Sågverk (mindre)

Synpunkter på sågplats

6 inlägg 3122 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Synpunkter på sågplats

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567319
1558382934_a7617765-ab68-4846-96b8-61ced043858d.jpeg
1558382934_a7617765-ab68-4846-96b8-61ced043858d.jpeg
1558382937_1973eb6e-4231-469a-a00a-f570f9e3f05f.jpeg
Jag och svärfar håller på att göra i ordning en sågplats för ett bandsågverk i svinhuset.
Det blir nån slags körbana att dra en vagn för timmer in och sågat ut.
Har klurat en del på hur vi ska få till så bra logistik som möjligt och det bästa vi kommit på är att ha vagnen/körbanan i mitten, stockbord till vänster och såg till höger.
Fördel med det är att det går att dra ned det sågade virket direkt på kärran och att vagnen drar rakt in och ut ur huset. Nackdelen är att vi får dra fram kärran och ställa ut bockar varje gång det ska på en ny stock. Det känns ändå smidigare och skonsammare än att ha stockbordet i mitten för då får vi lyfta varje sågad bräda över stockar och stockbord.
Skulle man tröttna på att dra vagnen fram och tillbaka för varje ny stock så kan vi även lasta vagnen bakifrån.
Någon som ser någon nackdel med denna lösning som vi inte tänkt på?



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Synpunkter på sågplats

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567329 Vad gör ni av bakarna? Lastar på vagnen tillsammans med brädorna?

Ett alternativ om man är ensam är att ha stockbordet nära sågverket och när en bräda är färdigsågad lägga den ovanpå stockarna i 80 -90 graders vinkel mot stockarna. På det sättet är det lätt att skjuta upp en ny bräda ovanpå den föregående utan att behöva röra sig långt från sågverket. Efter att ha sågat 4-5 stockar är det dags att lasta vagnen. Borde bli minimalt med förflyttningar. Om man däremot alltid är två är det nog enklast att lasta vagnen direkt.

Mitt tips är att ni kommer att tröttna på att dra vagnen fram och tillbaka :geek:

Användarvisningsbild

Re: Synpunkter på sågplats

Arvid0  
#567345 ska ni dra in stockar med vagnen, lossa på stockbordet och sedan från bord till såg? känns inte så rationellt. har ni lastmaskin utanför huset? spontant känns det som mindre jobb att ha stockbord utanför och dra in en stock i taget, man orkar ändå inte dra in flera stockar åt gången med handkraft.

Användarvisningsbild

Re: Synpunkter på sågplats

Bax  
#567360 Går det att ta upp en portöppning till?
Då kan ni ha sågen i mitten, använda vagnen som stockbord och rulla direkt till sågbänken.
Sedan kan ni ha en vagn till på andra sidan sågen där ni lägger plankor och bakar.
Alternativt ser det ut som om det finns plats för den andra vagnen framför stockvagnen.
Men då får ni rulla ut båda vagnarna när det ska fyllas på timmer.
Den vagnen får gärna ha en botten då bakarna ju brukar se ut lite hur som helst.

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på sågplats

plutten  
#567367 Har precis samma funderingar som du. Har också ett tomt svinhus som jag planerar för någonform av småskalig träförädling. Är svinhuset så brett att du får 2 kärror efter varann? Isåfall skulle jag svänga sågen 90 grader och lasta stockarna och sågade varorna på varsin kärra. med hjälp av en minilastare typ Avant. Vet ej om du äger nån sådan, imitt fall är det i allafall ett alt.

Avatar Fallback

Re: Synpunkter på sågplats

Pabene  
#567431 Vi har sågverket på vänster sida av en "logkista". Altså ett betonggolv genom en loge med portar i båda ändar. Vi drar in stockarna på en vagn på höger sida om sågen. Vi rullar över stocken från vagn till såg, sågar och bär oftast ut bakar men lägger plank och brädor tillbaka på vagnen. Det fungerar men är inte optimalt.
Om man kan öppna upp för en mindre "dörr"/ draperi i väggen i sågens bortre ände. Då kan man sedan installera en telferbalk över sågbädden, som sträcker sig ut över ett stockupplag utanför byggnaden. Upplaget ska vara sådant att stockar kan rullas förbi platsen där telfern kan lyfta och på så sätt medge en viss sortering innan man lyfter in nästa stock. Jag tänker mig att man lyfter stockarna med två "saxar" och att telfervagnen med hängande stock, köres/dras längs balken in över sågen. Sågat material kan sedan läggas på vagn vid sidan av sågen. Då det gäller val av vagn, vi har en något modifierad hästvagn, "Fössing" som är utomordentligt bra. Den är tillräckligt lätt att dra för hand och den klarar säkert 3 ton. Efter mod är styrgeometrin helt rätt. Den här lösningen som jag drömt om skulle ha fördel på vintern då man lättare kan stänga ute vädret.
Att kunna lägga på stockar från sidan med gaffeltruck, Weideman eller Schäfer är ju toppen men har inte varit realistiskt för oss av flera skäl.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).