Sågverk (mindre)

Bästa skärutrustningen för kedjesågverk

11 inlägg 6785 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bästa skärutrustningen för kedjesågverk

dhaglund  
#596044 Med tanke diskussioner i andra trådar vore det intressant att höra av er andra som kör kedjesågverk typ Logosol Solosåg, Lennartsfors eller liknande vad ni anser är den bästa kedjan och svärd att köra med och varför. Även sådant som har visat sig fungera mindre bra är intressant att veta om. Denna tråd kan ju utan problem uppdateras även längre fram när nya alternativ på skärutrustning kommer. Skriv noga vilket märke, modell och storlek ni använder.



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Bästa skärutrustningen för kedjesågverk

dhaglund  
#596048 Mina egna erfarenheter testat med en Stihl 066 eller Stihl 064.

Kedjor
Vi börjar med det enkla, kedjor. Jag har testat Stihl PMX, Oregon 91R och Oregon 75RD. Alla är klyvslipade från fabrik.

Stihl PMX
1,3 mm 3/8 kedja. Det är denna kedja man väljer som standard tycker jag. Den är något dyr men ger ett bra resultat och håller länge.

Oregon 91R
1,3 mm 3/8 kedja. Den ger ett bra resultat (likvärdigt med Stihl PMX) och priset är bra men med tanke på att tanden är så kort tar kedjan slut ganska fort. I längden tror jag inte att det blir billigare än med Stihl PMX.

Oregon 75RD
1,6 mm 3/8 kedja. Jag gillade inte sågytan denna kedja gav. Möjligen hade det gått att få till bättre men min slipades snabbt om till en vanlig kapkedja.

För övrigt bör kedjorna slipas, inte filas för bästa sågyta. Vill man ändå fila får man ta en lite större fil för att minska höknäbben.

Svärd
Solida svärd verkar vara att föredra framför laminat om man ska kolla på vad Logosol säljer. Solida svärd blir ju både styvare och stryktåligare. Jag har provat följande:

Oregon Pro-Lite
Laminerat svärd 1,3 mm, 20 tum med noshjul. Fungerade bra tills det blev snedslitet. Böjs ganska lätt. Bra pris på detta svärd, möjligen inte toppkvalitet.

Stihl Duromatic
Solitt svärd 1,3 mm 20 tum utan noshjul. Styvt och bra svärd som kostar en slant. Tyvärr blir det markant högre värmeutveckling utan noshjul vilket ger extra slitage och kedjan slakar. Jag har inte märkt av att det skulle gå saktare utan noshjul men jag har inte tagit tid heller.

Stihl Rollomatic E
Laminerat svärd 1,3 mm 16 tum. Har kört lite med detta och det verkar fungera bra. Eftersom svärdet är så kort blir kravet på styvhet inte lika stort.

Jag skulle gärna prova ett solitt svärd i 20 tum med noshjul nästa gång. Det är intressant att notera att Logosols bästa svärd Logosol Premium saknar noshjul trots att Cannons bästa svärd för sågverk har noshjul. Cannon tillverkar nämligen svärden till Logosol om jag inte minns fel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bästa skärutrustningen för kedjesågverk

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596049 Jag byggde ett eldrivet verk och har under åren kört lite bara. Men ganska hårt med mycket, mycket tät-, senvuxen, malmfura till plankgolv. Stockar 40-60cm i diam. Jag har en 7,5 hkr elmotor (5,5kW)
Svärd och kedjor har jag köpt från logosol helt enkelt. Har inte provat nåt annat.
Det som är helt avgörande är att man får smörjning/kylning på bommarna/kedjan. Det får inte bli skärning så det bränner/anlöper bommarna. Då är svärdet slut. Matningstrycket får heller inte bli högt. Det blir lätt att tro att en grov stock är värst men man kan luras att mata lite extra på mindre grovt och då blir det "kört" eftersom man lätt får för högt tryck på kort del av svärdet.
Först hade jag typ motorsågssmörjning dvs inne vid drevet, men då när man ökar smörjningen sprutar det iväg massa smörja vid trissan och gör ingen nytta eftersom jag sågar med dragande kedja. Därför satte jag oljetillförseln vid trissan och även vatten för kylning.
Det är tråkigt att kassera ett 1000-kr svärd bara för att det blivit snett,nerkört eller farit ut nån bit. Därför har jag med gott resultat "slipat skridskorna" genom att fila ner till felfritt material i bommarna och sen mha en liten klingfräs (verkstadstyp) fräst ner svärdsbotten. Original är svärdsspåret så grunt att filar man bommarna kommer kedjan rida på botten om man inte tar ur. Först riggade jag upp klingfräsen "overkill" i maskin men kom sen fram till att det gick lika bra för hand med borrmaskin.
Att fila bommarna rakt får man kanske räkna ut själv. Man ska ju hålla det någorlunda i profil och vinkelrätt. Jag har riggat ihop en "vinkelhylla", fast fil och sen dragit svärdet.

