Skogsmiljö och Trädlära

EU-rådet antog restaureringslagen

31 inlägg 4531 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: EU-rådet antog restaureringslagen

jannee  
#835210 Undrar om man skulle kunna få pengar retroaktivt ?
Troligtvis höggs skogen ned på mina mossodlingar någon gång på 1700 eller 1800 talet, de fanns i alla fall upptagna som mossodlingar vid laga skiftet.
Jag har för ca 50 år sedan återbeskogat dessa mossodlingar, m.a.o. föregått som ett gott exempel. 😀
Återväta genom att täppa ingen diken är jag dock måttligt intresserad av 👎

Användarvisningsbild

Re: EU-rådet antog restaureringslagen

Lappskog  
#835211 r93. Du har helt rätt i att priset varierar men jag skulle inte ha ngt emot 600kr per ton och år för kolsänka som extra inkomst 😀 beroende på mark så kan det bli en hel del med tillväxten i gallringskog och troligtvis mkt lönsammare än gallring.

Avatar Fallback

Re: EU-rådet antog restaureringslagen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#835215 Dröm vidare men kolsänkan i din skog kan de uppnå helt gratis genom att hitta knärötter och hackspettar.

Avatar Fallback

Re: EU-rådet antog restaureringslagen

Bosse1  
#835216 Kom ihåg att rasera först annars blir det ingen restaureringspeng 👍

Användarvisningsbild

Re: EU-rådet antog restaureringslagen

svampbob  
#835223 Den här repliken av Snyggbonde är fantastisk och visar att alla är sig själv närmast.

https://twitter.com/snyggbonde/status/1 ... yx8Jw&s=19

Avatar Fallback

Re: EU-rådet antog restaureringslagen

isteskog  
#835227 Den snor jag! Kan vara bra om det blir debatt på Fb...... 😉

Avatar Fallback

Re: EU-rådet antog restaureringslagen

r93  
#835237
Lappskog skrev:r93. Du har helt rätt i att priset varierar men jag skulle inte ha ngt emot 600kr per ton och år för kolsänka som extra inkomst 😀 beroende på mark så kan det bli en hel del med tillväxten i gallringskog och troligtvis mkt lönsammare än gallring.


Får du betalt för att lagra kol, kommer du få betala för att ta ut kol med, det är bra naivt att tro annat.

Användarvisningsbild

Re: EU-rådet antog restaureringslagen

Badger  
#835303
Skogsola skrev:Dröm vidare men kolsänkan i din skog kan de uppnå helt gratis genom att hitta knärötter och hackspettar.


Ligger något i det antagligen. Fast inte helt gratis... de måste lägga lite kaffepengar på att utbilda skogsinventerare först.

Avatar Fallback

Re: EU-rådet antog restaureringslagen

PAA  
#835308
Lindveden skrev:
r93 skrev:
Det luktar bluff om mycket runt det här, jag lyssnade på ett inslag från Vetenskapsradion om ersättning för ”biologisk mångfald” i skogen, någon siffra nämndes inte, likaså var ett problem där att ”det måste ju vara för evigt” det gjorde ingen nytta om det bara var på 10-20 års sikt.


Samtidigt, vilken tidsepok anser eu att det ska restaureras till? 1800-tal,1600-tal,1100-talet? Vilken e den mest idylliska tidsepok för eu?
Naturen förändras ju ständigt oavsett människan påverkan.
Men men börja i städerna vetja, plugga igen alla dräneringar osv osv så har vi snart Mälardalen under vatten igen o Göteborg består av en gyttjepöl igen 😉


Verkar som Sverige utgår på förindustriell tid, medans övriga EU-länder avser vid sitt EU-inträde. https://www.lrf.se/sakomraden/restaurering/

Användarvisningsbild

Re: EU-rådet antog restaureringslagen

Badger  
#835313
PAA skrev:Verkar som Sverige utgår på förindustriell tid, medans övriga EU-länder avser vid sitt EU-inträde. https://www.lrf.se/sakomraden/restaurering/


Intressant. Finns det några årtal att förhålla sig till i vad EU bestämt? Annars finns det uppenbar risk att vissa länder agerar självplågare och andra står vid sidan och tittar på.

