Skogsmiljö och Trädlära

Skydda skogen tar till nya grepp

35 inlägg 5652 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skydda skogen tar till nya grepp

Sjögården  
#815793 Gå gärna in på skogsmonitor.se eller googla ”skogsmonitor” så kan ni prova skydda skogens nya bevakningsinstrument på var det finns miljövärden att inventera och skydda.
Även jag som har huggit hårt finner gammal skog på min fastighet , värd att inventera på detta instrument sponsrat av Postkodlotteriet..😠



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skydda skogen tar till nya grepp

MrOlsson  
#815796 Krävs ju ingen avverkningsanmälan för att gallra eller underväxtröja.

Avatar Fallback

Re: Skydda skogen tar till nya grepp

Bosse1  
#815798 Guld det här 👍 bättre än skogsbruksplan 😎

Användarvisningsbild

Re: Skydda skogen tar till nya grepp

Knagge  
#815805 Som skogsägare är det skrämmande att postkodlotteriet kan stödja sån här skit.
Förstår dom inte att de kan förstöra för släktgårdar och skogsägare och lägga en död filt över många bygder. Usch och fy för såna idioter.

Användarvisningsbild

Re: Skydda skogen tar till nya grepp

Rossignol  
#815815 Det finns ju även positiva sidor av det hela. Då det går att se avverkningsanmälningar så kan vi se var grannar ska avverka. Det är ju inte så kul att komma till sin skog och se att grannen kalhuggit intill fastighetsgränsen. Helt plötsligt står den egna skogen oskyddad i vindfånget.

Avatar Fallback

Re: Skydda skogen tar till nya grepp

r93  
#815820
Rossignol skrev:Det finns ju även positiva sidor av det hela. Då det går att se avverkningsanmälningar så kan vi se var grannar ska avverka. Det är ju inte så kul att komma till sin skog och se att grannen kalhuggit intill fastighetsgränsen. Helt plötsligt står den egna skogen oskyddad i vindfånget.


Men vad ska du göra åt det?
Stoppa dennes avverkning?

Rågrannar ska man hålla sig väl med, jag har passat på att avverka när en granne har gjort det för att utnyttja vägar på bästa sätt, likaså har grannar till mig passat på när jag avverkat, då kan man köra över varandras marker utan att förstöra.

Kommunikation och samarbete är guld värt på landet.

Avatar Fallback

Re: Skydda skogen tar till nya grepp

Alvarsson  
#815821 Otroligt viktigt.

Användarvisningsbild

Re: Skydda skogen tar till nya grepp

Rossignol  
#815826
r93 skrev:
Rossignol skrev:Det finns ju även positiva sidor av det hela. Då det går att se avverkningsanmälningar så kan vi se var grannar ska avverka. Det är ju inte så kul att komma till sin skog och se att grannen kalhuggit intill fastighetsgränsen. Helt plötsligt står den egna skogen oskyddad i vindfånget.


Men vad ska du göra åt det?
Stoppa dennes avverkning?

Rågrannar ska man hålla sig väl med, jag har passat på att avverka när en granne har gjort det för att utnyttja vägar på bästa sätt, likaså har grannar till mig passat på när jag avverkat, då kan man köra över varandras marker utan att förstöra.

Kommunikation och samarbete är guld värt på landet.



Jag håller helt med dig. Men det är ju svårt att samverka om man inte har någon kontakt eller dåligt kontakt med sin rågranne. Vi kan ju inte tvinga våra rågrannar att meddela oss. Får man syn på avverkningsanmälan så kanske man hinner kalhugga innan det blåser sönder.

Avatar Fallback

Re: Skydda skogen tar till nya grepp

r93  
#815827 Nu har jag kollat min egna fastighet på sidan…
Herregud vad fel det är!

En plantering som är närmare 20 år är markerad som genomförd avverkning, en bit bort är en 10 år gammal plantering omarkerad ?

Potentiella höga naturvärden över så gott som all stående skog, 60 årig ren granskog är lila, gammal hagmark med flera hundra år gamla ekar är grönt, all lövskog jag har är grönt.

Så här fel får det ju inte vara!

Edit: med grönt menar jag att det är skogsgrönt, ingen markerad färg.

Jag slog på alla filter och mina områden med lövskog och bland annat NS med de gamla ekarna är omarkerade…..

Användarvisningsbild

Re: Skydda skogen tar till nya grepp

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Skydda skogen tar till nya grepp

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#815849
r93 skrev:Nu har jag kollat min egna fastighet på sidan…
Herregud vad fel det är!.

Samma här. En avverkning på 80-talet är markerad som "Potentiell äldre skog & kontinuitetsskog". På grannens skifte kan man däremot se både "Avverkningsanmälan" och "Utförda avverkningar" som är ganska OK. Som tur är finns det inga naturvärden eller formella skydd på marken eller i närheten 👍

Avatar Fallback

Re: Skydda skogen tar till nya grepp

r93  
#815858

Den kräver en egen tråd tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Skydda skogen tar till nya grepp

r93  
#815859 Dom måste ju ha använt samma instrument som den bedrövliga GFC-mätningen?

Centrala Kalmar består till hälften av ”troliga höga naturvärden” och ”potentiellt äldre skog eller kontinuetsskog”

Vad ska man säga?

Avatar Fallback

Re: Skydda skogen tar till nya grepp

jannee  
#815867 Tänker man efter lite före är det inte alls svårt eller omöjligt att få sina hyggesanmälningar godkända utan förbehåll.
Gallra bara först bort de träd som har s.k. höga naturvärden + en ordentlig hyggesrensning något år senare gör du din hyggesanmälan.
Vill du spara något stort träd gör du dock så, men till vilken nytta, dessa blåser tyvärr oftast omkull vid nästa storm, framförallt om eller när de har sina löv kvar.
Har själv gjort detta och aldrig fått något förbehåll eller förbud.
När man är certifierad måste man lämna högstubbar, asp är det lämpligaste trädet att då nyttja.
När man avverkar en asp kommer det alltid senare upp en massa rotskott men gör du en högstubbe kommer det upp en betydlig mindre mängd rotskott.

Användarvisningsbild

Re: Skydda skogen tar till nya grepp

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#815879 Sicken skitsida, kollade mitt egna, mina averkningsanmälningar hamnade ute på grannens åkermark flera hundra meter fel

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).