Skogsmiljö och Trädlära

Skogsbrand utanför Sala

277 inlägg 121056 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: skogsbrand

Fredrik Reuter  
#287928 Karl Hedins ledning tror på att kunna såga upp till 90% av timret från de branddrabbade områdena.
Förhoppningen är att bara barken är skadad på brandtimret och tester kommer göras på det sågade materialet. Sågen in Karbenning ska användas.
Det är dock för tidigt att börja ta reda på virket ännu, det brinner fortfarande i backen.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 841196.ece


Här är också en video från väg i brandområdet.


Avatar Fallback

Re: skogsbrand

Skogsforskare  
#287949 Jag hoppas ni lägger märke till att det bitvis är grönt i dikena och att björkarna står med löven kvar längs vägen. En skogsbrand dödar ju inte hela skogen.

Användarvisningsbild

Re: skogsbrand

Fredrik Reuter  
#287950 Hej,
Vad kommer det sig att inte hela skogen brinner upp, vill du utveckla för oss intresserade?

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

tallen100  
#287963 Sur björk brinner inte, det vet väl alla ;)

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

Skogsforskare  
#287964 Att inte hela skogen brinner upp beror helt enkelt på att den är för blöt, har för lite torrt bränsle, att vinden lokalt tryckte undan lågorna, topografi, osv.
Man måste komma ihåg att när det brinner så skapas det en luftrörelse utifrån in mot branden, som i praktiken motverkar spridning. Samtidigt gör vinden att elden trycks i vindriktningen. Det här gör att en skogsbrand inte rör sig linjärt utan väldigt oregelbundet och hoppande. Den sveper snabbt förbi vissa områden men står still och förbränner allt i andra områden. Därför kan det ofta bli kvar helt obrända områden mitt inne i stora brandfält.

Användarvisningsbild

Re: skogsbrand

Peteflamingstar  
#287966
Skogsforskare skrev:Den sveper snabbt förbi vissa områden men står still och förbränner allt i andra områden. Därför kan det ofta bli kvar helt obrända områden mitt inne i stora brandfält.


Ett exempel på det sistnämnda fanns med som bild på framsidan till Fagersta Posten någon dag i förra veckan. En gård vid Snyten hade fotats från luften, alla ekonomibyggnader samt skogen runt gården var nedbränd men boningshuset stod helt oskadat kvar i mitten. Helt otroligt.

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

Burnboss  
#287968 Tyvärr får vi nog se fler av dessa katastrofbränder under torra somrar. Räddningstjänsten har idag väldigt begränsade möjligheter att bekämpa skogsbränderna, kunskapsmässigt men framförallt lagmässigt. Det bästa men även det svåraste sättet att bekämpa en skogsbrand är att med en rätt kontrollerad eld bränna upp bränslet för den okontrollerade skogsbranden. En så kallad moteld. Idag får räddningstjänsten inte använda sig av denna metod som med stor framgång används i brandfrekventa områden ute i världen. I Sverige läggs resurser på att ta upp brandgator som är verkningslösa om man inte använder dessa för att anlägga moteld. En effektiv brandgata kan bestå av en 50 cm. bred mineraljordsträng om man använder moteld. Utan moteld hoppar en skogsbrand ledigt över en 100 meter bred brandgata vid rätt förhållanden. Dessutom finns ju i ett brand område ett stort antal färdiga brandgator, vägar, myrar och vattendrag bl.a. att anlägga en moteld ifrån.
Heliresurs idag används för att slå ned lågor i brandfronten vilket medför stor risk för återantändning och försvårar efter släckning, istället för att blöta ner skog och bränsle en bit framför brandfronten. Detta för att bromsa nef branden och göra det svårt för den att ta sig vidare.
Men framförallt så borde det krävas att skogsmaskin förare lär sig att undvika att sätta sig i dessa situationer. Kör själv maskin och markberedare sedan snart 40 år och vet hur det känns när det börjar ryka på hygget.