Avatar Fallback

Re: EU-rådet antog restaureringslagen

Lindveden  
#835314
PAA skrev:
Lindveden skrev:
r93 skrev:
Det luktar bluff om mycket runt det här, jag lyssnade på ett inslag från Vetenskapsradion om ersättning för ”biologisk mångfald” i skogen, någon siffra nämndes inte, likaså var ett problem där att ”det måste ju vara för evigt” det gjorde ingen nytta om det bara var på 10-20 års sikt.


Samtidigt, vilken tidsepok anser eu att det ska restaureras till? 1800-tal,1600-tal,1100-talet? Vilken e den mest idylliska tidsepok för eu?
Naturen förändras ju ständigt oavsett människan påverkan.
Men men börja i städerna vetja, plugga igen alla dräneringar osv osv så har vi snart Mälardalen under vatten igen o Göteborg består av en gyttjepöl igen 😉


Verkar som Sverige utgår på förindustriell tid, medans övriga EU-länder avser vid sitt EU-inträde. https://www.lrf.se/sakomraden/restaurering/


Då får dom börja leta gamla kartor då på förslagsvis Riksarkivet eller vart dom ligger hur Sverige såg ut för ca 150-200 års sen då. Hur städer o landsbygd såg ut då.
Men som sagt kan ju va bra om dom tätbebyggda städerna går före i nåt pilotprojekt på några år med restaureringen så får man utvärdera efter det. Skulle va intressant o se alla stadsbor ha stora blötmarks områden utanför sina lägenheter(eller inte) 🤣 🤣

Avatar Fallback

Re: EU-rådet antog restaureringslagen

Brorsan  
#835351 Stockholm hade 1850 90 000 invånare.
År 1900 var det 300 000.
Det räcker ju att återställa stockholms natur till år 1900.
Återställa stockholms förorter till jordbruksmark, då blir det inte många hus kvar!
Dagens skog får nog huggas igenom ordentligt, tittar man på gamla bilder är skogen väldigt gles, pga vedbrand och skogsbete.

Avatar Fallback

Re: EU-rådet antog restaureringslagen

Tralsmo  
#835354
Brorsan skrev:Stockholm hade 1850 90 000 invånare.
År 1900 var det 300 000.
Det räcker ju att återställa stockholms natur till år 1900.
Återställa stockholms förorter till jordbruksmark, då blir det inte många hus kvar!
Dagens skog får nog huggas igenom ordentligt, tittar man på gamla bilder är skogen väldigt gles, pga vedbrand och skogsbete.



Så ser de nog ut överallt.

P mina fastigheter så ha skogsvolymen ökat ordentligt bara sen 50tal.

På första halva av 1800tal så va åker å betesmark minst 50% av 400ha.

Men si kossor är inte klimatvänligt.

Frågan är om inte plantager är de mest klimatvänliga ändå.

Avatar Fallback

Re: EU-rådet antog restaureringslagen

Lindveden  
#835368 Undrar hur eu motiverar restaureringen av natur om man ska va tvungen o hugga ner sin skog på gammal torv eller åkermark med även brytningen av stubbar o dyl sen. Snacka om näringsläckage
Politikerna måste ju ha många lösa skruvar o inte bara en😉

Avatar Fallback

Re: EU-rådet antog restaureringslagen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#835423 Om vi gör som andra länder och tar vårt EU-inträdesår som referens så är vi i ett utmärkt läge. Då 1995 hade det naturvänligare skogsbruket beslutats men inte slagit igenom i större utsträckning. Väl rensade hyggen. Avoghet mot löv, mot självföryngring och ganska schematiskt skogsbruk överlag.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).