpå.

Avatar Fallback

Re: Frihuggning ek

Lindveden  
#831620
1707310119_img_20240207_134754_mp.jpg
$matches[2]
Ska denne ek oxå stamkvistas😆😉

Avatar Fallback

Re: Frihuggning ek

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#831729
Heba skrev:Kan man stamkvista grova grenar på en äldre frisk ek? Tex 30 cm grova


Gör det rätt ofta på ekar i åkerkant och eken är troligen det trädslaget som hanterar det bäst.
Ska resultatet bli bra så behöver snittet vara rent och snyggt utan brottytor och så nära lodrätt som möjligt så det inte blir en samlingsyta för vatten.
Att först kapa 1-2 dm ut och därefter renskära är ofta en bra idé.
På andra trädslag ska man vara rädd om grenkudden men det jag sett på ek är att övervallar fortare om man sågar direkt mot stammen.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).