Skogsmiljö och Trädlära

Älgskadorna raserar ekonomin

597 inlägg 205756 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

T Landström  
#296237
Mangan skrev:Håller med Niking, varför skulle jägarna helt plötsligt jaga urskiljningslöst? Alla skjuter ju inte ens de älgar de får.

Att det var hotade för hundra år sedan när det fanns en ekonomisk mening med att jaga innebär inte att dagens samhälle gör älgen lika eftertraktad.


Att inte alla älgar skjuts kan ju bero på att det inte finns tillräckligt med älg...

Jag tror inte det går att jämföra älgjakten med övrig jakt... Det är många som bara jagar älg...och de som jagar både älg och småvilt så finns det de som bara jagar hare...

Tror inte det går att få alla nöjda vad det beträffar älgstammen och skador på tall...precis som med allt annat här i världen...

Jag vill iaf gärna se älg, rådjur, rävar, grävlingar, harar, mm, mm i min skog...

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296357
T Landström skrev:
Mangan skrev:Håller med Niking, varför skulle jägarna helt plötsligt jaga urskiljningslöst? Alla skjuter ju inte ens de älgar de får.

Att det var hotade för hundra år sedan när det fanns en ekonomisk mening med att jaga innebär inte att dagens samhälle gör älgen lika eftertraktad.


Att inte alla älgar skjuts kan ju bero på att det inte finns tillräckligt med älg...

Jag tror inte det går att jämföra älgjakten med övrig jakt... Det är många som bara jagar älg...och de som jagar både älg och småvilt så finns det de som bara jagar hare...


Men varför skulle inte jägarna bli myndiga och själva kunna reglera älgstammen på samma sätt som de är myndiga och själva tydligen klarar av att reglera rådjur, hare m.m.?

T Landström skrev:Tror inte det går att få alla nöjda vad det beträffar älgstammen och skador på tall...precis som med allt annat här i världen...


Det ligger nog en del i det...

T Landström skrev:Jag vill iaf gärna se älg, rådjur, rävar, grävlingar, harar, mm, mm i min skog...


Du är m.a.o. beredd att tåla de skador som blir i din skog. Fine! Med vad gör du för att behålla viltet i din egen skog, så att de inte sabbar grannarnas skogar?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

T Landström  
#296366 Älgjakten är något som djupt roat hos dom som jagar älg...

Som jag skrivit så är det inte så mycket skador...
Här omkring värkar självföryngring av tall som gäller...gärna i kombination med markberedning...

Vi har röjt 3 områden i år som det bara är tall och betesskadorna i dom områdena är marginella...
Då kändes det mer surt att vi satte 7000 st granplantor där det nu bara är tall kvar...

En del av grannarna resonerar som ni här på skogsforumet...att det är bättre att låta skogen dö på rot än avverka för det är för dåligt betalt...så det drabbar ju inte dom så mycket...

Jag kan ju bara utgår från hur det ser ut här omkring och här verkar vi ha en bra nivå på älgstammen...
Jagade älg igår med Stora Enso och under dagen hade vi totalt 14 observationer och sköt 3 älgar...

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296462
Niking skrev:
Niking skrev:Kortare älgjakt i Jönköpings län http://www.varnamonyheter.se/artikel/11 ... li-kortare

Hur påverkar det betningsskadorna?
/Niklas


Fler än jag som oroas av detta uttalande http://www.lantbruk.com/ledare/betesska ... orskracker och http://www.lantbruk.com/debatt/kortad-j ... de-forslag
/Niklas


Någon tycker dock att fler borde göra som Länsstyrelsen i Jönlöpings län http://www.lantbruk.com/debatt/fler-lan ... -jonkoping
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

jannee  
#296467 I den skog jag avverkat de senaste 40 åren har jag haft mellan runt 5% tall (allt självföryngrat). Hur jag än försöker kan jag inte få någon tall att bli längre än max 3 meter. Plantor betas och skulle någon planta bli uppåt 2 meter tar älgen den. Ändå finns det knappt varken älg eller rådjur - enligt jägarna.
Så sett var det nog allt bättre förr.
Dessutom har jag nu haft påhälsning av kronhjort - ingen slut på eländet.

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

T Landström  
#296520 Då antar jag att det är glest mellan plantorna...
Våra självföryngrade tallbestånd är det så tätt att det är svårt att gå igenom innan man röjt...

Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296593 Om jägarna inte skjuter fullt för att det inte finns någon älg, hur kan det då komma sig att all tall är sönderbetad. Är det utomjordingar som kommer och knipsar och bryter? Eller är det spökälgen som går i ide under jaktsäsongen?

Fint att det funkar för dig Landström, men här i västra Götaland funkar det inte med självföryngringen.

Bild

Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

isteskog  
#296595 En sorglig men inte ovanlig syn ute i tallmarkerna 😡

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

T Landström  
#296598 Jag bor i norra Dalsland....och det ligger väl i Västra Götaland...

Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296600 Men Mangan - älgarna är inte stationära precis som vi människor. De älgar som åt tall på din mark var kanske på andra marker under jakten. Så vissa jaktlag kan ha gott om älg och skjuter snabbt full kvot medan andra ser älg först när jakten är avslutad. På vintern samlas många älgar där det finns gott om mat och då gärna i en tallungskog.

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296602 Vilket är ett ypperligt exempel på varför vi bör skrota det ineffektiva och kostsamma systemet med älglicensen.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296627 Lfq, jag förstår inte hur det hjälper mina stackars tallar. Om både grannarna och jag får panga lite fler älgar så skall det nog kunna gå att odla tall.

Landström, ni har väl varg som hjälper med älgjakten.

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

T Landström  
#296650 Nopp...inga stationära vargar vad jag har sett...men dom har passerat förbi några gånger...

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

halvproffs  
#296691 Gick idag förbi ett område på ett tunnland som såg för bedrövligt ut för ca 20 år sen. Fick hjälp av en i jaktlaget att röja upp och spara det som var någorlunda oskadat. Efter röjningen klarade sig området bättre från älgarna. Vet ej varför. Idag kan man inte tro att det var så bedrövligt som det var. Jag var nästan lika frusterad som Mangan.

Kommer att bli en, typ andragallring inom dom närmaste åren i.o.m att det inte blev någon 1 gallring.

Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

isteskog  
#296695 Det jag ser i mina 1:a gallringar av sen tidigare älgbetade tallungskogar, är att det finns mycket krök och gnagskador. Blir nog mycket massaved av första stock/kubb pga detta. Bestånden ser bra ut på håll, men synar man stammarna noggrant så syns skadorna :cry:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).