Man ska inte tro att man kan börja handfila till ett sånt här sågverk om man sågar brett, långt. Allt är känsligt för att det ska kunna bli raka snitt. Slipa är det jag kommit fram till.
Jag skaffade också en riktig separat slangpump eftersom motorsågsoljepumpar bara är rappel. Vattnet är självtryck från en behållare.

Användarvisningsbild

Re: Bästa skärutrustningen för kedjesågverk

dhaglund  
#596050
="Orsa" Först riggade jag upp klingfräsen "overkill" i maskin men kom sen fram till att det gick lika bra för hand med borrmaskin.


Det vore intressant att se hur du fräser ner svärdsspåret med hjälp av en borrmaskin. Det är bra kunskap att ha. Du kanske kan lägga upp instruktioner och bilder i en ny tråd? :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bästa skärutrustningen för kedjesågverk

totte  
#596062 Flyttade tråden till kategorin om små sågverk.

Avatar Fallback

Re: Bästa skärutrustningen för kedjesågverk

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597502 Kom nu ihåg att ta bilder på skivfräsarna jag använder för att fräsa ur botten på svärdsspåret. Då kan man fila ner bommarna till rakt, helt och friskt material (inom rimliga gränser) och sen dra ur botten så inte drivlänkarna rider i botten.
1574578833_img_3074.jpg

1574578842_img_3076.jpg

1574578853_img_3077.jpg

I början riggade jag det i maskin men det är bara att köra direkt med handborrmaskin. Det styr så fint i spyret och det är ju snabbstål och svärdet är "blött" så det behöver inte gnidas och hållas på för att ta bort en mm eller så.

Avatar Fallback

Re: Bästa skärutrustningen för kedjesågverk

sveakatten  
#597558 Vart har du köpt fräsarna?

Avatar Fallback

Re: Bästa skärutrustningen för kedjesågverk

lidköping  
#597614
sveakatten skrev:Vart har du köpt fräsarna?


Det finns inte slitsfräsar till 1,3 spår men till 1,5 spår, ja undersöker om det går att slipa
ner en 1,5 slitsfräs till 1,3. Jag återkommer.

Avatar Fallback

Re: Bästa skärutrustningen för kedjesågverk

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#597673 Man har ju måtten där på bilden. Dock i tum/imperial/inch/zoll som det heter på olika västerländska verkstadsspråk. 1,295mm blir det om man räknar ut vad 0,051" är i millimeter så den fräsen passar som i Brittas...

Vi har eller hade en verktygskatalog på jobbet från en firma i USA och det var bara att web-shoppa. Allt finns alltid att finna nånstanns på webben. Det där är ju massproducerade förbrukningsverktyg.
Ni får väl leta lite innan jag ska leta efter nåt som jag inte vet exakt var eller om det finns. Det är lätt å fråga men svara kan ta tid det.

Avatar Fallback

Re: Bästa skärutrustningen för kedjesågverk

sveakatten  
#597699
Orsa skrev:Man har ju måtten där på bilden. Dock i tum/imperial/inch/zoll som det heter på olika västerländska verkstadsspråk. 1,295mm blir det om man räknar ut vad 0,051" är i millimeter så den fräsen passar som i Brittas...

Vi har eller hade en verktygskatalog på jobbet från en firma i USA och det var bara att web-shoppa. Allt finns alltid att finna nånstanns på webben. Det där är ju massproducerade förbrukningsverktyg.
Ni får väl leta lite innan jag ska leta efter nåt som jag inte vet exakt var eller om det finns. Det är lätt å fråga men svara kan ta tid det.

Ber om ursäkt för att jag frågade.

Användarvisningsbild

Re: Bästa skärutrustningen för kedjesågverk

Stenrik  
#597713 Enda jag provat är 28" svärd med noshjul. Kedja full chisel full house 92 länkar 3/8 1.6mm filad till 10 grader med 4.8mm fil i Stihls filhållare. Svärd och kedjor från huztl.net (farmertec). Den sågade ytan blir inte felfri, men det duger till byggvirke.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).