Sågverk (mindre)

Enkelt klyvsåg

9 inlägg 5647 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Enkelt klyvsåg

Mossebo  
#648227 En fundering jag har...
Eller om någon vet om det finns nått att köpa redan.
Vanligt klyvsåg har jag redan.
Men om bräderna är lite krokiga så är det ju rasande svårt att få de raka eftersom att man såga mot ett anhåll.
På ett enkelt sågverk så ligger ju stocken på en bänk på rullar å klingan står still. Går bänken rakt så blir plankan rak :-)
Men om man nu enbart vill köra någon planka/bräda emellanåt så blir det ganska platskrävande att bygga ett mindre sågverk för detta...

Men om man byggde en fast bänk å sedan hade sågen på någon typ utav rörlig släde. Så borde funktionen bli densamma. Fast på halva ytan. (längden)
Sedan om man skall ha sågen gåendes under bänken eller över bänken kanske inte spelar så stor roll.

Finns det nått sådant?? Eller är det egen tillverkning som gäller. Jag vore mer än nöjd om jag kunde "rätsåga" en 50mm planka.
har ett sågverk hemma oxå men då måste jag ha dit traktorn för å driva det. Känns omständigt om det bara gäller några stycken. Som det ofta är.

tankar på detta? :-)



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Enkelt klyvsåg

mrlynx  
#648231 Enklaste lösningen borde bara en sänksåg.

Användarvisningsbild

Re: Enkelt klyvsåg

svampbob  
#648236 Skulle du inte kunna använda en lång rätskiva i aluminium som du fäster i plankan med ett par skruvar. Är det bara någon planka då och då så borde det vara en enkel lösning då du redan har en klyvsåg.

Användarvisningsbild

Re: Enkelt klyvsåg

hlb  
#648238 Behövs inte ens skruvas. Lägg rätskivan mellan plankan och anhållet. Borde fúngera, men har inte provat. Varför har jag inte tänkt på det förut????

Användarvisningsbild

Re: Enkelt klyvsåg

Mossebo  
#648240 Problemet uppkom när jag skulle få fram nya vindskivor. Dessa var ju 6m långa... Men fortsätt ösa på med idéer :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Enkelt klyvsåg

slatte  
#648246 Vid enstaka brädor fungerar sänksåg eller cirkelsåg med med styrskena bra.

Användarvisningsbild

Re: Enkelt klyvsåg

Arvid0  
#648558 sänksåg, rätskiva som tidigare sagts eller sprätta ett sträck med snörslå, såga med cirkelsåg sedan kan du klyva mot ett anhåll på en klyvsåg. Blev det ojämnt kan du få vända på brädan några gånger så du får bort ojämnheter så ta i med lite mån.

Festool har en smidig kedjesåg till sina skenor men då drar det iväg i pengar...

Avatar Fallback

Re: Enkelt klyvsåg

jakobn  
#648615 För det mesta duger ett riktigt fint snörslå och en bra cirkelsåg med vass klinga. Ska vara snörslå med tunn lina. Sedan såga på frihand med cirkelsågen, så justersågar jag vindskivor ute på jobb. Den andra metoden om det krävs hög precision är att kör en torr regel på sågbänken för att få den rak. Sedan klämmer man fast den på brädan som ska justeras och sågar med cirkelsåg efter denna. Är det smala brädor lägger man två i bredd under riktbrädan. Har använt den metoden till golvbrädor, så precisionen blir mycket bra om man är noggrann. Som alltid krävs vassa klingor och cirkelsågar utan glapp för bra resultat.

En annan metod som jag använder ibland på bordssågen är att såga flera snitt, 10mm åt gången kanske, brädan har en tendens att bli rakare efter varje snitt.

Användarvisningsbild

Re: Enkelt klyvsåg

svampbob  
#655451
hlb skrev:Behövs inte ens skruvas. Lägg rätskivan mellan plankan och anhållet. Borde fúngera, men har inte provat. Varför har jag inte tänkt på det förut????




Här är det en kille som gör en jigg för att kunna klyva och få en rät planka.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).