Sågverk (mindre)

Köpa ett sågverk...

22 inlägg 16368 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa ett sågverk...

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16816 Hej på er!!

Lite sugen på ett litet sågverk, frågan är bara vlket man ska välja...

Tittat lite på Timmersågen och logosols Solosåg M7 såg.

Vilket ska man välja?

Logosols är ju lättare att flytta, man behöver inte vara beroende av el, även om jag säkert kommer att köpa en eldriven...

Timmersågen är väl inte jättelätt om man vill flytta den. Eller? Om jag fattar det rätt så är den mer menad som en stationär såg?? Som man bygger in?

Hur mycket kan man såga med dom på en dag? Bör ju va likvärdiga!?

Prismässigt är det väl inte några stora skillnader heller...

Någon med lite erfarenht av dessa, eller andra liknande som kan dela med sig av sin visdom lite?



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#16820 Har du kollat på "Bamsen"?,,,

http://www.conproab.se/Bamsesagen.htm

Verkar stadigare än Logosols, men är dock flyttbar.

Avatar Fallback
JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16830 Kapaciteten på småsågar beror nog lika mycket på hur man ordnat man har runtikring sågen som på själva sågverket.
Har själv ett äldre Jonsered (Det med vanlig motorsåg i sågvagnen). Sågar jag en 5-6 normal stockar på en ledig dag så är jag rätt så nöjd. Gjorde mig ingen brådska direkt. Beror ju lite på trädslag och postning hur lång tid det tar per stock.
I mitt fall fick jag även lägga en del tid på att väga in sågbänken innan jag började då underlaget inte var det bästa.
Men som sagt har man en rationell hantering runtom så gör man nog den största tidsvinsten där. Ett vettigt timmer bord o ett lättilgängligt upplag för färdigsågade brädor.
Som du själv var inne på så är nog eldrivet att föredra.
Att det blev bensin för mig berodde på att jag köpte begagnat.

Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16854 Har en fundering till.... Om man har rejält grova stockar?? Vilken är bäst då?

   TS
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16963 våran logosol m7 har fungerat bra till det lilla vi har använt den till än så länge..
vi har nog bara sågat en 300 stock var av nåra riktigt grova ekar..
om man vill sågar långt så finns det förlängare till sågen så den sågar extra långt..
på våran såg så är det elmotor samt eldrift .
såg motorn har det inte varit några problem med mer än när det var 30 grader varmt ute, då blev den för varm.
efter den hade gått varm så byggde vi på en extra kylfläkt sedan dess har vi inte harft nåra problem :D
Ramen ser klen ut men den har hållt bra en så länge :) Ni snackar om att det är lätt att flytta en logosol..förvisso är den lätt,men det är rätt mycket inställningar innan den går riktigt bra :?

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#23428 Övergrov stock går att klyva med motorsåg.
Alla hobby-sågbänkar har för- och nackdelar.

Jar har en ecosåg. Användarvänlig enmanssåg. Priset däremot är en nackdel....

Användarvisningsbild
Thunborg  
#23439
Zixten skrev:Har en fundering till.... Om man har rejält grova stockar?? Vilken är bäst då?

Logosol har en variant med extra kraftiga stocklyftare,två på varje och bredare bord. se bild 8)
Bild

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23448 En fråga till er som kör Logosol: Hur gör man med långa stockar när man kommer till slutet? Ser man på bilden ovanför är det ju bara två stag som stocken ligger på och om man då har 56 mm tjock plankbit kvar som skall delas i två 25 mm brädor så kommer denna ju att svaja betydligt i mitten eller i ändarna. Eller finns det fler stag att köpa?

Användarvisningsbild
Thunborg  
#23450
th skrev:En fråga till er som kör Logosol: Hur gör man med långa stockar när man kommer till slutet? Ser man på bilden ovanför är det ju bara två stag som stocken ligger på och om man då har 56 mm tjock plankbit kvar som skall delas i två 25 mm brädor så kommer denna ju att svaja betydligt i mitten eller i ändarna. Eller finns det fler stag att köpa?
Det finnes säkert fler stag att köpa, men jag tror bara det blir besvärligt :? Det är i det närmaste omöjligt att dela en längre (över 3m) tvåtums planka med gått resultat . vi avslutar en stock med minst en två tummere 8) Det sitter extra stöd i ändarna på bilden 8)

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23452
Thunborg skrev:
th skrev:En fråga till er som kör Logosol: Hur gör man med långa stockar när man kommer till slutet? Ser man på bilden ovanför är det ju bara två stag som stocken ligger på och om man då har 56 mm tjock plankbit kvar som skall delas i två 25 mm brädor så kommer denna ju att svaja betydligt i mitten eller i ändarna. Eller finns det fler stag att köpa?
Det finnes säkert fler stag att köpa, men jag tror bara det blir besvärligt :? Det är i det närmaste omöjligt att dela en längre (över 3m) tvåtums planka med gått resultat . vi avslutar en stock med minst en två tummere 8) Det sitter extra stöd i ändarna på bilden 8)


Undrade just över detta. På Jonseredsmodellen (numera Lennartsfors) som jag har finns det sex stag för en 5,2 m stock. Med den äldre modellen av blockhållare som jag har klarar man att köra ner till 20 mm tjocklek på sista brädan utan att kedjan tar i, och brädan blir jämntjock om man bara justerat in rälsen ordentligt. Det är ganska skönt att bara ta ut panelbrädor ur samma stock, särskilt som granreglar som sågas långt ut på splintveden ofta tenderar att slå sig och bli kupiga

