Skogsmiljö och Trädlära

Restaurering efter flottningsepoken

3 inlägg 1291 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Restaurering efter flottningsepoken

Elis76  
#809917 I Norrbotten har länsstyrelsen initierat flera projekt att restaurera biflöden till ett antal älvar efter flottningsepoken.

Av en händelse såg jag att det sker på fler ställen i Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/ammeran-restaureras-efter-flottningsepoken-kommer-ta-flera-ar



   TS
Användarvisningsbild

Re: Restaurering efter flottningsepoken

Camaro1969  
#809954 verkar finnas hur mycket pengar som helst till vissa vansinnesprojekt, men att förse barnen med mjölk i skolan kan ibland vara ett problem?

Användarvisningsbild

Re: Restaurering efter flottningsepoken

Elis76  
#809964 Innan flottningsepoken tog fart hade vi i Torne Älv två floder, vårfloden och midsommarfloden.

I och med att flottningen tog fart, rensades Torne älv samt samtliga biflöden från sten och naturliga klippor i älven sprängdes bort.
När flottningen upphörde tog även skogsdikningen fart på båda sidor om älven.

Kontentan av detta är att vid regn rinner allt vatten via samtliga diken direkt till närmaste biflöde och ut i Torne Älv. Vattnets naturliga framfart bromsas inte längre upp vilket medför att vattennivån i vattendragen varierar mycket stort. Den naturliga sandbotten som funnits i älven håller sakta men säkert på att spolas ut i Bottenviken vilket vi kan se på fisket när föryngringsplatserna försvinner.

Förutom en stor påverkan på fisket, sjunker även grundvattnet vilket påverkar enskilda brunnar samt att skogsmarkerna sakta torkar ut.

Vi som har våra marker här uppe i direkt anslutning till Torne Älv ser återställning av vattendrag med helt andra ögon och definitivt inte som vansinnesprojekt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/utokad-varning-for-oversvamning-i-tornedalen

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).