Skogsmiljö och Trädlära

Att förebygga skogsbrand och minimera brandspridning

4 inlägg 1190 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Att förebygga skogsbrand och minimera brandspridning

skogshare  
#803147 Med anledning av den skrämmande torkan och utan mycket hopp om bättring, vore det intressant att höra vilka strategier och funderingar ni har runt om i landet när det gäller att framför allt förebygga skogsbrand men också minimera spridningen om elden väl får fäste.

Vilka förutsättningar för extrema skogsbränder skiljer Sverige från Kanada och USA?



   TS
Avatar Fallback

Re: Att förebygga skogsbrand och minimera brandspridning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#803156 Mina erfarenheter från sex nätter som frivillig under branden 2014 är att om det är något som verkligen brinner så är det den populära döda veden.

Avatar Fallback

Re: Att förebygga skogsbrand och minimera brandspridning

Sture Andersson  
#803157 Ja nu vill det till att inte vara ute i skogen med någon typ av maskiner , vet inte hur det verkar men vist borde det vara averkningsförbud ,grävning ,röjning ,markberedning , skotning , ja allt vad maskiner heter i skogen nu.

Användarvisningsbild

Re: Att förebygga skogsbrand och minimera brandspridning

skogshare  
#803161
Skogsola skrev:Mina erfarenheter från sex nätter som frivillig under branden 2014 är att om det är något som verkligen brinner så är det den populära döda veden.


Rimligtvis måste det införas en gräns för hur mycket död ved som ska få lämnas kvar i skogen. Detta måste såväl miljövännerna som ansvariga politiker och myndigheter inse.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).