Sågverk (mindre)

Köpt bandsågverk

41 inlägg 20542 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpt bandsågverk

Rufus  
#516820 Hej, Riktigt schysst!

Jag är på gång att gjuta en liknande platta till ett mindre bandsågverk, vad skulle ni säga är en bra arbetshöjd? Jag funderar på om det skulle bli bättre ergonomi om man gjuter in upplag och på så sätt får upp rälsen lite? Sågen är till en timmringsskola så vi använder mest handkraft för hantering.

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Köpt bandsågverk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#516840 Det funkar bra med åtkomst bara från en långsida också. Jag har ett kedjesågverk som generar mycket spån och spånet samt oanvändbara bakar åker ut i en slänt åt ena sidan och brädor och bakar som kan bli ved åt samma håll som stockarna åker in. Man kan tillfälligt lägga brädor och bakar vinkelrätt ovanpå stockarna och sedan med jämna mellanrum (jag brukar ta var 7:e till var 10:e stock), lasta kärra eller lastare.

Avatar Fallback

Re: Köpt bandsågverk

stefan andersson  
#516870
Rufus skrev:Hej, Riktigt schysst!

Jag är på gång att gjuta en liknande platta till ett mindre bandsågverk, vad skulle ni säga är en bra arbetshöjd? Jag funderar på om det skulle bli bättre ergonomi om man gjuter in upplag och på så sätt får upp rälsen lite? Sågen är till en timmringsskola så vi använder mest handkraft för hantering.


Beror ju på hur sågverkets uppbyggnad är, skulle vi höja bänken till bra arbetshöjd så skulle drift panelen vara vid nästippen. Så det beror på modell på sågverk

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpt bandsågverk

Bax  
#516878 Jag skulle föreslå att gjuta lösa upplag, ett tu tre ska du/ni byta såg och då sitter de platsgjutna upplagen fel. Eller så ska plattan användas till annat och då vill man inte heller ha fasta upplag.

Avatar Fallback

Re: Köpt bandsågverk

Pabene  
#516892 Ett bra sätt är att kapa PVC-rör, 110 mm eller grövre, till "ben". Borra ner gängstänger för varje fot och fäst dessa i betongplattan med kemisk ankarmassa (eller expander). Palla upp sågen så att den ligger 5-10 cm över rören, med gängstängerna uppstyrda i sågens fothål. Nu kan rören fyllas med betong till bredden. När betongen härdat sänks sågen ner, justeras i våg och dras fast. Om man trär trädgårdsslang på gängstängerna fastnar de inte i betongen och man kan lätt ta bort benen och kapa gängstängerna vid betonggolvet med en vinkelslip. Det här ger en mycket stadig lösning som också gör det lättstädat under sågen.

Användarvisningsbild

Re: Köpt bandsågverk

Rufus  
#516922 Bra idéer med upplag som går att ta bort, det skall jag definitivt ta fasta på!
Vårt sågverk har justerbar driftspanel så höjden på arbetsytan påverkar inte nödvändigtvis höjden på driftspanelen. Vi har några manuella virkesvagnar som är ca 60cm i höjd, blir det för högt tror ni? Jag tänker att man kan bygga några flyttbara upplag som man kan lägga stockar på så att man slipper lyfta upp från marknivå. vi använder mest sågen för att såga specialprofiler till våra timmerhus och ibland är det någon student som sågar upp lite lövträd.

Man vill ju gärna att det blir rätt från början när man gjuter i betong, men det blir ju inte lika blodigt om man kör på PVC-rörs idén.

Alla tips och efterklokheter är varmt välkomna!

