Sågverk (mindre)

Nya svärd till Jindra Vertical

6 inlägg 967 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nya svärd till Jindra Vertical

Bst484  
#814201 Jag håller på att renovera upp ett äldre litet sågverk som heter Jindra Vertical. Jag har dock problem att hitta nya svärd till sågen. Är det någon som har koll på var man kan hitta ersättnings svärd? De befintliga har slutat att tillverkas som jag förstått det.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Nya svärd till Jindra Vertical

jsn  
#814240 Hittade HVP och D005 svärd på ebay men vet ju ej kvalitet på dem.

Enligt chainsaw collectors corner ska svärdfäste oregon D005 motsvara Carlton 81/17, Windsor EM eller HP samt GB HVP eller HW.

Enligt forum jag hittade verkar somliga ha använt D005 när det ska vara D009 och andra har fräst upp spår i svärd så då borde det gå att fräsa upp spåret för bultarna på en D009 0,25mm radiellt så det blir 9,5 istället för 9mm...

lita nu inte blint på mig för jag vet inte men det var info jag hittade! 😉

Användarvisningsbild

Re: Nya svärd till Jindra Vertical

Bst484  
#814242 Kanon bra info! Jag var också inne på oregonsvärdet 180RNDD009 inga problem att fixa 9 till 9.5. Skillnaden är som jag ser det att det står 68 drivlänkar på D009 och 60 på mina D005 svärd,vad innebär detta i praktiken?
Som jag förstår det så är även kedjans drivlänkar lite "djupare" på de kedjor jag har. Men hittar ingen info nånstans om det. Drivlänkens djup 6 mm. Noshjulsdjup på svärd 6.3 mm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya svärd till Jindra Vertical

jsn  
#814247 Om jag räknade rätt innebär det att kedjorna blir 38,1mm för korta..
160RNDD009 ska du nog ta istället.

D009 är avsevärt mycket vanligare med 1,5mm spår. Min leverantörer som normalt har ett bra sortiment med många konstiga dimensioner har inte 1,3 som dina nuvarande svärd är.
Skaffar du 1,5 behöver du ju isf byta kedjor också

Det finns ju 3/8LP (low profile) men vad jag tolkar det har du vanlig 3/8.

Användarvisningsbild

Re: Nya svärd till Jindra Vertical

Bst484  
#814251 Tack jsn! Ja det kanske blir så att jag får tänka nya kedjor o svärd. Problemet med min såg är att det är en vertikal såg. Så jag måste ha 18" för att nå ner i "botten" med svärden.
Svärden sitter dubbla, och de sitter mot en elmotor så det finns justeringsmån. Men det enklaste är kanske att tänka nytt. Kedjan jag använder idag har 75 drivlänkar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya svärd till Jindra Vertical

jsn  
#814256 Då har du alltså 15 drivlänkar mer än vad det ska vara till bara ett svärd. Ska du ha 18" bör det därmed bli 83 drivlänkar. Har du gott om justeringsmån åt båda håll funkar väl 82 eller 84 dl också, 81 och 84 är standardlängd hos Oregon.
Jag kan dock beställa hem även 82 och 83 från min leverantör, 82 finns i lager och 83 med längre lev.tid.
Kör du fullmejsel och utan säkerhetsdrivlänk?
Du kan ju PMa om du vill ha mer info..!

Varsågod 😀 det är alltid kul att lösa udda problem som man aldrig stött på tidigare (vilket kommer väl till pass när en stor del av jobbet handlar om reservdelar till gamla maskiner)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).