Sågverk (mindre)

Bygga sågverk med hea-balk

77 inlägg 21978 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

Klyv Bixby  
#737777 Idag blev det först fällning av en lite rötad gran, planterad 1956 av min mormors mamma 😀 Jävlar vad göttdet var å köra 661an, vilket klipp det är i den 💪 👍

Sen kördes den fram å lades på sågverket för provkörning. Stativet är riktigt stabilt å bra precis som jag hoppades.
Tyvärr är domkrafterna lite veka å vinglar lite in och ut från balken, så måste klura lite på en mer permanent fix på det 🤔
För att prova tvingade jag fast ett par brädsnuttar i domkraften och ner i stativet, då blev det mycket bättre.

   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737900 Hur gör du för att sopa bort sågspånet som lägger sig ovanpå balken innan det trycks till av hjulen?

Avatar Fallback

Re: Bygga sågverk med hea-balk

ujja  
#737902 Tänkte som ovanstående att det skulle behövas en lite plastskrapa eller sop framför rullarna, sedan så behövs nog också en stockhållare som fixerar stocken. Jag funderar också på om domkraftslösningen är rätt, jag har haft en solosåg och där hade man fasta lägen med en sprint som gjorde att man inte behöver fundera så mycket när man vet vilken tjocklek man sågar ut. Det kan nog bli svårt att snabbt justera in utan skala, när man justerar ena sidan så påverkar man den andra så det blir en massa justerande innan du kommer rätt.
Men det ser ju riktigt bra ut, jag saknar solosågen, härlig känsla att såga ut egna plank.

Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

Klyv Bixby  
#737910
th skrev:Hur gör du för att sopa bort sågspånet som lägger sig ovanpå balken innan det trycks till av hjulen?


Det blev uppenbart igår att jag ska fixa en styrare från spånutkasstet på sågen som kommer skruvas i släden. Provade med en provisorisk bit å då kom nästan inget spån in i balken.
Ska fixa nån typ isskrapa framför hjulen framöver.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

Klyv Bixby  
#737911 Stocken ligger i en liten grop centrerad över domkrafterna. Men när man sen vänder stocken efter första baken och en okantad bräda så ska det finnas ett anhåll, tänk ett anhåll som i snickarbänkarna på träslöjden.

Ja det är lite pilligt å fixa höjden som det är just nu. Ska fixa nån skala vid domkrafterna, då kan man såga en bak och "nolla" skalan där och höja efter skalorna och allt borde bli parallelt justerat oavsett överhänget utanför domkrafterna. Funkar inte det nå bra blir det någon form av fasta postnings distanser 🤔

ujja skrev:Tänkte som ovanstående att det skulle behövas en lite plastskrapa eller sop framför rullarna, sedan så behövs nog också en stockhållare som fixerar stocken. Jag funderar också på om domkraftslösningen är rätt, jag har haft en solosåg och där hade man fasta lägen med en sprint som gjorde att man inte behöver fundera så mycket när man vet vilken tjocklek man sågar ut. Det kan nog bli svårt att snabbt justera in utan skala, när man justerar ena sidan så påverkar man den andra så det blir en massa justerande innan du kommer rätt.
Men det ser ju riktigt bra ut, jag saknar solosågen, härlig känsla att såga ut egna plank.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga sågverk med hea-balk

ujja  
#737913 Annars kanske det skulle funka bra med en målarpensel som du kapar bort skaftet på och klipper till lagom längd som du skruvar på släden på vardera sidan.

Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

Klyv Bixby  
#737918 Ska prova 👍
ujja skrev:Annars kanske det skulle funka bra med en målarpensel som du kapar bort skaftet på och klipper till lagom längd som du skruvar på släden på vardera sidan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

Klyv Bixby  
#738586 Grejat lite med framdrivningen idag. Gängstången är bara för att få ett perspektiv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

Klyv Bixby  
#739603 Fixat dit kedjan å en hylsa för drevet med låsskruvar mot axeln.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

Klyv Bixby  
#741118 Jag bestämde mig för att bygga om stocklyften då det vart för vingligt i svärdslängden tyvärr. Lösningen med brädor och tvingar gjorde det stabilt så med det som förlaga bygger jag en teleskopisk bygel som blir lyft av domkrafterna.

Idag han jag plocka isär och ta in ena sidan och borra 43mm hål och kapa till lite rör 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

Klyv Bixby  
#741247 Mer bilder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

Klyv Bixby  
#741517 Gjorde en provsågning idag med nya stocklyften. Det blev superstadigt 👍 Gjorde ett länkage till låsningen på lyften så man slipper gå runt hela tiden oxå. Ska såga ett snitt till i stocken sen riva andra sidan å svetsa om. Sen ska jag prova min kantnings hållar ide 😇

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

totte  
#741544 Det är ett imponerande jobb du har gjort! 👍 👍 👍

Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

Klyv Bixby  
#741560 Tack🙏

totte skrev:Det är ett imponerande jobb du har gjort! 👍 👍 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga sågverk med hea-balk

Klyv Bixby  
#749206 Idag har jag äntligen haft lite tid över för sågverket efter corona å huggning.
Monterat ihop ute igen och gjort kedjefästen för drivningen, svetsat i mutter i hylsor för å slippa vev till domkrafterna 😀

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).