Avatar Fallback

Re: Köpt bandsågverk

Brorsan  
#516930 Min erfarenhet, Wood Mizer LT15, är att stockhanteringen på sågbordet är den mest arbetskrävande.
Tänk till så du får rätt arbetshöjd för stockvändning, plocka bakar och flytta virke. Så lite böjd rygg som möjligt.
Mitt sågbord ligger nu på 50 cm men är fortfarande för lågt för bra hantering av det sågade virket.
Jag ska prova att höja bordet ca 10-15 cm till för att spara ryggen.
Jag har alltid griplastaren står bredvid som jag lyfter på stockarna med, så jag slipper rulla på dom.
Det färdiga virket stabbas direkt, en stabbe där man normalt rullar upp stockarna och en bakom sågen, på kortsidan. Bredd på stabbar ca 90 cm. Tittar man på vanliga arbetsbänkar så är standardhöjden 90 cm för bra ergonomi. Det lär väl bli för högt för hantering av virke men kanske 70 cm?
Olle

Användarvisningsbild

Re: Köpt bandsågverk

Camaro1969  
#516932 snyggt! med plattan!

men får jag fråga varför ni isolerat den?

Avatar Fallback

Re: Köpt bandsågverk

Dennis1982  
#516943 Är det tjälfarlig mark och inte masskiftat till frostfritt så är det bra med lite isolering under och helst en bit utanför plattan för att slippa risken att den rör sig av tjälen.

Användarvisningsbild

Re: Köpt bandsågverk

Camaro1969  
#516949
Dennis1982 skrev:Är det tjälfarlig mark och inte masskiftat till frostfritt så är det bra med lite isolering under och helst en bit utanför plattan för att slippa risken att den rör sig av tjälen.


såg ju ut som de hade gjort det "ordentligt" under plattan...

och det i princip bara var sand

Avatar Fallback

Re: Köpt bandsågverk

stefan andersson  
#517451 Ligger 70 mm cellplast under plattan och runt plattan också, skulle kanske gått att skippa isolering men det är ingen stor kostnad i det hela, nu är man säker på att inget häver i nått hörn, och alla som är i byggbranschen har sagt att det ska isoleras. Har börjat komma igång med sågningen nu, mycket att lära i början, dels hur datamåttställaren sw-10 funkar, blir att ha bruksanvisningen till hands ett tag,
Har gjort en egen topplyft istället för ryggknäckaren som var med sågen,
Lite fyrkants rör och en domkraft så var det fixat. Har blivit ett stockbord av 8 tums fyrskärningar oxå, nu blir det att såga färdigt virket så man kan bygga sej såghus
Innan hösten, tiden går jävligt fort.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpt bandsågverk

Bax  
#544541 Jadu @stefan andersson , nu vill man ju ha ännu en resumé av hur sågningen går/gick \:d/

Vad är ni nöjda med, vad är ni missnöjda med?
Har ni barkfräs på sågen?
Funkar arbetshöjden eller är den för låg?
Osv osv...........

Avatar Fallback

Re: Köpt bandsågverk

stefan andersson  
#545162 Ursäkta mitt dåliga engagemang på denna tråd, ska försöka ge lite synpunkter på sågen/sågningen.
Tiden har som vanligt rusat iväg när man har många järn i elden.
Körde igenom ca 100 stockar både klent o grovt timmer, har ej barkfräs o tror att vi klarar oss utan, barkspaden får gå fram om det är jord grus på timmret. Bytte blad två gånger på de 100 stockar jag sågade, kunde klarat mej till ett byte om inte jag klantat mej...
Hade inte gjort nått om bänken vore i bättre arbetshöjd, men är den låg så är det ju lättare att kliva över istället för att gå runt. Datamåttställaren har funkat perfekt, ganska lätt att lära sig.
Ska bli en spånsug till våren, har en liggandes i gömmorna, kanske är i minsta laget men ska prova den iallafall. Man behöver sopa regelbundet för att inte drukna i spån, spar massor med tid oxå.
Lägger in några bilder på bygget oxå, dörrarna till den stora öppningen är på plats men hade inga bilder på det.
De långa balkarna är två st 6tum6 på varandra klädda med plyfa som är limmat och spikat, stötta under på vintern, ifall att...
Vi är nöjda hittills, nybörjare som man är så finns det säkert mycket att lära än när det gäller sågningen.
20180907_155333.jpeg
20180916_164118.jpeg
20180929_122945.jpeg

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpt bandsågverk

källefall8  
#545221 Vad är det för pris på ett sådant sågverk?

Avatar Fallback

Re: Köpt bandsågverk

stefan andersson  
#545675 Köpte det hösten 17.
Gav 71 + moms
Med dataställare, och 10 band

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).