Sågverk (mindre)

Såga torrgran, med vilken sågtyp?

7 inlägg 5792 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Såga torrgran, med vilken sågtyp?

ALind  
#588682 Hej, Är det någon av er som har en uppfattning om en typ av såg är bättre än den andra på torrt trä? Alltså är bandsåg bättre än klinga och kedja? Eller tvärt om?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Såga torrgran, med vilken sågtyp?

Brorsan  
#588693 Jag har sågat en del torrgran nu i höst på min Woodmizer och det går bra men det måste vara riktigt vasst om det inte ska vandra när jag kör igenom dom hårda kvistarna.
Jag vänder stocken ett halvvarv och försöker såga symmetriskt om dom är sura på ytan, det verkar vara vara mycket spänningar i dom, ytbrädorna blir som bananer och är ofta dåliga med insektshål och blåträ men jag ska ju ha ved också.

Avatar Fallback

Re: Såga torrgran, med vilken sågtyp?

ALind  
#588853 Jag antar att det blir ovasst fortare i torra kvistar också?

   TS
Avatar Fallback

Re: Såga torrgran, med vilken sågtyp?

jannee  
#588857 Såga försiktigt, klingorna blir varma, virket är för torrt och kyler dåligt.

Avatar Fallback

Re: Såga torrgran, med vilken sågtyp?

Tralsmo  
#588863
Brorsan skrev:Jag har sågat en del torrgran nu i höst på min Woodmizer och det går bra men det måste vara riktigt vasst om det inte ska vandra när jag kör igenom dom hårda kvistarna.
Jag vänder stocken ett halvvarv och försöker såga symmetriskt om dom är sura på ytan, det verkar vara vara mycket spänningar i dom, ytbrädorna blir som bananer och är ofta dåliga med insektshål och blåträ men jag ska ju ha ved också.




Ja sågar ju med kedjesåg på m8 logosol.
Sågat mest bara baggaträ.
Om de ä baggaträ som ä relativt nya, från året så blir alltid yterna som bananer, även bräderna beroende på tjocklek.
Har en del ja sågar som har legat länge å då går det betydligt bättre.
De ja sågar ä inget noga vare sej i kvalité eller mått. Tycker nog att det blir väldigt bra virke även om det legat länge.

Avatar Fallback

Re: Såga torrgran, med vilken sågtyp?

Brorsan  
#588871 Jag har nog sågat 50 60 timmer av baggaträd nu i höst och dom har klarat sig förvånadsvärt bra sen i vintras, har randbarkat dom som hade barken kvar.
Får jag bort ytan så kan jag t.o.m använda många till ytterpanel, riktigt fina.

Användarvisningsbild

Re: Såga torrgran, med vilken sågtyp?

dhaglund  
#597015 Jag har sågat några få torrgranar i min Logosol M8. Jag tycker plankorna blir fina och de går ju att använda direkt eftersom de redan är torra. Då har det varit ordentligt torra granar som jag fällt och sedan sågat upp.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).