Användarvisningsbild
Thunborg  
#23454
th skrev:
Thunborg skrev:
th skrev:En fråga till er som kör Logosol: Hur gör man med långa stockar när man kommer till slutet? Ser man på bilden ovanför är det ju bara två stag som stocken ligger på och om man då har 56 mm tjock plankbit kvar som skall delas i två 25 mm brädor så kommer denna ju att svaja betydligt i mitten eller i ändarna. Eller finns det fler stag att köpa?
Det finnes säkert fler stag att köpa, men jag tror bara det blir besvärligt :? Det är i det närmaste omöjligt att dela en längre (över 3m) tvåtums planka med gått resultat . vi avslutar en stock med minst en två tummere 8) Det sitter extra stöd i ändarna på bilden 8)


Undrade just över detta. På Jonseredsmodellen (numera Lennartsfors) som jag har finns det sex stag för en 5,2 m stock. Med den äldre modellen av blockhållare som jag har klarar man att köra ner till 20 mm tjocklek på sista brädan utan att kedjan tar i, och brädan blir jämntjock om man bara justerat in rälsen ordentligt. Det är ganska skönt att bara ta ut panelbrädor ur samma stock, särskilt som granreglar som sågas långt ut på splintveden ofta tenderar att slå sig och bli kupiga

Men varför avsluta stocken ute i splintveden , vi avlutar oftast med en tvåtummare med kärnaverke i båda ändarna, det handlar mest om att läsa stocken för att få ut bästa virket :wink:

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23476
Thunborg skrev:Men varför avsluta stocken ute i splintveden , vi avlutar oftast med en tvåtummare med kärnaverke i båda ändarna, det handlar mest om att läsa stocken för att få ut bästa virket :wink:


När man blocksågar, vilket jag brukar göra med gran till panelbrädor, tycker jag det är enklast och går fortast att bara skära hela blocket uppifrån och ner och då slutar man ju med splintveden. Jonseredsverkets skala gör ju att detta sätt att såga kräver minimalt med måttande och räknande. När man kvartssågar så blir ju den kvarvarande biten mindre och mindre hela tiden och där slutar man ju definitivt med 25x50 eller t.o.m. 25x25 i extrema fall efter kantning.

Har provat på att skivsåga några gånger men det känns bara som att skären i mitten tar extra tid för att de blir onödigt breda och dessutom tar kantningen efteråt extra tid, vid blocksågning behöver man ju bara kanta det fåtal brädor man tar ut på blockets sidor.

Användarvisningsbild
Thunborg  
#23482
th skrev:
Thunborg skrev:Men varför avsluta stocken ute i splintveden , vi avlutar oftast med en tvåtummare med kärnaverke i båda ändarna, det handlar mest om att läsa stocken för att få ut bästa virket :wink:


När man blocksågar, vilket jag brukar göra med gran till panelbrädor, tycker jag det är enklast och går fortast att bara skära hela blocket uppifrån och ner och då slutar man ju med splintveden. Jonseredsverkets skala gör ju att detta sätt att såga kräver minimalt med måttande och räknande. När man kvartssågar så blir ju den kvarvarande biten mindre och mindre hela tiden och där slutar man ju definitivt med 25x50 eller t.o.m. 25x25 i extrema fall efter kantning.

Har provat på att skivsåga några gånger men det känns bara som att skären i mitten tar extra tid för att de blir onödigt breda och dessutom tar kantningen efteråt extra tid, vid blocksågning behöver man ju bara kanta det fåtal brädor man tar ut på blockets sidor.

Vi blocksågar av samma anledning som du minimalt med kantning av brädor. Men vi vänder blocket när vi närmar oss kärnan 🧠

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23491
Thunborg skrev:
th skrev:
Thunborg skrev:Men varför avsluta stocken ute i splintveden , vi avlutar oftast med en tvåtummare med kärnaverke i båda ändarna, det handlar mest om att läsa stocken för att få ut bästa virket :wink:


När man blocksågar, vilket jag brukar göra med gran till panelbrädor, tycker jag det är enklast och går fortast att bara skära hela blocket uppifrån och ner och då slutar man ju med splintveden. Jonseredsverkets skala gör ju att detta sätt att såga kräver minimalt med måttande och räknande. När man kvartssågar så blir ju den kvarvarande biten mindre och mindre hela tiden och där slutar man ju definitivt med 25x50 eller t.o.m. 25x25 i extrema fall efter kantning.

Har provat på att skivsåga några gånger men det känns bara som att skären i mitten tar extra tid för att de blir onödigt breda och dessutom tar kantningen efteråt extra tid, vid blocksågning behöver man ju bara kanta det fåtal brädor man tar ut på blockets sidor.

Vi blocksågar av samma anledning som du minimalt med kantning av brädor. Men vi vänder blocket när vi närmar oss kärnan 🧠


Jag behöver inte vända blocket. Det enda man behöver tänka på om man vill ha ut en 2-tumregel i mitten är att börja skära blocket 6 mm lägre än vad skalan säger (12 mm lägre om man vill ha två reglar runt kärnan). Höjdjusteringen på Jonseredsverket görs med en vev som tar 5 mm per varv och där varje varv är indelat i tio hack. För att ta en 25 mm-bräda vevar man 6 varv + 2 hack (=31 mm) om man inte vill använda skalan.

Användarvisningsbild
Thunborg  
#23502 Jag vet inte hur nya logosolverken funkar , vi har ett äldre , vi har också vev med hack , skalan är i tum där varje tum går att dela i fyra. Och att räkna fram så man får rätt diminsioner på slutet lär man sig rätt fort .
När vi börja såga (91-92) blev det både en och tre bräder som hade konstiga diminsioner :lol: Vi säger ja det är farsan som sågat mest,det är han på bilden. vi sågade 70- 150 fub timmer per år i flera år.idag sågas bara 100-150 stock per år.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).