Skogsmiljö och Trädlära

Kronutglesning på tall: orsak?

13 inlägg 1258 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kronutglesning på tall: orsak?

Torbjörn Johnsen  
#810969 När jag var uppe i Värmland senast såg jag en hel del kronutglesning på tall. Mest påtaglig på äldre tallar och i vissa fall mycket kraftig. Åkande efter 45:an och E18 kunde jag se skadorna från Värmlandsbro/Segmon till en bit öster om Karlstad.

Det som ser ut att ha hänt är att barren på fjolårsskotten har ramlat av. Enligt uppgift ska många tallar sett bruna ut tidigare i sommar. Det går även att se på yngre tallar (10+ år) men där ser de inte så påtagliga ut eftersom årsskotten utgör en relativt stor andel av grönmassan.

När man tittar på de yngre tallarna liknar skadorna angrepp av tallstekellarver. Men de brukar inte ge sig på såpass gamla tallar (30-70 år) och framför allt brukar sådana angrepp inte resultera i en massa bruna barr.

Just nu kan man se att många tallskogar får gulnande treårs- och ibland tvåårsbarr och det är helt normalt och naturligt. Men den här avbarrningen skedde mycket tidigare i sommar och talkronorna ser verkligen eländiga ut.

Finns det några idéer eller teorier om vad det kan vara?

En del a



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kronutglesning på tall: orsak?

laguma  
#810973 Märgborre.

Användarvisningsbild

Re: Kronutglesning på tall: orsak?

Torbjörn Johnsen  
#810979 Nej, det tror jag inte. De angriper årsskotten som då ramlar av. Här är årsskotten intakta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kronutglesning på tall: orsak?

laguma  
#810980 Ja då vete f.

Användarvisningsbild

Re: Kronutglesning på tall: orsak?

Sjögården  
#810983 Röd tallstekel tror jag, kommer ibland men är inte mycket att oroa sig för om nu inte märgborren tar årskottet samtidigt..

Avatar Fallback

Re: Kronutglesning på tall: orsak?

alias  
#810985
Sjögården skrev:Röd tallstekel tror jag, kommer ibland men är inte mycket att oroa sig för om nu inte märgborren tar årskottet samtidigt..


Jag är också benägen att lägga min röst på röd tallstekel.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Kronutglesning på tall: orsak?

Torbjörn Johnsen  
#811021 Det som talar mot tallstekeln är att de här barren blev röda/bruna innan de ramlade av. Tallstekeln käkar ju bokstavligen upp barren som ju då inte kan sitta kvar och bli röda? Jag har heller aldrig sett att talsteklar gett sig på så gamla tallar, så högt upp. Å andra sidan kanske man inte ser en tallstekel i en tallkrona med blotta ögat från marken?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kronutglesning på tall: orsak?

HannuRöj  
#811030 Har ni större märgborre där? 🤔
Nedersta bild i vänster, kronan ser likt ut.
https://metsainfo.luke.fi/fi/cms/opas/t ... navertaja#

Användarvisningsbild

Re: Kronutglesning på tall: orsak?

HannuRöj  
#811031 Eller är det samma sak som märgborre? 🤔

Användarvisningsbild

Re: Kronutglesning på tall: orsak?

Torbjörn Johnsen  
#811034 Tittar man på den bilden så är det årsskotten som viker ner sig. Fjolårsskottens barr ser helt intakta ut. På tallarna jag har sett är det tvärt om. Jag skulle gissa på någon svampsjukdom, typ tallskytte. Har dock aldrig sett på såpass gamla tallar förut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kronutglesning på tall: orsak?

anersimyra  
#811048 I de reservat där jag arbetar är mängder av de äldre tallarna svårt utglesade, det är då tallar i åldern från ca 100 år och uppåt som är värst drabbade.

Avatar Fallback

Re: Kronutglesning på tall: orsak?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#811055 PÅ NÅGRA PLATSER I i Dalarna längs huvudvägarna har jag sett en handfull fritt stående praktfuror, typ överstående frötallar . Välkronade och yppiga, som blivit helt torra i sommar. Dött.
Den första jag såg står nån km norr Avesta. Första tanken var ”vad konstigt, är det vägsalt??”. För den står ”nedströms” vägdiket.
Sen tog det tvärslut med en fin tall några km norr Bjursås. Men på ”ovansidan vägen” ovanpå en skaplig skärning. Sen har jag sett några fler, kanske totalt en handfull. Jag vill tro att det är junitorkan. Kan det vara så att svår torka tidigt på växtsäsongen drabbar en känsligt fas i årstillväxten? Att årsskotten inte stänger utan står mer öppna och läcker rakt ut genom klyvöppningarna den tiden?

Användarvisningsbild

Re: Kronutglesning på tall: orsak?

HannuRöj  
#811062 Det är alltid flera orsak.
Först kommer torka och värme, som gynnar insekter, som i sin del sprider svampsjukdomar.
Tallskytte är väl inte helt omöjligt. Vanligtvis ha svampsjukdomarna flera sälsynta varianter.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).