Sågverk (mindre)

Wood mizer hyvel

2 inlägg 954 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Wood mizer hyvel

Mossebo  
#826076 Lite frågor Ang wood mizer och till viss del även logosol och moretens hyvlar.
Jag är på g att införskaffa en nyare bättre hyvel. Pga priset så är det de mindre 2kutter hyvlarna som intresserar mig mest. Ev även modellen med en kutter och sågklinga.

Hur funkar det om man redan har ett färdighyvlat ämne och bara vill köra sidokuttern?
Ex spånta en hyvlad bräda. Måste man plocka ur hyvelstålen ur överkuttern då?
Eller om man i modellen med sågklinga vill klyva ett ämne 2-3ggr. Man kan ju knappast hyvla ner tjockleken varje gång? Något kantverk är d ju inte d förstår jag men 0m man vill ha ut flera 25x25mm ämnen ur en bred 25mm planka så vore det ju smidigt att bara mata igenom den flera gånger.

Wood mizer kvalité överlag? Är van vid gamla gjutjärnsmaskiner så jag kanske blir besviken på stabilitet och ork?

Tanken är att använda den under renovering och tillbyggnad av en ladugårdsbyggnad m.m.

Tid finns ju att köra i en 2kutter. Men rekommendationen kanske är att köpa en 4kutter direkt för att det är en så mycke bättre byggd maskin?
Ös på med era erfarenheter ni som har någon utav dessa maskiner.



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Wood mizer hyvel

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#826258 Jag har en sån 2 kutters hyvel köpt från Logosol men ska vara samma Moretens som nu säljs
under WoodMizers namn.
Ska du bara köra sidokuttern så slår du bara igång den, låter överkuttern stå still.
WoodMizer är bra kvalitet generellt, Logosol känns rasslig i jämförelse det lilla jag provat.
Moretens är Moretens och verkar vara god kvalitet, men en plåthyvel som väger 150kg
kan nog inte jämföras mot en 3 tons gjutjärns koloss.
Sen är ju frågan om du vill ha en gammal maskin, alla vill inte det.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).