Skogsmiljö och Trädlära

Bäver

10 inlägg 1555 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bäver

Riga  
#817732 Har fått avverkningshjälp längs stranden där jag tänkt friställa björkarna.
Nu har en bäver börjat fälla dem åt mig. Redan hunnit med ett femtontal.
Finns nåt man kan göra förutom att ta kål på dem.
Hönsnät runt de träd man vill ha kvar?
Tjära/måla nederdel på stammen?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Bäver

Brozzlaren  
#817779 Dom är svåra att komma åt nu i höstmörkret, dessutom så är det ju extremt höga flöden, bävern har fördel nu. Annars är nog bly bästa medicinen, det är väl vinterförrådet som han jobbar med nu. vet ju inget om vad du har för vattendrag, sjö damm eller vattensjuka områden. Hursomhelst så har jag småbäckar som det blir höga flöden i med jämna mellanrum, där anfaller dom med jämna mellanrum in i dammar och gräver gärna gångar i dammvallarna, dämmer upp och sätter igen trummor, kort sagt ställer till ett helsicke. 2009 kom dom 2 första, ett kul inslag tyckte grannarna då och bad för deras liv, jag låg lågt och bidade tiden, efter ett tag så hördes tillmälen som gick åt rätt håll " en sån jävla vandal". 9 kvällar satt jag innan jag fick en av dom varvid den andre flyttade. Det var ganska lugnt, enstaka besök men jag var aktiv och störde så mycket jag kunde, använde mig av allt möjligt i kemikalieaffären, bara det luktar, men prova du en sprayflaska med ättika kan gå.
2017 var nästa gång det serverades bävergryta.
Nu har dom slagit till med full kraft igen, vet inte alls hur detta kommer att sluta, dom har vattenminerat Boråsbanan, Infranord var med grävmaskin häromdagen och ställde till en flodvåg, det gick vägen den här gången. Bävern är dock kvar vilsen ock förbannad, gnager lite överallt.
Du får prova att störa den, så får vi uppdatera efter hand, det borde vara fler på forat som har bäverproblem.

Avatar Fallback

Re: Bäver

Riga  
#817782 Tack för utförligt svar.
Det konstiga är att det är vid stranden av en stor sjö, 5*15 km. Finns lite bryggor och småbåtar så de verkar helt ohämmade. Där de fällt nu är precis vid den lilla samfällda bryggan.
2 kilometer bort finns en liten å som rinner ned i sjön men inget närmare än så vad jag vet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bäver

Brorsan  
#817788 Hemma hade vi en hydda i saltsjön,
Värmdö.
I en liten grund vik med gott om asp i närheten.
Dom bodde där ett par år innan grannen, en sommarstugeägare, tröttade ut dom så dom flyttade.
Det finns bäver lite här och där i skärgården.
Vattenståndet håller sig tydligen inom marginalerna för hyddor.

Användarvisningsbild

Re: Bäver

anersimyra  
#817892
Brorsan skrev:Hemma hade vi en hydda i saltsjön,
Värmdö.
I en liten grund vik med gott om asp i närheten.
Dom bodde där ett par år innan grannen, en sommarstugeägare, tröttade ut dom så dom flyttade.
Det finns bäver lite här och där i skärgården.
Vattenståndet håller sig tydligen inom marginalerna för hyddor.

Runt 1995 gick kamraten i land på det här ön då den medhavda jycken behövde skita. Tillbaka på båten så påstod han sig ha sett spår av bäver, vilket jag bestämt sa var omöjligt. Men då han fortsatt envist hävdade att spåren tydde på bäver så tog vi jollen tillbaka till ön. Vid tillfället fanns på ön ett antal oxlar som till min häpnad bar tydliga spår av bävergnag, även marken var full med spån samt att där fanns tydliga ”bäverstigar” i gräset. Jag tog med ett antal spånor som jag senare sände till Jan Danielsson som vid tiden var programledare för ett naturprogram tillsammans med Charlott Permel. En tid senare ringer Jan och bekräftar att det absolut är frågan om spån från bäver. Jan gissade att bävern, antingen i storm, ”blåst över” från Finland, alternativt att den drabbats av hjärntumör och navigerat fel med tanke på lokalen. Hur som helst så visade en senare undersökning att bävern byggt en hydda under en brygga i saltsjön. Oxelträdet på bild torde vara det i dag enda kvarvarande trädet efter bäverns härjning..👹. https://www.azotelibrary.com/image/Ön-lygna-i-stockholms-yttre-skärgård/262692

Användarvisningsbild

Re: Bäver

anersimyra  
#817894
1699551112_img_5324.png
. Länken funkade inte som tänkt..🤔

Avatar Fallback

Re: Bäver

Belzambix  
#817939 Hade problem med bäver på svärfars fastighet för några år sedan. Nätade in de viktigaste asparna som vi ville ha kvar med hönsnät och de har klarat sig bra. Detta i södra Sverige så inget problem med snö.

Användarvisningsbild

Re: Bäver

Brozzlaren  
#817963 Verkar som om våran bäver har direktkontakt med EU-parlamentet, Usch vilket fult ord. Naturrestaurering? Jag och bävern drar åt helt olika håll, börjar tro att bävern tar hem spelet. Filosofera över möjligheten att limma fast mig någonstans med krav om att samhället ordnar ny bostad till oss här så får bävern ta över.

Avatar Fallback

Re: Bäver

LesterCGarreth  
#818171 Man kan väl skjuta dem om man vill, men om de inte orsakar jättestora skador kan man väl låta dem va. Men när de bygger igen vägtrummor kan de orsaka stora skaror genom översvämningar.

Gillar själv bävrar och särskilt de som fäller en massa träd för en sur granne jag har....

Användarvisningsbild

Re: Bäver

Brozzlaren  
#818212 Jo för allan del, smakar helt ok. 😉

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).