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288310 Så har då den samlade "expertisen" enhälligt dömt en enskild maskinförare som skyldig.
Detta givetvis eftersom han befinner sej längst nere på näringskedjan medan dom byråkrater som sitter i sina kontorsbyggnader högljutt ropar att man "måste stå stilla när det är brandfara"

Vad ska man som maskinförare göra då?

Man har ett kontrakt på en viss årlig areal,kör man inte kanske man förlorar jobb nästa år,kör man inte har man inget att betala räkningar med.och kör man och det börjar brinna nånstans i närheten så är det givetvis en skogsmaskin som orsakat allt :mrgreen:

Inte ett kritsiskt inlägg över den inkompetens som släckningsledningen gjorde.Tex i gårdagen Expressen-nät så kom det fram att Armen har bara 1 ( EN !!! ) helikopter att bistå med ,men för att inte bryta mot arbetstidslagen så måste den flyga hem till Luleå för att besättningen skulle sova.....
En annan privat helikopter sändes hem "eftersom den inte behövdes...."

Till dej du olyckliga maskinförare om du läser detta så stå på dej,du gjorde allt rätt.men inkompetenta byråkrater och brandbefäl bär den verkliga skulden till denna katastrof

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

özach  
#288344 jag tycker trots allt att man ska ha resurser att kunna släcka en brand . när det är knastertorrt i markerna. en man på marken som håller koll under arbetets gång och efter
kanske nån timme . inte så dyrt

   TS
Avatar Fallback

Re: skogsbrand

Burnboss  
#288364 Det finns mycket att göra i den här frågan, framförallt så borde entreprenörerna kräva att det tas fram någon form av utbildning. Hur man initialt agerar som maskin förare vid händelse av brand. Under många år jobbade jag med hygges och naturvårdsbränningar och skissade då fram en enkel och bra utbildning . Kollade sedan runt bland entreprenörer men ingen jag frågade var intresserad. Ändå så krävs en massa andra utbildningar av maskinförare, t.ex skötsel skolan som måste förnyas varje år...Ett i mina ögon orättvist ansvar läggs på den enskilde maskin föraren, som sitter i hytten nervös för att tända och piskad att köra.
Tänk vad enkelt man skulle skulle kunna minska risken för sådana här katastrofer. Branden i Västmanland började i storlek med en nytänd campingeld, och en sådan kan de flesta av oss släcka. Sedan krävs att räddningstjänst får mer kunskap om just skogsbränderna och hur elden uppför sig där .

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288377
Simba skrev:Vad ska man som maskinförare göra då?


Man skall fundera på vilket ansvar man tar på sig innan man går med på att köra. Kolla igenom sina kontrakt.

Är det bättre att "byråkrater på kontor" bestämmer när markberedningen får ske? Jag tror personligen att den som kör maskinen har bäst förutsättningar för att avgöra brandrisken, men om han/hon inte vill ta det ansvaret får det väl läggas på någon annan.

(Om föraren är anställd gäller andra ansvarsregler)

Användarvisningsbild

Re: skogsbrand

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288394 Det krävs en särskild utbildning för att få vistas i den brandskadade skogen. Mellanskog lär nog få hålla en sådan kurs http://www.atl.nu/skog/krav-p-utbildnin ... andomr-det
/Niklas

Avatar Fallback

Re: skogsbrand

röjjare  
#288426 Suck. Hur är det möjligt att förbjuda vistelse i skogen? Och med vilket lagstöd?

Användarvisningsbild

Re: skogsbrand

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288457
röjjare skrev:Suck. Hur är det möjligt att förbjuda vistelse i skogen? Och med vilket lagstöd?


Finns säkert någon j-vla paragraf någon stans i lagboken. Om inte annat kan de säkert hänvisa till force majeure. 😡
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: skogsbrand

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288458 Entreprenörerna trycker på om ny praxis http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vas ... -ny-praxis
/Niklas

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).